Poznamo kultne filme, albume, pa osebnosti in predmete, da, tudi avtomobile. O tem, kako nekaj postane kultno, so debate neskončne, ravno toliko je definicij, verjetno pa bi se večina strinjala, da kultne zadeve določa skupina ljudi in da neka zadeva postane kultna, ko pokaže svojo neuklonljivost času, ko ima zveste spremljevalce in oboževalce daljše obdobje. Kakor koli, eden izmed filmov, ki mu lahko nadenemo naziv kulten, je tudi Matrica iz leta 1999.

Dokazov o tem je veliko, zadnjega pa smo dobili pred dnevi, na premieri filma John Wick 2. Čeprav ta z Matrico nima veliko skupnega, v njem glavno vlogo igra prvi zvezdnik Matrice Neo (Keanu Reeves), eno od stranskih pa Matricin Morpheus (Laurence Fishburne). No, na premieri se je od nekod pojavila še tretja zvezdnica Matrice Trinity (Carrie-Anne Moss), njihovo skupno fotografiranje pa je povsem zasenčilo vse dogajanje okoli novega filma in sprožilo val nostalgije, ugibanj... Da, (tudi) zato je Matrica nedvomno kultni film. V katerem lahko ugledamo tudi kultni avto – lincoln continental.

Samomorilska vrata

Zakaj je tudi ta takšen, bi lahko naštevali v nedogled, verjetno pa je dovolj, če zapišemo, da gre za štirikolesnika, ki ga, z vmesnimi presledki (daleč najdaljši je bil prav nedavni med letoma 2002 in 2016), izdelujejo že vse od leta 1939. Ali pa, da se je v njegovi močno predelani različici s premično streho iz leta 1961 prevažal ameriški predsednik John F. Kennedy – da, tudi nesrečnega 22. novembra 1963, ko so nanj izvedli atentat. Šlo je za primerek četrte generacije (izdelovali so jo med letoma 1961 in 1969) tega avtomobila, ki se, le da v obliki »običajne« limuzine s trdo streho in letnico izdelave 1965 torej pojavi tudi v Matrici.

V njem svoje odigra na začetku filma, ko se Neo še ukvarja z vprašanjem oziroma ne ve, kaj Matrica sploh je. Pod nekim mostom ga v hudem nalivu z njim pobere trojica ljudi s Trinity na čelu, pri čemer nemudoma, ko slednja Neu odpre vrata, lahko spoznamo eno glavnih značilnosti tega avtomobila. To so tako imenovana samomorilska vrata (v originalu »suicide doors«), ki jih je imel ta avto zadaj in ne pomenijo nič drugega kot to, da so se odpirala v nasprotno smer kot pri veliki večini avtomobilov, se pravi, da so bila vpeta zadaj. Dandanes je vozil s takimi vrati zelo malo, najbolj so znani različni modeli luksuznih rolls-royceov in od bolj vsakdanjih avtomobilov zadnja generacija opla merive, včasih pa jih je bilo precej več, a so jih, bojda predvsem zaradi vprašljive varnosti (o čemer pove veliko že njihovo ime), bolj ali manj opustili.

Ločili so se po malenkostih

V avtu se nato odvrti eden bolj »ogabnih« prizorov filma, ko Neu iz njegovega trebušnega predela izsesajo hrošča, s pomočjo katerega mu sledijo. Da gre za primerek vozila iz leta 1965, je sicer mogoče razločiti zaradi podrobnosti na maski, ki so jih imeli samo continentali tega letnika, pri čemer je zanimivo, da se avto nato pojavi tudi v zadnjem, tretjem filmu Matrice z naslovom Matrica revolucija (The Matrix Revolutions) leta 2003. A čeprav gre prav tako za četrto generacijo continentala, je ta v omenjenem primeru še dve leti starejši (letnik 1963), kar je spet mogoče ugotoviti po nekaterih malenkostih – za takratne ameriške avtomobile je bilo značilno, da so jih, čeprav so pripadali isti generaciji, vsako leto malce spremenili.

Sicer pa Matrica ni edini film, v katerem se pojavi četrta generacija continentala. Zasledimo ga še v filmih Potopljeni svet s Kevinom Costnerjem, Zadnja velika avantura z Arnoldom Schwarzeneggerjem, v nanizanki Sopranovi... In še to: continental četrte generacije je bil v 60. letih eden najdražjih avtov v ZDA. Takrat je stal od 6000 do 7000 dolarjev, kar je bilo dvakrat do trikrat več od še ene legende, forda mustanga.