Poslušanje radia v avtomobilu ni namenjeno le zabavi ali krajšanju časa, prebitega za volanom. Ne, radio je tudi vir informacij, od dnevnih do tistih, ki so za voznika najbolj pomembne – prometnih. Nemalokrat se zgodi, da v eter pride sporočilo, da je na tem in tem odseku avtoceste ali hitre ceste vozilo, ki vozi v nasprotni smeri. Takrat se morajo pri vseh, ki slišijo to sporočilo, sprožiti prav vsi alarmi.

Dogodkov, ko vozniki iz takšnega ali drugačnega razloga zapeljejo v nasprotno smer, ni tako malo. Še pred desetletji smo se skoraj čudili, kako lahko recimo na avtocestah tako rekoč po vsem svetu prihaja do pojava tako imenovanih »geisterfahrerjev«, voznikov duhov, ki ogrožajo sebe in druge. »Razlogi, zakaj do tega pride, so različni. Ocenjujemo, da so v manjšem deležu krivi samomorilska nagnjenja in trenutna nepazljivost ali nezbranost ob uvozu ter pri upoštevanju prometne signalizacije. Večinoma so po našem mnenju za taka dejanja krivi alkohol in droge. Kot vzrok pa je vedno bolj prisotna bolezen, izstopa demenca, in to ne samo na avtocestah, ampak povsod. Dementni vozniki so tempirana bomba. Nekaj odmevnejših nesreč in podatki, s katerimi smo bili seznanjeni, to dokazujejo,« je povedal direktor agencije za varnost prometa Igor Velov.

Za napake krive tudi ceste

Na drugi strani je ena od značilnosti slovenskega avtocestnega omrežja precejšnja časovna oziroma starostna razlika avtocestnih odsekov, tako po načrtovanju kot projektiranju in ne nazadnje po gradnji. S tem so avtoceste na avtocestnem križu različnih oblik, priključki pa so izvedeni zelo različno, prav tako se odseki razlikujejo po količini in strukturi prometa. Tako Dars trenutno upravlja 610 kilometrov avtocest in hitrih cest, na katerih je 123 priključkov v skupni dolžini skoraj 170 kilometrov ter 62 avtocestnih počivališč. To pomeni, da je ob upoštevanju dolžine posameznega smernega vozišča avtocestnega križa v povprečju na vsakih pet kilometrov priključek in v povprečju na vsakih 20 kilometrov počivališče.

»Voznik lahko iz omenjenih vzrokov izvede nameren ali nenameren nepravilen prometni manever in tako začne voziti v nepravilni smeri. Možna kritična mesta so po naši oceni mesta na odprtem odseku avtoceste, mesta na krakih priključkov, mesta v nivojskih križiščih avtocestnega priključka z nadrejeno cesto in spremljajoči objekti. Precej podatkov je nepopolnih, saj jih ni mogoče pridobiti, predvsem tistih, ki za posledico niso imeli prometne nesreče. Vendar ocenjujemo, da se je več kot 60 odstotkov teh primerov zgodilo iz nepoznanih vzrokov,« je povedal Ulrich Zorin, vodja službe za upravljanje prometa in prometne varnosti na Darsu. Med drugimi vzroki navajajo duševne in fizične omejitve, nepoznavanje okolja, gradbišče, delo na cesti in slabo vidljivost. Posebej kritični so torej uvozi na avtocesto, nekaj takih voženj so opazili tudi na počivališčih, kjer voznik po postanku enostavno zavije v napačno smer. V nekaterih primerih so vozniki enostavno ustavili in obrnili, nekaj nepravilnih voženj pa je bilo tudi na križanjih različnih avtocest.

Objestnost, vinjenost in nepoznavanje okolja

A kaj voznika, ki tudi opazi, da je mogoče storil napako, vseeno priganja, da se ne odzove, ampak trmoglavo vozi naprej? Marko Polič, profesor za občo in okoljsko psihologijo na oddelku za psihologijo Filozofske fakultete v Ljubljani, meni, da je kar nekaj primerov tudi zaradi samodokazovanja pa opitosti in vse do poskusov samomora: »Za namerno vožnjo v nasprotno smer je jasno, zakaj se ne odzovejo, pri tistih, ki po pomoti končajo v tem, pa traja nekaj časa, da se zavedo napake, in ker gre za novo, še nedoživeto situacijo, traja še nekaj časa, da ugotovijo, kaj bi bilo treba storiti in kako.« Število teh prekrškov, kot smo ugotovili, je težko določiti, a na Darsu pravijo, da so v letu 2014 v njihovem prometnoinformacijskem centru našteli 200 primerov vožnje v napačno smer na avtocesti, vsi primeri pa niso bili potrjeni. Ulrich Zorin dodaja: »Zgodili sta se dve prometni nesreči, v katerih so tri osebe umrle. V obeh tragičnih prometnih nesrečah je bil voznik, ki je povzročil nesrečo, vinjen. V obeh primerih je bila stopnja alkohola v krvi voznika višja od dveh promilov. Prav alkoholiziranost je na slovenskih avtocestah, ob psihičnih in zdravstvenih težavah ter objestni vožnji, najpogostejši vzrok vožnje v napačno smer.« Sicer so v letu 2014 policisti ustavili in kaznovali 26 voznikov, ki so vozili v napačno smer; deset jih je bilo starih do 60 let, devet od 60 do 70 let in sedem starejših od 70 let. Globa za tak prekršek pa znaša 1200 evrov in 18 kazenskih točk.

Kako torej preprečiti, da do teh dogodkov sploh ne bi prišlo? V AMZS ocenjujejo, da bi bilo smiselno na vseh izvozih postaviti naprave za detekcijo vožnje v nasprotno smer. Voznikom lahko pomaga tudi posodobljena aplikacija AMZS za mobilne naprave. »Aplikacija opozarja tudi na morebitne kritične situacije, poleg informacije o nasproti vozečem vozilu na avtocesti ali hitri cesti še na druge izredne razmere, kar pri vozniku vzbudi večjo pozornost in omogoča hitrejšo ter pravočasno prilagoditev vožnje. Aplikacijo smo nadgradili, saj so poleg pisnih zdaj voznikom na voljo tudi glasovna opozorila,« je povedal Jure Kostanjšek, vodja področja varna mobilnost pri AMZS. A če se že znajdete na cesti, proti vam pa vozi v nasprotno smer avtomobil, Manuel Pungertnik, produktni vodja šole vožnje AMZS in inštruktor varne vožnje, svetuje, da – če je le mogoče – čim prej varno zapustite avtocesto ali hitro cesto. »Pomagala bo seveda tudi upočasnitev vožnje, a ne pretirana, saj lahko s prevelikim zmanjšanjem ogrožate druge voznike, ki bi jih zaradi prepočasne vožnje želeli oziroma začeli prehitevati. Prav tako naj se vozniki postavijo na desni pas, saj vozniki, ki vozijo v nasprotno smer, običajno vozijo po prehitevalnem pasu, ki je njihov desni oziroma naš levi,« še dodaja Pungertnik. Sodobna tehnologija lahko torej zelo pomaga pri preprečevanju nesreč zaradi napačne smeri vožnje, a precej tega še ni uresničenega. Ena od rešitev je tudi možnost, da bi lahko z nekaj mehanskimi predelavami napačno vozečemu vozilu kar odvzeli dotok goriva in ga tako ustavili.