Italijani bodo v nedeljo na referendumu o ustavnih spremembah, ki prinašajo bistveno manjše zakonodajne moči senatu, odločali več kot le o spremembi dobre tretjine členov ustave. Premier Matteo Renzi se je namreč odločil, da bo na rezultat referenduma vezal svoj odstop.

Še več, če bi referendum padel – in javnomnenjske raziskave Renziju ne kažejo dobro, saj je po zadnjih anketah nasprotnikov referenduma približno pet odstotkov več kot podpornikov –, bi to po najslabšem scenariju prineslo novo politično-finančno krizo ne le Italiji, ampak tudi Evropi. Ena od posledic padca referenduma in Renzijeve vlade bi namreč lahko bila tudi vlada Gibanja petih zvezd Beppeja Grilla, ki jo podpira že skoraj tretjina Italijanov in je tako tik za petami Renzijevi Demokratski stranki. Grillo med drugim obljublja referendum o izstopu Italije iz evrskega območja in odpravo visokega javnega dolga države (dosega že okoli 133 odstotkov BDP) z razglasitvijo bankrota. Nič nenavadnega zato ni, da vsa Evropa, tako politika kot finančni trgi, napeto zre v Rim.

Reforme, ki jih ni bilo

Premier Renzi je ob prevzemu oblasti pred dvema letoma pri mnogih vzbujal upe, da bo s svojo mladostniško zagnanostjo Italijo popeljal iz ekonomske stagnacije, ki traja že dve desetletji. Italija ima eno najnižjih stopenj zaposlenosti v Evropi, mladi komaj najdejo delo, brezposelnost še vedno presega enajst odstotkov, gospodarstvo naj bi se na predkrizno raven vrnilo šele čez deset let. Mnogi so ga videli kot človeka, ki bo pometel s starimi političnimi elitami in državo popeljal iz ekonomske stagnacije. A danes Italija ni v nič boljšem gospodarskem položaju, kot je bila takrat; Renzijevi vladi ni uspelo izpeljati bistvenih strukturnih reform. Renzi ocenjuje, da je eden od pomembnih razlogov za to ustroj političnega sistema, natančneje prevelika moč senata. O tem je tako prepričan, da je na rezultat referenduma vezal preživetje svoje vlade. Če Italijani ustavnih sprememb ne podprejo, premier napoveduje odstop.

Še več skorumpiranih senatorjev?

O čem bodo pravzaprav volilci odločali v nedeljo? Če bi Italijani potrdili predlagane ustavne spremembe, bi se vloga senata v zakonodajnem postopku bistveno zmanjšala, kar bi pospešilo sprejemanje zakonov. Danes sta senat in spodnji dom parlamenta po moči pri potrjevanju zakonov praktično izenačena, zaradi česar zakoni pogosto obtičijo v partiji pingponga med obema domovoma. Po novem pa bi senat postal bolj podoben drugim evropskim zgornjim domovom, ki imajo pri potrjevanju zakonov omejene pristojnosti. Podobno kot velja tudi v Sloveniji. Hkrati bi število senatorjev zmanjšali s sedanjih 315 na okoli 100. Senatorjev po novem tudi ne bi več volili, ampak bi jih imenovali iz vrst županov in predstavnikov v deželnih vladah.

Prav slednje je eden od pomembnih razlogov, da si je Renzi nakopal nasprotnike tudi med tistimi Italijani, ki se sicer strinjajo z reformo političnega sistema. Prepričani so namreč, da bo v senatu po novem še več skorumpiranih politikov, saj jih bodo izbirale lokalne politične strukture, ki v Italiji veljajo za najbolj prežete s korupcijo. Če so volitve omogočale, da so v senat vstopali tudi posamezniki izven teh struktur, to zdaj po ocenah nasprotnikov reforme ne bo več mogoče. Spet drugi menijo, da reforma pravzaprav ne gre dovolj daleč oziroma da bi senatu morali pristojnosti v zakonodajnem postopku še bolj skrčiti. Senat bo še vedno imel enakovredno zakonodajno moč na primer pri ustavnih spremembah, prav tako pa bo še vedno lahko vplival na zakonodajne predloge z določeno večino senatorjev.

Premočni premier?

Tu so še tisti, ki opozarjajo, da bodo ustavne spremembe, skupaj z že uveljavljeno reformo volilnega sistema, preveč moči skoncentrirale v roke vsakokratnega predsednika vlade in spodnjega doma parlamenta. Nova volilna zakonodaja namreč stranki, ki zbere štirideset ali več odstotkov glasov volilcev, avtomatično prinaša 54 odstotkov vseh sedežev v spodnjem domu parlamenta. Če v prvem krogu volitev nobena stranka ne dobi 40 odstotkov glasov, se zmagovalki pomerita v drugem krogu. Mnogi reformi nasprotujejo predvsem zaradi bojazni, da bi takšen sistem utegnil na oblasti v prihodnje zacementirati vodjo Gibanja petih zvezd Grilla.

Če bodo Italijani Renzijevo reformo zavrnili, bo prihodnost aktualne vlade najprej v rokah Renzija – nekateri ugibajo, da nazadnje ne bo odstopil – in predsednika republike Sergia Mattarelle, ki bi lahko poskušal parlamentarne stranke prepričati tudi o sestavi prehodne, tehnične vlade. Če dogovor ne bo mogoč, bodo sledile predčasne volitve, na katerih bi prav lahko slavile evroskeptične stranke z Grillom na čelu. To pa je rezultat, ki si ga zaradi možnih novih pretresov tako v Evropski uniji kot v evrskem območju mnogi ne želijo.

Kaj prinaša ustavna reforma

La Stampa, agencije

PODATKI

Italijani bodo na nedeljskem referendumu glasovali o ustavnih spremembah,

ki jih je predlagala vlada z argumentom, da bo politični proces tekel bolj gladko.

REFORME SENATA

Italija je ena redkih držav, kjer imata oba doma parlamenta enaka zakonodajna pooblastila, podobno kot v ZDA.

To pelje do političnih blokad.

ZMANJŠANJE PRISTOJNOSTI

ODPRAVA PLAČILA

MANJ SENATORJEV

S sedanjih 315 izvoljenih

bi število zmanjšali na 95. Izbrali bi jih v 21 deželah.

Iz vsake bo moral biti v senatu vsaj en župan. Senat bi tako postal most med Rimom in lokalnimi ravnmi.

Senat bo izgubil pristojnosti, da potrjuje in spreminja zakone, razen na petih področjih, vključno z manjšinami, EU in referendumi. Drugod bo imel vlogo, podobno našemu državnemu svetu.

Delo v senatu ne bo več plačano. Plačo bodo senatorji dobili za svoje delo v deželah ali mestih, ki ga bodo hkrati odpravljali. Povprečno senator dobi 12.000 evrov plače in nadomestil.

druge predlagane reforme

Referendum in ljudska iniciativa

Za državljansko pobudo je treba zbrati 150.000 podpisov (doslej 50.000). Parlament bo o njej dolžan razpravljati, doslej ni bil. Znižan bo prag za uspeh referenduma, ki zbere vsaj 800.000 podpisov.

Volitve predsednika države

58 posebnih predstavnikov dežel ne bo imelo več volilne pravice. Volilo se ga bo na skupnem zasedanju poslanske zbornice in senata z 2/3 večino, po tretjem krogu pa s 3/5 večino.

Razmejitev pristojnosti med državo in deželami

Država bi odslej sama odločala o okolju, prometu, energetiki, letališčih in pristaniščih, zaposlovanju in varnosti pri delu.