Najprej le tole: tokrat beseda ne bo tekla o zimskih pnevmatikah, o tem je pred vsako zimo povedanega dovolj. Zato se najprej navežimo na zadnjo poved v povzetku. Čeprav od dogodka, ki ga bomo opisali, minevajo že tri leta, se namreč nanj spomnimo skoraj vsako jutro, ko je steklo našega avtomobila pomrznjeno, vsakič ko zapeljemo skozi prvo križišče v bližini doma. Bilo je mrzlo decembrsko jutro, ko je v omenjenem križišču avtomobil pred nami s smernikom nakazal, da bo zavil desno, pa je to storil kakšen meter prehitro, zato se je s sprednjim delom zaril v drog semaforja. In obtičal. Vzrok za nepričakovan manever se je razkril hitro – vsa stekla avtomobila so bila namreč pomrznjena, skoznje se ni videlo nič, le na vetrobranskem je sameval očiščen krog oziroma krogec.

Toda krog na vetrobranskem steklu, vse naokoli pa bela zavesa, nikakor in nikdar ni dovolj. Dobra vidljivost je eden prvih pogojev za varno vožnjo, zato moramo vsi, ki imamo avtomobil parkiran zunaj, pozimi v jutranji čas odpravljanja od doma prišteti nekaj dodatnih minut in speljati, ko so steklene površine očiščene in vidljivost ustrezna. Kaj lahko se namreč zgodi, da bo pri omenjenem semaforju ali v katerem drugem križišču namesto njega naslednjič stal pešec, mama z otrokom

Steklo pokrijmo, vsega vozila ne

A žal je pač tako, da na mrzla jutra slabo in tudi popolnoma neočiščene avtomobile srečujemo zelo pogosto, še precej huje pa je, kadar nam jo zagode še sneg. Očitno tako še vedno pozabljamo na zadevo, za katero je potrebno le nekaj dobre volje in zdrave pameti. »Ugotavljamo, da so v večini primerov slovenski vozniki dobro pripravljeni na zimske razmere in imajo ustrezno opremljena vozila, zato pa so pogosto ugotovljeni prekrški, povezani z očiščenjem vozila, se pravi neodstranitvijo snega, ki bi lahko pri vožnji padal z vozila, ter neočiščenjem stekel in ogledal,« nam je potrdil tudi Mihael Zalokar iz sektorja prometne policije.

Pri vsem skupaj je seveda pomembno tudi, kako se čiščenja steklenih in v primeru snega tudi drugih površin avtomobila sploh lotimo, saj steklo in karoserijo v naglici hitro lahko tudi poškodujemo. »Za čiščenje snega uporabljamo odstranjevalec snega iz materiala, ki ne poškoduje stekla in barve, zmrzali se lotimo s pršilom za odmrzovanje in strgalom, rosenja pa se lahko preventivno lotimo tudi s premazom proti rosenju. Kar zadeva preventivo, je že pred zimo pametno tudi vsa tesnila na vozilu, predvsem vratih, premazati z zaščitnim sredstvom za nego gume, s čimer preprečimo lepljenje tesnil na vrata, večer pred hladno nočjo pa steklene površine zaščitimo s kakšnim pregrinjalom, lahko tudi s kartonom,« svetuje Matjaž Ogrin iz trgovine za nego in vzdrževanje vozil Glaso iz Komende, ki ob tem dodaja še nekaj, kar je bržčas v nasprotju s splošnim prepričanjem: »Pokrivanja celotnih vozil z raznimi prevlekami po drugi strani ne priporočamo, saj se pod prevleko lahko zadržuje vlaga, ki samo škodi vozilu. Tudi pokrivanje ne popolnoma čistega avta v večini primerov pomeni poškodovanje avtomobilskega laka.«

V nasprotju s prepričanjem nekaterih pa je tudi Ogrinov nasvet, da je za nego avtomobila dobro, da se ga tudi pozimi, morda še pogosteje kot poleti, dobro opere. »Zagotovo je to zelo pomembno, če ne zaradi drugega, že zaradi varnosti, nabiranje umazanije v kombinaciji s soljo pa lahko zelo pospeši rjavenje vozila. Posebno pozornost je pranju treba nameniti po snežnem obdobju, ko je treba očistiti in sprati sol pod koloteki, pri barvi pa je treba najprej vozilo oprati z visokotlačnim čistilnikom, s katerim odstranimo večjo umazanijo, in šele potem z gobo. Če vozilo redno negujemo in voskamo, pa si to delo lahko zelo olajšamo,« pravi Ogrin, ki opozori tudi na skrb za notranjost vozila, saj pozimi stekla zaradi večje uporabe gretja in ventilatorjev postajajo bolj umazana in jih je treba večkrat očistiti, redno moramo čistiti preproge in paziti, da v zasneženih dneh s čevlji v notranjost ne prinesemo velike količine snega. Z njim se namreč obloge hitro prepojijo, posledica pa je rosenje stekel in vlaga. Pa tudi uporaba klimatske naprave je v zimskem času priporočljiva, saj zmanjšuje vsebnost vlage v zraku. »Glede opreme za nego vozila naj ima vsak voznik pozimi v vozilu pri roki rokavice, pršilo za odmrzovanje, odstranjevalec snega in strgalo,« še dodaja Ogrin.

Tudi servis ni zagotovilo

Zgoraj omenjene (in še nekatere, kot je na primer kontrola hladilne tekočine motorja, brisalcev) so torej zadeve v zvezi z nego avtomobila, ki jih lahko naredi vsak s kančkom dobre volje in v nekaj minutah. Da bomo še bolj mirni in v primeru, ko sami česa ne znamo narediti, pa se pred zimo seveda toplo priporoča pregled vozila v avtomehanični delavnici, pri čemer po besedah Rolanda Stepana iz servisa Service Maxx tudi ta ne more biti popolno zagotovilo, da v zimskem času kaj ne bo odpovedalo. Je pa Stepan posebej opozoril vse tiste lastnike avtomobilov (in ni jih tako malo), ki se pozimi radi izogibajo vožnji, da stanje na mestu avtomobilu še posebej škoduje. »V takšnem primeru priporočamo priklop akumulatorja na pametni akumulatorski polnilnik za vzdrževanje toka, da se akumulator ne sprazni zaradi daljšega mirovanja. Takšen polnilnik je lahko priklopljen več dni in skrbi za napolnjenost akumulatorja, sicer bo treba na takšnih vozilih prepogosto zamenjati akumulator. Za pnevmatike priporočamo, da se napolnijo na nekoliko višji tlak, da se ne 'zaležejo', znano pa je tudi, da se pri daljšem mirovanju nabere korozija na zavornih kolutih, zato je dobro med vožnjo opraviti 'čiščenje kolutov' z zmernimi zavornimi posegi. Korozija na kolutih lahko namreč izredno hitro napreduje, saj na njih ni protikorozijske zaščite. Na takšnih vozilih lahko zaradi tovrstnega pojava kolute zamenjamo vsako leto, kar je precej zajeten strošek. Sicer pa običajna stranka nima veliko možnosti za konkretnejše ukrepe. Vozilo pač ni kosilnica,« je slikovito opisal Stepan.