Eden najbolj uveljavljenih slovenskih oblikovalcev vizualnih sporočil Tomato Košir je za inovativnost pri oblikovanju naslovnic Dnevnikove sobotne priloge Objektiv pred tremi leti že slavil kot dobitnik velike Brumnove nagrade pa tudi ugledne nagrade newyorškega Art Directors Cluba. Nocoj bo za omenjene Objektivove naslovnice nagrajen še z znano mednarodno oblikovalsko nagrado rdeča pika (red dot), ki jo tako za področje industrijskega kot grafičnega oblikovanja že od leta 1955 podeljujejo v nemškem Essnu.

Od Alpine do Steklarne Hrastnik

Rdeča pika, za katero prejmejo več kot 15.000 tekmovalnih prijav iz več kot sedemdesetih držav na leto, velja za eno najprestižnejših oblikovalskih nagrad po svetu, obenem pa se je drži sloves nepristranskega ocenjevanja sodelujočih mednarodnih strokovnjakov. Podeljuje jo nemška ustanova Design Zentrum Nordrhein Westfalen, in sicer v treh kategorijah: oblikovanje izdelkov, oblikovanje komunikacije in zasnova oblikovanja.

Navdušenci nad oblikovanjem se bodo spomnili, da smo bili Slovenci doslej uspešni predvsem v kategoriji industrijskega oblikovanja, saj je v preteklih letih med drugimi to oblikovalsko nagrado za smuči amphibio prejel Elan, Gorenje je bilo med drugim nagrajeno za upravljalni modul pečic ichef, Iskratel za linijo izdelkov Innbox. Alpina je prejela nagrado za tekaške čevlje elite, čevlje binom in promise, podjetje Donar za stol beatnik sound station chair in kasneje za stol nico less, izoblikovan v poklon slovenskemu industrijskemu oblikovalcu Niku Kralju. Rdečo piko sta navsezadnje prejela tudi Steklarna Hrastnik, kjer so izoblikovali stekleno skodelico puzzle, in proizvajalec izpušnih sistemov Akrapovič, kjer so izoblikovali izpušni sistem iz linije Evolution za ducati 1199.

Na adrenalinu

Naslovnice Objektiva, natančneje izbor petnajstih najboljših, so se pod skrbno roko Tomata Koširja, ki je pri oblikovanju tesno sodeloval z odgovornim urednikom Dnevnika Miranom Lesjakom in nekdanjim likovnim urednikom Samom Ačkom, znašle v dobri družbi svetovno priznanih slovenskih znamk. Kot je v preteklosti sicer že večkrat uspelo tudi slovenskemu studiu za vizualne komunikacije IlovarStritar (že leta 2009 so bili denimo nagrajeni za celostno podobo Festivala slovanskega filma), slavijo Tomatove naslovnice v kategoriji oblikovanje komunikacije. Le kdo se ne spomni brutalne neposrednosti kravat, ki jih je Tomato zložil v simbol nacistične SS v času, ko je SDS izgubila na volitvah? Kdo se ni grenko zasmejal ob napisih NLP in Vem zakaj., ki sta z naslovnice opozarjala na neuspeh dokapitalizirane banke NLB na obremenitvenih testih? Ali ob duhoviti zgovornosti metle, ki je zevala z naslovnice Objektiva, ko je novoizvoljeni papež odstavil slovenska nadškofa, ki sta s tveganimi odločitvami prispevala k finančnemu zlomu mariborske nadškofije? Bralce je brez besed pustila tudi spokojna, a obenem kruta belina naslovnice Objektiva ob dvajsetletnici genocida v Srebrenici.

Večkrat nagrajeni Tomato Košir s svojim angažmajem na področju vizualne kulture že vrsto let dokazuje, da mu slovenska družbena realnost ne jemlje navdiha, temveč mu ga daje. Pa ne le navdih, kot pravi, v njem sproža celo adrenalin: »V Objektivu imam možnost komentiranja dnevnopolitičnih dogodkov, kar je za oblikovalca redka priložnost. Navsezadnje obravnavamo pomembne tematike, na katere se je treba nemudoma odzvati.«

Poudarja tudi moč ekipnega dela: »Nekdanji likovni urednik Samo Ačko in glavni urednik Miran Lesjak naloge nikoli nista samo oddala, temveč smo ves čas v dialogu razmišljali, kaj bi se smelo izpostaviti glede na določeno tematiko. Navsezadnje morajo naslovnice komunicirati zelo hipno, bralca morajo ujeti v sekundi ali dveh in mu sporočiti trenutno perečo družbenopolitično temo. V tistih dveh sekundah mora naslovnica bralca dovolj sprovocirati, da vztraja do samega članka, in mu ponuditi neko stališče. Naslovnice Objektiva so zato vedno tudi obraz samega uredništva, ne izključno oblikovalca.«

Manj sramežljivosti, več odličnosti

Značka rdeča pika časopisni hiši Dnevnik zdaj prinaša tudi možnost, da Objektiv oglašuje kot izdelek odličnosti, še sklene sodelavec Objektiva, ki že vrsto let pomaga graditi identiteto tega časopisa. Strani slednjega, oziroma nagrajene naslovnice Objektiva, je tako zdaj mogoče videti tudi na razstavi nagrajenih del v muzeju Red Dot Design Museum v Essnu ter v zborniku Red Dot Design Yearbook, v katerem so predstavljeni vsi nagrajenci.