Slovenija je izgubila možnost pritožbe na novo okoljevarstveno soglasje za plinski terminal v Žavljah, ki ga je konec letošnjega maja izdalo italijansko okoljsko ministrstvo. Rok za sodno izpodbijanje dopolnilne odločbe italijanske vlade o okoljski sprejemljivosti terminala se je namreč iztekel konec julija, upravni spor proti italijanskemu ministrstvu pa je sprožila zgolj Furlanija - Julijska krajina. V nasprotju s to italijansko pokrajino so na slovenskem ministrstvu za okolje in prostor presodili, da je skupna spomladanska izjava pokrajinskih oblasti in Slovenije o nasprotovanju terminalom v Žavljah dovolj.

Prestara dokumentacija

Poleg tega pred upravnim sodiščem v italijanskem Laciju še vedno tečejo sodni postopki zaradi prvotne izdaje okoljevarstvenega soglasja. »Italijansko sodišče v upravnem sporu zoper okoljevarstveno soglasje za terminal utekočinjenega zemeljskega plina v Žavljah v petih letih ni odločilo, zato je maja 2016 pozvalo vse pritožnike in jih povprašalo, ali še imajo interes glede upravnega spora. Tožniki so se v rokih, ki jih je določilo sodišče, opredelili, da bodo nadaljevali pet upravnih sporov,« so pojasnili na ministrstvu.

Če se ta pravni in diplomatski boj za Slovenijo ne bo dobro končal, pa na ministrstvu vendarle ne izključujejo možnosti uporabe novih pravnih sredstev. Prepričani so namreč, da »na podlagi deset let stare dokumentacije izdaja gradbenega dovoljenja ni dejanje, ki bi bilo skladno z evropskim pravnim redom«.

Nadaljnji razvoj dogodkov gre sicer po njihovem lahko predvsem v dve smeri. Italijanska komisija lahko odloči, da za žaveljski terminal ne bo izdala gradbenega dovoljenja, ker projekt ni več strateško pomemben za Italijo. Spomnimo, italijanski minister za ekonomski razvoj Carlo Calende je po junijskem sestanku z zaskrbljenim tržaškim županom Robertom Cosolinijem in predsednico dežele Furlanije - Julijske krajine Deboro Serracchiani umirjal strasti, češ da terminal v Žavljah za državo ni več strateškega pomena, saj da ima na zalogi še druge projekte, ki so že potrjeni.

Dva verjetna scenarija

Toda v mednarodni okoljevarstveni organizaciji Alpe Adria Green (AAG) so takrat posvarili, da gre zgolj za slepilni manever, s katerim skuša Italija zaobiti blokado projekta in sodne postopke proti gradnji terminala. »Če bi italijanske oblasti res nasprotovale žaveljskemu uplinjevalniku, bi bil zadnji odlok okoljskega ministra že preklican,« so takrat opozorili v AAG in sklepali, da želi italijanska vlada s svojimi potezami predvsem uspavati javno mnenje in slovensko državo.

A če bo italijanska komisija gradbeno dovoljenje za žaveljski uplinjevalnik izdala, na okoljskem ministrstvu napovedujejo, da se bodo pravdni postopki tako v Italiji kot na ravni EU z veliko verjetnostjo nadaljevali.