Z ognjenimi zublji pod Kraškim robom se je včeraj na težko dostopnem terenu borilo več kot 300 gasilcev z okrog 100 vozili in posadka treh helikopterjev ter letala. Požar, ki se je ob železniški progi med vasjo Črnotiče in naseljem Zanigrad razširil v nedeljo, naj bi po prvih ocenah zajel 150 hektarjev gozda in travnikov. Dim je segal do Kopra, vreme z burjo pa gasilcem ni bilo naklonjeno. Vodja intervencije Denis Slavec je pozno popoldne sporočil, da imajo razmere pod nadzorom, hitrega srečnega konca pa si še ni upal napovedovati.

Sta pa iz ure v uro, ko so zublji še vedno švigali v nebo in je dim že drugi dan zapored lezel v domove, med domačini rasla strah in jeza. Ostre besede so bile uperjene proti Slovenskim železnicam. Čeprav vzrok požara še ni potrjen, domačini ne morejo mimo dejstva, da je okrog dvajset manjših požarov izbruhnilo ob železniški progi. Vodstvo železnic jih je s prvim odzivom na požar, da požarna ogroženost ni bila razglašena, le še bolj razjezilo. Da njihova odgovornost k skrbnemu ravnanju zato ni nič manjša, se je strinjal tudi vrh gasilske zveze.

»Toliko slabe volje še nisem videl«

»Toliko jeze in slabe volje pri domačinih še nisem videl,« je potrdil predsednik krajevne skupnosti Črni Kal Janko Sever. »V eni od vasi je gorelo 30 ali 40 metrov stran od hiše. Družina je imela vse pripravljeno za umik, otroke so že poslali od hiše,« opiše razmere noči z nedelje na ponedeljek. Nezadovoljni so kmetje, požar je uničil travnike, zgorela je že pripravljena krma za zimo. Domačini se sprašujejo, kdo jim bo povrnil škodo, kaj bo z ogroženimi živalskimi vrstami na območju Nature 2000. Kakšne posledice bo požar pustil na območju, kjer izvira reka Rižana, iz katere se s pitno vodo oskrbuje vsa Istra? V okolici domov jim gori vsaj enkrat na leto, vsakih nekaj let je požar obsežen.

»Ta proga je stara, iskre letijo od zavor, 800 stopinj Celzija ima taka iskra in lahko jo vrže tudi nekaj deset metrov stran,« večni problem pojasni Sever. Prepričan je, da nobeno čiščenje vegetacije ob progi tega ne bi preprečilo. »Rešitev so vsaj požarni zidovi, še boljša pa zagotovo izgradnja drugega tira,« je prepričan.

Požar ne more biti normalen pojav

Z njim se strinja župan Kopra Boris Popovič, ki je bil ponosen na gasilce, vendar pa zelo kritičen do tega, da so po nepotrebnem izpostavljeni tveganjem in gasijo nepotreben požar, medtem ko bi jih nemara kdo drug bolj potreboval: »Požari so na našem koncu postali normalen dogodek. Oprostite, ampak to ni normalno. Gasilce obremenjujejo z nečim, kar bi se dalo preprečiti.« Pojasnil je, da bodo v prihodnjih dneh skupaj z gasilci razgrnili podatke, koliko so jih takšni požari doslej stali in koliko teh stroškov so dobili povrnjenih. »Doslej smo večino opreme za gasilce in sredstva za njihovo izobraževanje in dodatno zaposlovanje namenjali sami,« župan delno že nakazuje odgovor. Gasilska brigada Koper pa je pred desetimi leti od železnic škodo za gašenje požarov od progi dobila povrnjeno šele po pravdi na sodišču.

Z vprašanjem, koliko škode so doslej izplačali lokalni skupnosti, gasilcem oziroma posameznikom, smo se obrnili tudi na Slovenske železnice. Prav tako nas je zanimalo, ali morebiti sofinancirajo dejavnost katerega od prostovoljnih gasilskih društev. Odgovorov nismo dobili, je pa generalni direktor železnic Dušan Mes za radio Koper pojasnil, da so zadnjo takšno škodo povrnili pred petimi ali šestimi leti, zadnja leta pa krivda za požare železnicam ni bila dokazana.

Mes je dopoldne tudi sam prišel na požarišče. Obžaluje, da je do požara prišlo, krivde zanj pa vendarle ni hotel prevzeti na hrbet Slovenskih železnic. Iskanje krivca in odgovornosti je prepustil policiji. Pojasnil je še, da bodo ob progi izvedli določene preventivne ukrepe, konec avgusta pa se bodo sestali z gasilci in domačini.