Namen včerajšnjega ameriškega dogodka na tleh slovenskega letališča je bil, kot pravijo na ameriškem veleposlaništvu, »potrditev uspešnega konca priprav in usposobljenosti letališča ter osebja za pristanke F-16 in sodelovanje v najzahtevnejših Natovih operacijah«.

Če v Slovenski vojski (SV) še v nedeljo zvečer niso vedeli, kaj natančno je bistvo dogodka, ki ga na cerkljanskem letališču pripravljajo Američani, so včeraj pohiteli z napovedjo, da bo usposabljanje usmerjevalcev združenega ognja v Suhi krajini potekalo tudi ta teden (do petka) in da bodo tudi tokrat na vaji sodelovali ameriški reaktivci. Nekateri mediji so zato že poročali, da sta ameriška reaktivca v bistvu del suhokrajinske vojaške vaje, a naši viri z obrambnega ministrstva vedo povedati, da reaktivca, ki sta včeraj pozirala v Cerkljah, z vajo SV nimata nič skupnega. Našo informacijo potrjuje tudi Simon Korez, tiskovni predstavnik SV: »Kolikor vem, sta letali včeraj odleteli nazaj na Madžarsko in se v Slovenijo ne nameravata več vrniti.«

Da sta cerkljansko letališče včeraj »odprla« prav ameriška reaktivca, je zagotovo zanimivost sama zase, a ob tem moramo opozoriti še na pomembnejše dejstvo: prenova letališča – investicijski stroški znašajo 66 milijonov evrov, pri čemer večji, Natov delež znaša 40 milijonov evrov – še sploh ni končana, kar so za Dnevnik priznali tudi na obrambnem ministrstvu.

Vsi zgrajeni objekti na letališču imajo sicer že opravljen tehnični pregled in uporabno dovoljenje, a obratovalnega dovoljenja letališče še vedno nima. Kot pravijo na Morsu, je »dokumentacija za pridobitev obratovalnega dovoljenja za letališče po civilnih predpisih v izdelavi«. Omenimo naj tudi to, da je na osrednjem letališču SV letos pristalo zgolj 20 tujih helikopterjev in letal različnih tipov, medtem ko obrambno ministrstvo na istem letališču beleži okrog 500 letalskih operacij SV na mesec.

Usposobitev letališča pomembna tako za Nato kot za ZDA

Včerajšnja pristanka ameriških reaktivcev na 3000 metrov dolgi in 45 metrov široki vzletno-pristajalni stezi cerkljanskega letališča, na katerem bodo (ko bo letališče pridobilo tudi obratovalno dovoljenje) lahko pristajala in vzletala tako vojaška kot civilna letala, ki bodo to lahko počela tudi v pogojih omejene vidljivosti podnevi in ponoči, si je ogledal tudi ameriški generalmajor H. Michael Edwards, ki je pilotiral prvo letalo F-16, ki je (leta 1997) pristalo na slovenskih tleh. Poudaril je, da zelo ceni slovenske napore za prenovo in usposobitev cerkljanskega letališča, ki po besedah generala ni pomembno le za Slovenijo, temveč tudi za zvezo Nato in za ZDA, ki so pravzaprav jedro in nosilec severnoatlantskega zavezništva.

Ali gre za naključje ali pa Američani z zgoščeno prezentacijo svoje zračne sile na naših tleh zgolj opozarjajo nase pred sobotnim obiskom predsednika ruske federacije Vladimirja Putina, smo vprašali Antona Peinkiherja, nekdanjega profesionalnega častnika z veliko izkušnjami z vojaškim obveščevalnim in analitičnim delom. »Američani vsem državam Nata diktirajo tako zunanjo kot tudi notranjo politiko, isto počnejo tudi z vojaško organiziranostjo: vse s ciljem izkoriščanja resursov posameznih držav za ameriške oz. Natove cilje po planetu,« meni Peinkiher, ki je prepričan, da to nima »nobene veze s širjenjem miru in demokracije v svetu, temveč, ravno nasprotno, z izvajanjem vojn, nasilja in uničenja«.

Edino slovensko vojaško letališče smo prepustili Američanom

»V Sloveniji smo praktično edino vojaško letališče prepustili Američanom,« opozarja Peinkiher in dodaja, da »Nato ni zastonj investiral v Cerklje. Glede na dejstvo, da Slovenci nimamo niti bojnih letal niti helikopterjev, takšnega letališča sploh ne potrebujemo. Američani so prek Nata torej investirali zaradi lastnih potreb, zaradi rezervnega vojaškega letališča, ki so ga pred obiskom Putina v Sloveniji očitno izkoristili za demonstracijo ameriške vojaške prisotnosti in vojaške vladavine v Sloveniji.«