Več kot en teden odsek gorenjske avtoceste Vrba–Karavanke v obe smeri krasijo novi prometni znaki. Vsa vozila smejo po novem tam voziti največ 110 kilometrov na uro in ne več 130, prehitevanje za tovorna vozila pa je prepovedano. »Enaka prometna signalizacija je ponovljena za vsakim avtocestnim priključkom (Lipce, Hrušica), kar pomeni, da obveznost v obeh smereh vožnje velja na celotnem odseku,« opozarja mag. Bojan Kos iz Policijske uprave Kranj.

A prometnih znakov z novimi omejitvami vozniki pogosto ne upoštevajo. V enem dnevu so gorenjski prometni policisti denimo našteli kar šest voznikov, ki so vozili hitreje od 150 kilometrov na uro, najvišja izmerjena hitrost pa je bila po Kosovih besedah 162 kilometrov na uro. »Slovenci na splošno sodijo med objestne voznike, ki pogosto kršijo omejitve hitrosti,« opaža direktor zavoda za prometno varnost mag. Goran Jovanović. »Že ko prečkamo mejo, lahko pri voznikih opazimo povsem drugačno kulturo vožnje,« pravi.

Gorenjski policisti ob tem opozarjajo, da je ta odsek gorenjske avtoceste brez odstavnega pasu, zlasti poleti pa je močno obremenjen z zastoji vozil. »Odsotnost odstavnega pasu sicer z vidika dojemanja vožnje voznika ni problematična, je celo dobra. Ko se cesta zoži, jo vozniki precej bolj pozorno spremljajo,« pravi Jovanović in dodaja, da so najmanj pozorni na dogajanje na cesti vozniki na najširših cestah.

Ob konicah trikrat več vozil kot povprečno

Gorenjski policisti so na tem območju v zadnjih desetih letih obravnavali 320 prometnih nesreč, v katerih je bilo poškodovanih več kot 130 udeležencev, pet pa jih je umrlo. Poleg odsotnosti odstavnega pasu na Darsu navajajo še dodatne razloge za nova pravila. Vsako leto se po tej cesti pelje od dva do tri odstotke več vozil kot v letu prej. »Enako narašča tudi delež težkih tovornih vozil nad 7,5 tone.« Na odseku Lipce–Lesce se povprečno na dan v obe smeri pelje nekaj več kot 19.000 vozil, od tega kar povprečno okoli 1300 vozil nad 7,5 tone.

Še bolj je ta cestni odsek obremenjen poleti. Lansko prvo avgustovsko soboto se je po tej cesti proti Ljubljani peljalo 31.741 vozil, 20.468 pa v smeri proti Karavankam. Teden dni kasneje se je v eno smer peljalo več kot 25.000 vozil, nasproti pa dobrih 23.500. »Za prometno varnost je zelo pomembno, da se hitrosti na tem odseku umirijo,« opozarjajo v Darsu. Poudarjajo pa tudi zahtevne prometno-tehnične značilnosti omenjenega dela ceste. Poleg tega, da nima odstavnega pasu, poteka tudi po petih viaduktih mimo pobočij Mežakle, se vzpenja proti Hrušici, v obratni smeri pa se spušča. »Z novimi omejitvami bo cesta varnejša v vseh vremenskih razmerah, manj bo možnosti nesreč in posledično zastojev.« Nezanemarljivo je tudi to, da bodo varnejši Darsovi delavci, ki na njej vsak dan opravljajo redna vzdrževalna dela.

Do cilja le 70 sekund kasneje

Odsek avtoceste med Hrušico in Vrbo je bil zgrajen leta 1993, dolg pa je dobrih 13 kilometrov. »Zaradi nove omejitve hitrosti s 130 na 110 kilometrov na uro vozniki ne bodo nič bistvenega izgubili pri času potovanja, morda v povprečju 60 ali 70 sekund. Vsi skupaj pa lahko pridobimo pri varnosti,« opozarjajo na Darsu.

Kot so pojasnili, je sicer odločitvi o novih omejitvah botrovala predvsem presoja omenjene avtoceste, ki so jo po naročilu Darsa opravili v Zavodu za prometno varnost Ljubljana. »Oba ukrepa, tako omejitev hitrosti kot prepoved prehitevanja tovornih vozil, bosta povečala prometno varnost, predlagala pa ju je tudi policija,« pojasnjujejo v Darsu.

Nesreče na gorenjski avtocesti v zadnjem desetletju (2006–2015)

PU Kranj

PODATKI

ŠTEVILO

PROMETNIH

NESREČ

HUDE

TELESNE

POŠKODBE

LAŽJE TELESNE

POŠKODBE

BREZ

POŠKODB

SMRT

Karavanke–Hrušica

8

42

91

Hrušica–Lipice

92

2

26

2

138

Lipce–Vrba

84

9

186

3

200

320

5

11

118

429

SKUPAJ