Ker sem tudi sam uporabnik avtocest že kar nekaj časa, sem doživel tudi take dogodke. A moje izkušnje so malce drugačne od napisanih. V zvezi s tem sem že večkrat napisal nekaj predlogov za rešitev ali vsaj omilitev težav. Kot sem pričakoval, nisem nikoli zbudil kakršne koli reakcije.

Sam sem reden uporabnik avtocest, še posebno na dolenjskem kraku. Odkar je v obratovanju, še nisem doživel niti enega merjenja hitrosti, ki naj bi bila omejena na 130 kilometrov na uro. Ker praktično ni kontrole, večina voznikov, tako domačih kot tujih, omejitev gladko ignorira z bistveno preveliko hitrostjo. In to ne glede na vremenske okoliščine. Priče, ki so bile udeležene v obeh primerih množičnega trka, so izpostavile bistveno previsoko hitrost v hudi megli. V takih razmerah zadostuje napakica enega od udeležencev, da pride do hude nesreče z veliko človeškimi in materialnimi žrtvami. V obeh primerih, tako na dolenjskem kot primorskem kraku, se je to tudi zgodilo. Simptomatična je velika udeležba tovornjakarjev v teh nesrečah.

Drugo dejstvo, ki je bilo v članku izpostavljeno, je, da vozniki v takih primerih ne ravnajo pravilno in ne omogočajo hitrega dostopa reševalnih in drugih vozil kraju nesreče. A ker sem bil večkrat v zastoju zaradi teh, moram povedati, da vozniki nismo bili deležni nobenih informacij, da gre za nesrečo. Če bi vedeli, bi se, o tem ne dvomim, pravilno uvrstili na krajna pasova.

Menim, da je hudo narobe, da je varnost v prometu v domeni političnih strank. Brez njihovega soglasja ni možno speljati nobenih nujnih ukrepov za povečanje varnosti v prometu. Spomnim se, da je Zmago Jelinčič večkrat miniral zniževanje dovoljene stopnje alkohola v krvi. Janševa SDS je minirala ukrepe Kresalove in Zalarja, ki sta želela bistveno poostriti prometno kaznovalno politiko. Minirali so nakup 30 radarjev za merjenje hitrosti na avtocestah. V nekaj letih se je stanje prometne varnosti bistveno poslabšalo. Da ne kritiziram samo naših, to se dogaja tudi v Nemčiji, saj je kanclerka Merklova na intervencijo lastnikov BMW minirala omejitev hitrosti na nemških avtocestah.

Ponovno dajem nekaj predlogov v razmislek, da bi povečali prometno varnost.

Prometno politiko mora voditi oseba, ki mora biti samostojna in neodvisna od politike. Mora imeti vsa pooblastila, da lahko sama ukrepa.

Na avtocestah je treba vzpostaviti sektorsko merjenje hitrosti. Skandinavci in Kanada imajo omejitev hitrosti 100 kilometrov na uro, kar se pozna pri stopnji varnosti v prometu.

Na avtocestah je treba na nadvozih ali drugače montirati močne prikazovalnike, ki voznikom podajajo informacije, kaj se dogaja na avtocesti. Samo tako bodo vozniki pravočasno obveščeni o nesrečah in se bodo pravočasno umaknili ter omogočili dostop reševalnim vozilom. Ravno tako morajo biti informirani, da se največja dovoljena hitrost ob slabih vremenskih razmerah znižuje. Te informacije morajo biti tudi v radarjih, da evidentirajo prekrškarje. In seveda bistveno povečati kazni za take prekrške.

Posebno obravnavo terjajo tovorna vozila. V veliki meri so povzročitelji težav in nesreč na cestah. Skoraj vsak dan poslušamo poročila o zastojih zaradi okvar na teh vozilih. Švica in Avstrija sta bistveno omejili promet starih in odsluženih vozil. Menim, da bi to morali storiti tudi pri nas.

Veliko nesreč zaradi previsoke hitrosti in alkohola povzročajo vozniki, mlajši od 20 let. Kar nekaj držav ima omejitev samostojne vožnje pred dopolnitvijo 21 let starosti. Zrelost se z leti povečuje, a menim, da pri 18 letih splošne potrebne zrelosti ni.

Šole za vzgojo šoferjev in servisi za tehnično kontrolo vozil so že dalj časa brez pravega nadzora. Tudi tu je treba narediti red, saj vpliva na varnost v prometu, če je možno vozniško dovoljenje in tehnično brezhibnost vozila kupiti.

Globe morajo biti sorazmerne z dohodki voznika. Iz davčne številke bi se to moralo videti. Tako je pravičnost mnogo večja, saj nekomu pomeni 50 evrov toliko kot nekomu 500.

Vsekakor pa je treba bistveno zmanjšati vlogo politike in posledično vpliv lobijev pri prometni varnosti.

Zdravko PetričKostanjevica na Krki