Po diplomi se je danes 29-letni Dan Kan poskušal zaposliti v finančnem sektorju. Prijavil se je na 35 razpisov za službo, vsa podjetja so ga zavrnila. Sedem let pozneje, marca letos, je Kan svoje podjetje Cruise Automation, eno najbolj vročih imen v Silicijevi dolini, prodal avtomobilskemu velikanu General Motors Company (GM) za milijardo dolarjev, po nekaterih ocenah še za več. Cruise Automation je start-up s komaj 40 zaposlenimi, specializiran za razvoj programske (navigacijske) opreme za avtonomna vozila.

Kdo še potrebuje avtomobil?

Že januarja je GM, desetletja največji svetovni proizvajalec avtomobilov, sklenil »strateško zavezništvo« s start-upom Lyft, najhitreje rastočim podjetjem za delitev prevozov v ZDA, in vanj vložil 500 milijonov dolarjev. V času, ko je v ZDA že deset odstotkov družin brez svojega avtomobila, se je stari industrijski velikan začel zavedati nove paradigme v odnosu uporabnikov do avtomobilov in prevoza. Simbol drugačnih oblik mobilnosti, kalifornijski start-up Uber, ki prek spletne platforme posreduje prevoze na zahtevo, je v sedmih letih prodrl v 400 mest in 67 držav, po tržni kapitalizaciji (60 milijard dolarjev) pa je vreden že več od GM.

Razvoj globalnega trenda prihodnosti, v kateri se avtomobili ne bodo več kupovali, ampak nas bodo najeta avtonomna vozila brez voznika prevažala od točke A do točke B, narekujejo tehnološki velikani Google, Apple, Tesla in Uber. V boju za preživetje GM in drugi veliki tradicionalni proizvajalci avtomobilov iščejo in kupujejo inovativne rešitve ter jih vgrajujejo na vseh stopnjah razvoja in proizvodnje. »Naš posel se je v zadnjih petih letih spremenil bolj kot prej v petdesetih letih,« je dejal predsednik GM Dan Ammann in dodal, da želi GM še naprej prodajati avtomobile voznikom, obenem pa se vključuje tudi v ekonomijo najemanja in delitve prevozov.

S 315.000 vozniki, ki skrbijo za pet milijonov aktivnih uporabnikov, Lyft Uberju ne seže niti do kolen, vendar je njegov letni prihodek že presegel milijardo dolarjev. Čez nekaj let, napovedujejo v GM, bo uporabnik prek Lyftove platforme naročil prevoz, ki ga bo opravilo avtonomno vozilo iz flote GM, upravljala pa ga bo tehnologija Cruise Automation. Prototipi Chevy Volta, avtonomnega avtomobila GM brez voznika, naj bi po michiganskih testnih progah vozili že letos.

Od aplikacije za gostilne do avtonomnega vozila

Dan Kan je odrasel v podjetniški družini, že kot desetletnik je z bratoma sestavljal natančne zemljevide za mamino nepremičninsko agencijo v Seattlu. Njegov starejši brat Justin je pred desetimi leti v San Franciscu ustanovil spletno videostran Justin.tv, iz katere se je razvila platforma Twitch za spremljanje videoiger v živo; predlani je Twitch kupil Amazon za skoraj milijardo dolarjev. Vsi trije bratje Kan si še vedno delijo stanovanje. Kot pravi Dan Kan, je družina zanj vir navdiha in podpore. Pred Cruise Automation je poskusil ustanoviti več podjetij. Leta 2011 je poskusil z Appetizely, serijo mobilnih aplikacij za ponujanje popustov v restavracijah. Potem ko Apple njegove rešitve ni podprl, je ustanovil Exec, aplikacijo za naročanje čiščenja stanovanja, in jo leta 2014 prodal start-upu Handy, zdaj vodilnemu podjetju na tem področju. »Vedno je imel na tone pravih zamisli, ogromno zaupanja v njih in sposobnosti za njihovo uresničitev in izboljšanje,« je povedal Amir Ghazvinian, Danov mladostni prijatelj in soustanovitelj start-upa Exec.

Pred dvema letoma je Dan Kan bratu Justinu »ugrabil« elektroinženirja in računalničarja Kyla Vogta, ki je za platformo Justin.tv avtomatiziral ponudbo spletnih videov. Vogt večino življenja posveča razmišljanju o robotih: svojega prvega je sestavil pri trinajstih letih starosti, takrat je zgradil tudi daljinsko vodeni avtomobilček s spletno kamero, ki je zaznavala oznake na progi. Dan in Kyle, soustanovitelja Cruise Automation, sta si milijardno kupnino GM razdelila z zaposlenimi, Dan pa ostaja kljub poslovnemu uspehu zenovsko racionalen: pravi, da se izogiba poslovnemu stresu, saj »doda le še en problem več«.

In kaj bi sporočil vsem tistim bankam, ki ga pred sedmimi leti niso sprejele v službo? »Hvala, zares,« odgovarja.