Če bi šteli samo denar, bi lahko rekli, da je bilo lansko leto za ljubljanske redarje uspešno. Čeprav so konec leta na redarstvu delali kar štirje redarji manj kot leto prej, so na redarstvu z globami zbrali več kot 3,5 milijona evrov, kar je le štiristo tisočakov manj od rekordnega leta 2014, ko so ti prihodki skoraj prebili mejo štirih milijonov evrov. Prihodki od glob se tako že peto leto zapored, odkar so začeli redarji meriti hitrost po Ljubljani, gibljejo nad 3,5 milijona evrov.

Ljubljanski redarji so že zaradi poseljenosti Ljubljane in nekajkrat večji populaciji po zaslužku daleč pred vsemi mestnimi redarstvi. Ampak tudi če prihodke iz glob preračunamo na število zaposlenih v redarstvu ali število prebivalcev – primerjava je lahko zaradi značilnosti občin še vedno zelo splošna – Ljubljana po izdanih globah za nekajkrat prekaša druge občine. Preračunano na zaposlenega v ljubljanskem mestnem redarstvu poberejo za skoraj 75.000 evrov glob na leto, v Mariboru in še 17 bližnjih občinah, kjer deluje tamkajšnje redarstvo, 34.000 evrov, v Novi Gorici pa zgolj 13.000 evrov. Še bolj Ljubljana izstopa po pobranih kaznih na prebivalca, saj je v povprečju lani vsak Ljubljančan plačal dobrih 12 evrov globe, medtem ko je na primer celjsko redarstvo, ki je po tem kazalniku drugo najuspešnejše, v vseh štirih občinah, kjer je prisotno, zbralo zgolj dobrih pet evrov na prebivalca.

Tudi z redarjem se ne splača kregati

Tako kot druga leta so tudi lani ljubljanski redarji največ kazni napisali zaradi prekoračitev hitrosti, ki v občinsko blagajno prinesejo skoraj milijon evrov. Znesek bi bil še višji, če na redarstvu ne bi servisirali in tehnično pregledali samodejnih merilnih naprav, zaradi česar so bile v uporabi skoraj 400 ur manj kot lani. So je pa zato lani močno povečalo število kazni, ki so jih redarji spisali zaradi nepravilnega parkiranja, posebej na območjih umirjenega prometa in območjih za pešce. »Treba se je zavedati, da se je v zadnjih letih tudi območje za pešce razširilo. To v začetni fazi terja tudi večji nadzor in zato je tam ugotovljenih tudi več kršitev. Lep primer je recimo Miklošičeva cesta, ki je v spodnjem delu postala območje za pešce,« pravi Roman Fortuna, vodja ljubljanskega redarstva.

Več kršitev so ugotovili in kaznovali tudi na področju javnega reda in miru, kjer izstopajo predvsem kršitve, povezane z nedostojnim vedenjem na javnem kraju in nedostojnim vedenjem do uradne osebe. Fortuna to povezuje z vse večjo prisotnostjo redarjev na terenu, predvsem na območjih za pešce. »Kakor voznikom rečemo, naj umaknejo avto s pločnika, naj se pomirijo, takoj pade kakšna kletvica ali še kaj več. Redar se glede na situacijo odloči, ali je bilo vedenje do njega nedostojno. Moramo vedeti, da odnos do redarja še zdaleč ni tak kot do policista. Ljudje si še zmeraj predstavljajo, da lahko redarja nekam pošljejo, ga popljuvajo ali celo udarijo. Ampak taki prekrški stanejo, saj kazen znaša več kot 400 evrov.« Takih primerov ni bilo malo, saj so kaznovali 83 ljudi, takih glob je bilo torej za več kot 30.000 evrov.

Problem s tujci

Kljub vedno večjemu številu prekrškov pa na redarstvu tuje voznike še vedno kaznujejo v prazno. Glob, ki jim jih ne izročijo v roke, namreč praktično ne morejo izterjati. »Po mednarodnih aktih lahko zahtevamo podatke o voznikih samo za hujše prekrške, kot so na primer prekoračitev hitrosti, vožnja brez varnostnega pasu, telefoniranje med vožnjo, ne pa recimo tudi za prekrške, povezane s parkiranjem,« pojasnjuje Fortuna. Število takih prekrškov, kot rečeno, zaradi vse večje priljubljenosti Ljubljane skokovito narašča – če so še leta 2013 obravnavali 2000 tujcev, so jih lani že več kot 3500. Kazni naj bi začeli uspešno izterjevati šele po vzpostavitvi enotne točke za pridobivanje podatkov lastnikov tujih vozil EUCARIS, ki bi jo morali na ministrstvu za infrastrukturo že zdavnaj vzpostaviti.

Ena redkih nadlog, s katerimi imajo ljubljanski redarji vedno manj dela, so zapuščena vozila. Če so še pred petimi leti obravnavali skoraj 700 primerov, se je ta številka lani več kot prepolovila. Na redarstvu izpostavljajo, da na tem področju zelo dobro sodelujejo s četrtnimi skupnostmi in občinskim inšpektoratom, kar je v povezavi z brezplačno razgradnjo vozil pripeljalo do dobrih rezultatov v zadnjih letih.

Prihodki ljubljanskega redarstva leta 2015 po vrsti prekrška (v evrih)

MOL

PODATKI

1.077.869

133.196

650.222

drugo

izterjane kazni

hitrost

skupaj

3.588.546

745.655

981.604

napačno parkiranje

neplačana parkirnina

Prihodki in odhodki redarstev v nekaterih večjih občinah leta 2015

mestne občine

PODATKI

prihodki

št. izdanih

število

prihodki na

iz glob

plačilnih nalogov

zaposlenih

zaposlenega

v evrih

31.960

Ljubljana

3.588.550

48

74.761

24.025

Maribor*

586.659

17

34.509

6462

Kranj**

421.299

19

22.174

12.449

Celje***

456.000

18

25.333

Nova Gorica

53.392

1694

4

13.348

*Redarji delujejo še na območjih občin Benedikt, Cerkvenjak, Duplek, Hoče - Slivnica, Kungota, Lenart, Lovrenc na Pohorju, Miklavž na Dravskem polju, Pesnica, Rače - Fram, Ruše, Selnica ob Dravi, Starše, Sveta Ana, Sveti Jurij in Sveta Trojica v Slovenskih goricah, Šentilj. **Redarji delujejo še v občinah Tržič, Naklo, Šenčur, Cerklje, Jezersko in Preddvor. ***Redarji delujejo še v občinah Laško, Štore in Žalec.