Avtomobil ima pri Slovencih še vedno statusni pomen, a z leti in več kot bogato ponudbo se čustva umikajo racionalnosti. Pojem »moj avtomobil« je zadnja finančna kriza dodobra načela in ga pri marsikom tudi povsem podrla. Predvsem podjetja zdaj gledajo na vsak cent. »Pozna se, da je kriza veliko podjetij prisilila v prilagajanje in drugačen način razmišljanja. Zdaj jih vedno več gleda, kaj je bolj gospodarno, saj je tako najem vozila oziroma operativni lizing za podjetje veliko ugodnejši, poleg tega pa je vedno več te ponudbe v tako imenovanih paketih, kjer z enim zneskom dejansko stranke dobijo ogromno,« je povedal Boštjan Šuntner, vodja prodaje pri Porsche Inter Auto iz Ljubljane.

Poleg že omenjenega operativnega lizinga, ki mu lahko rečemo tudi poslovni najem, zato ga, pravi Šuntner, vzamejo v 80 odstotkih podjetij, poznamo še finančni lizing in klasični kredit. Z gotovino oziroma bančnimi nakazili pa posluje vedno manj ljudi. »Razlike med temi tipi lizinga so na primer, da pri finančnem lizingu vozilo ob plačilu zadnjega obroka preide v lastništvo stranke. Pri operativnem lizingu plačujemo le najemnino vozila in ne postanemo lastniki, torej stranka po izteku roka vrne vozilo. Strošek servisiranja vozila je v obeh primerih strankin, pri 'all inclusive' lizingu pa je tudi servis vključen v ceno obroka,« pa pravi Dušan Rajh, direktor Avto Rajh iz Murske Sobote, in dodaja, da se kljub vsem možnostim pri njih največ zasebnih kupcev odloča za klasični finančni lizing, poslovni najem in druge ponudbe pa so najzanimivejši, kot izhaja iz imena, za poslovne stranke. Sicer pa so v vseh primerih lizinga vozila kasko zavarovana, zato se v primeru nesreče z vozilom ukvarja lastnik, torej lizinška hiša, uporabnik mora le prijaviti škodo in izpolniti papirje na zavarovalnici.

Poznati je treba skupne stroške

Finančni lizing za podjetja predstavlja še eno prednost: vozilo ni zavedeno v finančni bilanci podjetja, ker dejansko niso njegovi lastniki, poleg tega pa imajo podjetja lahko vnaprej izračunano, s kakšnimi stroški bodo uporabljala vozilo. »Skupni stroški lastništva vozila so vedno bolj pomemben podatek za kupca, ki se vse bolj zaveda, da se z nakupom avtomobila stroški ne končajo. Zato je poleg nabavne cene vozila zelo pomemben podatek, kakšni bodo celotni stroški lastništva vozila skozi vsa leta. V Renaultu smo se temu prilagodili z uvedbo paketne ponudbe servisiranja, ko kupec ob nakupu avtomobila sklene še servisni paket za želeno dolžino let in prevoženih kilometrov, s čimer že ob nakupu lahko predvidi redne stroške lastništva. Če stroške servisnega paketa vključi v obročno odplačevanje, postane ta strošek veliko bolj obvladljiv. Zelo pomembno je, da se pogodbo o vzdrževanju in podaljšano jamstvo lahko ob prodaji rabljenega vozila prenese na naslednjega lastnika, kar pozitivno vpliva na vrednost rabljenega vozila,« pravi Rok Istenič iz Renaulta Slovenija.

Mimogrede, pri Renaultu se na primer večina končnih kupcev novih vozil odloči za nakup na obroke – v prvih štirih mesecih letos je bilo teh 81 odstotkov – prek Renaultovega sistema financiranja. Renault je v Franciji že leta 1924, ko si ljudje niso mogli privoščiti gotovinskih nakupov vozil, vzpostavil lastno banko, ki se danes imenuje RCI. Ta banka deluje v 36 državah po svetu in je specializirana za posojila za nakupe novih vozil.

Slovenski trg je nasičen

Če je lizing vedno bolj priljubljen, so klasični nakupi z gotovino oziroma bančnimi nakazili vedno manj, če že kje, pa v glavnem pri vozilih z nižjo ceno. A Blaž Lasič, menedžer za prodajo flotam pri AH Real, ob tem dodaja, da opažajo zanimivo stvar: »Kupci avtomobilov dacia vseeno veliko plačujejo z gotovino. Očitno je tudi sam znesek dovolj obvladljiv za kupca, res pa je tudi, da imamo pri Dacii malce drugačno strukturo kupcev, ki več stavi na tak način plačevanja.« In tudi sicer krediti prihajajo v poštev za znesek od 5000 do 10.000 evrov, za večje vsote danes očitno ni več denarja. Po informacijah prodajalcev različnih znamk tako lahko ocenjujemo, da je gotovinskega plačila v povprečju za okoli 40 odstotkov nakupov, pri čemer gre lahko pri tem dejansko tudi za gotovinsko kreditiranje s strani bank, ki pa ga trgovec zazna kot gotovinsko plačilo. Tina Filipan iz Summit Leasinga dodaja: »Glede na to, da je slovenski avtomobilski trg po kriteriju števila vozil na prebivalca eden izmed najbolj nasičenih v Evropi, pričakujemo, da se bodo podobni trendi nadaljevali tudi v prihodnje. Veliko vprašanje pa je, kako in kdaj se bodo megatrendi, ki jih označuje predvsem digitalizacija in premik k mobilnosti, odrazili na našem trgu.«

Prodajalci se morajo seveda na vsak način potruditi, da vsako vozilo najde svojega kupca, v sodobni informativni dobi pa je tudi povsem jasno, da prihajajo stranke v prodajni salon dobro poučene. Nekaj sicer lahko prodajalec doda pri razlagi, predvsem elektronike, a o osnovnih podatkih, tudi pri financiranju, kupci vedo veliko. »Danes je obisk v salonu usmerjen v osebno izkušnjo, testno vožnjo, seznanitev s posebnostjo vozil in podrobnosti o ceni ter dobavi vozila. Stranke se nakupa lotevajo različno. Nekateri že prej spremljajo modele, ki jih zanimajo, drugi pristopijo k odločanju o nakupu bolj pragmatično, ko se izteče financiranje ali sedanje vozilo začne odpovedovati. Sicer lahko naše kupce razdelimo v dve kategoriji: zveste stranke in kupci, ki so za manj kot 100 evrov popusta pripravljeni prevoziti vso Slovenijo in v iskanju ugodnosti porabiti več, kot na koncu pridobijo,« pa še dodaja Dušan Rajh.