Filozofija je že od prvega dne ista: »Vzemi najboljše, kar obstaja na trgu, in to naredi še boljše.« Nič čudnega, da so avtomobili znamke Rolls-Royce tudi 110 let kasneje – podjetje so uradno ustanovili 15. marca 1906 – še vedno številka ena na seznamu želja najpremožnejših zemljanov. »Ko se pogovarjamo s kupci in jih vprašamo, za kateri avto bi se odločili namesto našega, redko slišimo za drugo znamko. Veste, kakšni so njihovi odgovori? Če ne bi izbral rolls-roycea, bi si kupil zimsko domovanje v švicarskih Alpah, mogoče helikopter ali pa ženi podaril dragocen kos nakita. Torej zanje na štirih kolesih obstaja zgolj rolls-royce,« pojasnjuje Torsten Müller Ötvös, izvršni direktor znamke, zaslužen, da gredo prodajne številke strmo navzgor. Po svoje nič čudnega glede na razmere na zemeljski obli, ko bogati postajajo vse bogatejši.

Toda na prelomu 19. in 20. stoletja podobnega povpraševanja za luksuznimi avtomobili še niso poznali. Igra usode pa je hotela, da sta se na kosilu v Manchestru 4. maja 1904 na povabilo skupnega znanca srečala Charles Rolls in Henry Royce ter ugotovila, da sta velikim razlikam v življenju navkljub lahko poslovna partnerja, ki bosta spremenila svet avtomobilizma. Rolls je bil premožen in izobražen ter imel dirkaške izkušnje, 14 let starejši Royce pa je veljal za deloholika in perfekcionista (njegov moto je bil: Prizadevaj si za popolnost pri vsem, kar počneš), ki je kot otrok za preživetje služil denar z raznašanjem časopisov, nato pa začel razvijati lastni avtomobil. Nastal je royce z motorjem z močjo deset konjev. Ko se je z njim po kosilu zapeljal Rolls, mu je ponudil roko sodelovanja in vse skupaj pospremil z besedami, da bo prodal toliko avtomobilov, kot jih bo Royceu uspelo izdelati, in sicer pod blagovno znamko Rolls-Royce. Medtem ko sta se ukvarjala z razvojem in proizvodnjo, pa sta marketinške naloge prepustila Claudu Johnsonu, geniju na področju publicitete, ki je prodajo pospremil z besedami: »Rolls-Royce, ne eden izmed boljših, temveč najboljši avto na svetu!« Ko je silver ghost leta 1913 brez napake odpeljal 23.000 kilometrov dolgo preizkušnjo po najzahtevnejših alpskih cestah ter demonstriral visoko raven udobja in zanesljivosti, so mu tudi kritiki priznali, da je resnično številka ena. »Izjemna dolžina, tišina med vožnjo in dostojanstvena oblika so nekaj, česar svet avtomobilizma doslej še ni poznal,« je zapisal Max Pamberton.

Najslavnejši avto na svetu

V desetletjih, ki so sledila, je znamka vse bolj utrjevala svoj ugled. Leta 1950 je tako sledilo veliko priznanje, ko se je za njihova vozila odločila tudi britanska kraljeva družina in zamenjala vozni park, v katerem so bili daimlerji. Prvega phantoma IV je tako prevzela princesa Elizabeta, avto pa je eden najredkejših RR na svetu, saj so jih izdelali zgolj 18. Znamka je postajala vse bolj prepoznavna tudi med zvezdniki iz sveta filma in glasbe, nakup pa je postal simbol njihovega uspeha. Leta 1965 si ga je privoščil tudi glasbenik John Lennon, njegov phantom V pa je bil obarvan rumeno in poslikan. Po Lennonovi smrti leta 1980 ga je za 2,3 milijona ameriških dolarjev na dražbi kupil poslovnež Jim Pattison in ga kasneje podaril muzeju v Victorii v Kanadi. »Odraščal sem skupaj z Beatlesi. Ta avto je resnično ikona generacije in verjetno najslavnejši avto na svetu,« je nakup pospremil Pattison in dejal, da je avto z vsega 56.000 prevoženimi kilometri v dobrem stanju. Za novejšo zgodovino podjetja, ki so ga leta 1971 po skorajšnjem propadu zaradi astronomskih stroškov razvoja letalskega motorja nacionalizirali ter ločili letalski in avtomobilski del, pa velja leto 1998, ko ga je prevzel BMW. Razširili so prodajno paleto in povečali zmogljivosti sodobne tovarne v Goodwoodu, kjer RR še danes izdelujejo ročno, 60 odstotkov vseh odpadnih delov pa reciklirajo. Zanimivo, da je Henry Royce med letoma 1917 in 1933, ko je umrl, živel v vasici vsega 16 kilometrov stran.

Simbol skrivnostne ljubezni

Na začetku 20. stoletja je sicer postalo modno, da imajo avtomobili na prednjem pokrovu maskoto. Lord John Douglas Scott Montagu je tako želel, da ima njegov silver ghost iz leta 1910 poseben emblem, zato je naročil svojemu prijatelju in kiparju Charlesu Skyesu, da ga naredi. Za svojo muzo je izbral Montagujevo ljubico in nastalo je delo, ki so ga poimenovali Whisper (Šepet), ponazarja pa žensko v obleki, z enim prstom na ustnicah, ki simbolizira skrivnostno ljubezen. Ko so si pri Rolls-Royceu zaželeli svoje maskote, je bil Whisper njihovo izhodišče in nastal je Spirit of ecstasy (Duh ekstaze). Ornament, ki je bil za doplačilo na voljo tudi pozlačen, se je z desetletji malce spreminjal – znana je tudi različica s klečečim dekletom – danes pa ga lahko voznik s pritiskom na gumb tudi umakne v motorni pokrov.

Sloves luksuznega avtomobila je kmalu zaneslo tudi v Indijo, kjer je bil priljubljen pri premožnih maharadžah, ki so si avto prilagodili svojim željam. Tako je RR na primer lahko spominjal na laboda ali slona, za potrebe lova na živali pa so mu namestili mitraljez. Zanimiva je anekdota iz leta 1920, ko se je maharadža sprehajal po Londonu in v salonu zagledal RR. Ko je vstopil, je prodajalec v njem prepoznal revnega Indijca in ga prosil, naj zapusti prostor. Ko se je Jai Singh vrnil v hotelsko sobo, je naročil svojim služabnikom, naj kupijo šest vozil. Prikazal se je oblečen kot kralj, zato ga je prodajalec sprejel z rdečo preprogo. Avte je kupil z gotovino. Toda po vrnitvi domov jih je uporabljal za pobiranje smeti. Vest se je hitro razvedela, kar je vplivalo na ugled podjetja Rolls-Royce, katerega prihodki so strmo padli. Lastnikom je bilo namreč nerodno, da vozijo avto, s katerim pobirajo smeti. Sledilo je opravičilo, maharadži so podarili šest vozil, premožni Indijec pa je zakopal bojno sekiro in RR znova uporabljal v zasebne namene.