Direktor ajdovske družbe Pipistrel Ivo Boscarol je iz rok namestnika kitajskega ministra za promet Feng Zhenglina v torek prejel certifikate za izvoz treh novih Pipistrelovih letal. Z njimi se Pipistrelu na široko odpirajo vrata na Kitajsko, kjer skupaj s partnerjem že gradi prvo halo za proizvodnjo letal. Boscarol pričakuje, da bodo tam na leto izdelali od 300 do 400 letal ali dvakrat več, kot jih zdaj prodajo v vse druge države sveta. Zgolj z enim kupcem se pravkar dogovarjajo za posel s 100 letali. Boscarol ob tem napoveduje tudi vstop kitajskih lastnikov v ajdovski Pipistrel.

Vstop Kitajcev v Pipistrel

»Ta zgodba je velika. Hala, ki se gradi na Kitajskem, je nekajkrat večja od naših dveh skupaj,« pravi Boscarol. Prva letala naj bi na Kitajskem izdelali že letos. Boscarol poudarja, da Pipistrel ne seli proizvodnje na Kitajsko, tam bo v treh tovarnah potekala zgolj proizvodnja za kitajski trg. »Ti certifikati prinašajo tako velik potencial, da tega trga samo iz Ajdovščine in Gorice ne moremo pokrivati,« pojasnjuje. Pipistrel je trenutno edini evropski ponudnik, ki že ima certifikate za prodajo štirih tipov letal na Kitajskem. »Ne bi radi zamudili te priložnosti, ko drugi še nimajo certifikatov, zato želimo biti na Kitajskem čim bolj aktivni in prisotni,« odgovarja prvi mož ajdovske letalske družbe, v kateri ima 75-odstotni lastniški delež. Četrtino obvladuje njegova hči Taja Boscarol.

Pipistrelu se s kitajsko zgodbo obetajo tudi lastniške spremembe. Postal bo delni lastnik podjetja na Kitajskem, obenem pa tudi kitajski partnerji vstopajo v Pipistrel. Boscarol o deležu, ki ga bo prepustil Kitajcem, še ne želi govoriti. Poudarja pa, da je ob tako veliki zgodbi prav, da bosta podjetji tudi lastniško povezani.

Izjemne možnosti kitajskega trga

Pipistrelov zastopnik na Kitajskem in direktor podjetja Flying Tigers General Aviation Danny Hao Wu pojasnjuje, da so priložnosti na kitajskem letalskem trgu nepredstavljive. Do letos je bilo na Kitajskem registriranih samo 2000 zasebnih letal, vendar sta industrija in prodaja začeli rasti z okoli 30 odstotki na leto. Kitajska naj bi do leta 2030 zgradila 2800 zasebnih letališč. Vedno več ljudi, predvsem iz srednjega sloja, letenje združuje s svojim prostim časom. »Pričakuje se, da bo do leta 2020 kitajski trg zahteval okoli 30.000 dvo- in štirisedežnih letal, kar je enajstkrat več, kot jih lahko v tem trenutku proizvede vsa svetovna industrija malih letal skupaj. Trenutek je pravi, ne moremo si dovoliti, da tega ne bi izkoristili,« velik potencial predstavi Boscarol. Na Kitajsko je doslej izvozil okrog 50 letal, večino jih v Pipistrelovih centrih uporabljajo za promocijske namene, nekaj pa jih že uporabljajo tudi kitajske vojaške oblasti. Od lani Pipistrel na Kitajsko izvaža model Taurus, sedaj se mu pridružujejo še modeli Virus 912, Virus SW in Sinus 912.

Kitajska popušča pri strogi zakonodaji

Pipistrelov prodor na Kitajsko sta omogočila podpisa ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča, ki je skupaj z namestnikom kitajskega ministra za promet ta teden podpisal memorandum o krepitvi sodelovanja med državama na področju letalskega prometa, ki omogoča lažji letalski promet med državama in sprošča nekatere zahtevne predpise. Obenem sta podpisala tudi bilateralni tehnični sporazum, ki omogoča hitrejše pridobivanje certifikatov za izvoz posameznih letal. Pomembno vlogo pri tem je odigrala tudi liberalizacija doslej zelo zahtevne in stroge kitajske zakonodaje na področju civilnega letalstva.