Hierarhija na trgu največjih proizvajalcev športne opreme je zacementirana že desetletja. Na prvem mestu kraljuje ameriška kljukica, simbol velikana Nike, nato nemški Adidas s prepoznavnimi tremi črtami, zatem zelo dolgo nič. A karte bi se lahko v prihodnjih letih korenito premešale.

Edini s potencialom konkurirati veliki dvojici je ameriški Under Armour (UA), ki je v manj kot dveh desetletjih zrasel iz garažnega proizvajalca spodnjih majic za igralce ameriškega nogometa v velikana z okoli štirimi milijardami dolarjev letnih prihodkov. Njegov ustanovitelj Kevin Plank s tem še zdaleč ni zadovoljen in cilja na 10 milijard letnih prihodkov že do konca desetletja, pri čemer bi mu lahko izdatno pomagala strateška malomarnost, ki si jo je Nike privoščil pred slabimi tremi leti.

Kako je Nike ostal brez največjega zvezdnika NBA

Pisalo se je leto 2013. Stephen Curry, brez dvoma izredno talentiran strelec z neverjetno »mehko ročico«, kot bi se izrazil legendarni slovenski trener Zmago Sagadin, je odigral dobro sezono v ligi NBA, ki se je za njegov klub Golden State Warriors končala v konferenčnem polfinalu proti poznejšim prvakom San Antonio Spurs.

Kljub statusu enega najboljših strelcev lige se ni mogel otresti slovesa krhkega igralca, nagnjenega k poškodbam. Sezono prej je zaradi težav z gležnji spustil več kot dve tretjini tekem in stopil na parket zgolj 26-krat. Navijači so odtlej sleherni napad trepetali pred novo poškodbo drobnega fanta deškega videza. Za prešibkega v tekmi z gorostasi košarkarske igre so ga imeli tudi nekdanji igralci in komentatorji najmočnejše košarkarske lige na svetu. Njihovemu mnenju so nasedli tudi pri podjetju Nike.

Curry in drugi igralci NBA so tedaj živeli globoko v senci dvojice LeBron James in Kevin Durant. Med mladimi vzhajajočimi zvezdami pa si je Nike za prvi tarči izbral branilca Kyrieja Irvinga in krilni center Anthonyja Davisa. Kako daleč na seznamu prioritet je bil tistega poletja Curry, dokazuje prispevek iz časnika ESPN, katerega avtor trdi, da je bila računalniška predstavitev, s katero je želel Nike prepričati branilca Golden State Warriorsov o podaljšanju pogodbe, videti tako, kot bi jo naredil študent po prekrokani noči. Z dna ene izmed strani je v Curryja bolščalo ime Kevin Durant, medtem ko naj bi predstavniki podjetja Nike »nizkoraslega« strelca naslavljali z napačnim imenom Stephon – namesto Stephen.

»Ne boj se poskusiti česa novega,« je po predstavitvi Stephenu dejal oče Dell Curry, nekdanji uspešen košarkar, in tlakoval pot odločitvi za prestop k Under Armourju. V njegove vrste je Curryja že nekaj mesecev novačil malo znani soigralec Kent Bazemore. Zanj je UA kljub dejstvu, da je v glavnem grel klop, odlično poskrbel in ga zalagal s količinami opreme, ki jih soigralci pri podjetju Nike enostavno niso bili vajeni.

Danes UA to počne tudi za Curryja, ki se je vmes prelevil v prvaka in najkoristnejšega igralca (MVP) lige NBA ter stroj za zadevanje nemogočih metov za tri točke. In hkrati za prodajanje košarkarske obutve.

Vzpon Curryja in UA, toda pot na vrh bo še zelo dolga

Nike, ki po tradiciji opremlja največje zvezdnike košarke – kar 74 odstotkov igralcev NBA nosi opremo nike – s tem seveda dobro služi. Toda z odhodom Curryja je po prepričanju mnogih izgubil novega Jordana športne mode. Prodaja športnih copatov UA je ob pomoči Curryja zrasla na 1,7 milijarde dolarjev, samo sektor košarkarskih športnih copat je zrasel za eksplozivnih 95 odstotkov. Nike, ki je z okoli 90-odstotnim tržnim deležem nesporni vladar na tem trgu, na drugi strani zaostaja za svojimi cilji in pričakovanji vlagateljev. V prihodnjih letih naj bi rasel počasneje od 10 odstotkov, kar je precej počasneje od 33-odstotne rasti UA, ki ima na letni ravni za zdaj resda približno osemkrat manj prihodkov kot Nike (31 milijard dolarjev).

Marketinška privlačnost Curryja bo prednost Nikeja v prihodnje še naprej topila. Po oceni analitskega oddelka ameriške banke Morgan Stanley naj bi bilo denimo letos v ZDA prodanih za kar 160 milijonov dolarjev Curryjevih zaščitnih košarkarskih copat, ki jih izdeluje UA. To je 10 milijonov dolarjev več od projiciranih prihodkov prodaje precej dražjih zaščitnih copat LeBrona Jamesa, kar dvakrat več od obutve Kevina Duranta in skoraj 10-krat več od copat Kobeja Bryanta – vsi so del družine Nike.

Edini, s katerim se Curry (še) ne more kosati, je večni košarkarski kralj Michael Jordan. Izdelki znamke (športni copati, oblačila in dodatki) za mnoge najboljšega igralca košarke vseh časov prinesejo velikanu iz Oregona približno 2,5 milijarde dolarjev prihodkov. Analitiki in poznavalci razmer s trga športne obutve in mode so prepričani, da Curry Jordana nikoli ne bo posekal. Toda strokovna javnost se je ob vihanju nosu ob spremljanju »suhljatega branilca, ki meče preveč trojk«, enkrat že zmotila. Curry bo letos najverjetneje osvojil drugo (zaporedno) nagrado MVP, kdo ve, čez desetletje pa bo morda konkuriral Jordanu v svetu mode.