Kljub demografski ogroženosti in slabi prometni dostopnosti je v Beli krajini kar nekaj uspešnih podjetij. Med njimi je tudi Adria Dom, ki je v zadnjih dveh mesecih na novo zaposlila 50 ljudi, sicer resda za določen čas, pa vendar si trenutno s proizvodnjo mobilnih hišic služi kruh že 250 zaposlenih. Povprečna starost zaposlenih je 35 let. »Več težav imamo pri pridobivanju kadra s specialnimi znanji. Moramo priznati, Bela krajina je demografsko ogroženo območje in resnično ni motivacijsko za mlade strokovne kadre. Predvsem nam manjka razvojnikov, torej inženirjev, tehnikov, konstruktorjev,« opisuje direktorica Adrie Dom Marta Kelvišar.

Visoki stroški transporta

Zaradi specifičnih produktov nadstandardnih dimenzij, ki jih je mogoče transportirati zgolj po cesti, so za podjetje izjemno pomembne tudi ustrezne cestne povezave. »Naši stroški transporta so izjemno visoki. Transport na jug Italije, denimo, predstavlja tretjino vrednosti hiške. Nekoč sem izračunala, da če bi imeli avtocesto oziroma če bi bili na normalno dostopni lokaciji, bi na leto prihranili okrog 300.000 evrov. Vse to se na koncu odrazi v ceni produkta.«

Pa vendar ne razmišljajo, da bi se selili na kakšno drugo lokacijo. Dostop do hrvaške obale, ki je njihova prodajna regija številka ena, je z druge strani Gorjancev vendarle dober. Na Hrvaškem ima Adria Dom še vedno 50-odstotni tržni delež, kljub manjšemu padcu trga. Za letos imajo tam 450 naročil mobilnih hišic, medtem ko so jih imeli tudi že okrog 600, se je pa močno povečal tržni delež na italijanskem trgu, kjer bodo prodali več kot 300 enot, lani so jih 200. »Tam dosegamo že 25-odstotni tržni delež, kar je lepa številka glede na prisotnost vsaj dveh močnih italijanskih proizvajalcev. Aktivno smo vstopili tudi na avstrijski, češki, nemški, madžarski, švedski in danski trg, tudi angleški se odpira.«

Z novim produktom po vsem svetu

V podjetju, ki se je razvilo iz nekdanjega Sun Rollerja, so lani prodali 1070 mobilnih hišic in s tem za 70 enot presegli zastavljene načrte. Ustvarili so 18 milijonov evrov prihodkov, rezultat pod črto je dosegel milijon evrov, leto prej polovico manj. Po besedah Kelvišarjeve, ki je podjetje prevzela septembra 2014, so kazalniki nad planom. Letos načrtujejo prodajo 1250 enot oziroma 30-odstotno povečanje glede na lansko leto.

Ker je njihov paradni program mobilnih hišic izrazito sezonskega značaja in zahteva proizvodnjo zgolj sedem mesecev v letu, je vodstvo razmišljalo, kako zapolniti preostalo časovno vrzel. Lotili so se ne le novih tržnih prijemov in predstavitve z dosedanjih dveh sejmov razširili na deset sejmov na leto, temveč so velik preskok naredili tudi z dvema novima produktoma.

»Kot izjemen trend smo prepoznali glamping (luksuzno kampiranje). Tako smo ciljno zastavili razvoj produkta, ki bo tržno zanimiv za ves svet. To nam je v sodelovanju z najbolj priznanimi slovenskimi dizajnerji, podjetjema GlamPro in Landscape, tudi uspelo.« Gre za luksuzno opremljene zložljive mobilne šotore z aluminijastim paličjem. Trenutno imajo izdelane tri prototipe šotorov. »V ozadju že imamo kupce in konkretna naročila. Povpraševanja so z vsega sveta, velik interes je tudi v Indiji, Avstraliji in drugih oddaljenih državah, čeprav naročila tam resda še niso povsem konkretna. Naš produkt je primeren za najbolj luksuzne resorte, gre dejansko za hotel s petimi zvezdicami in največjim udobjem.«

Širitev proizvodnje v dveh letih

Drugi produkt je alpska hiša, ki je nastal kot konkretno naročilo enega od avstrijskih smučišč. Produkt je namenjen za bivanje v višjih predelih, do 2000 metrov nadmorske višine, in je trenutno na testiranju. »Predstavili smo ga tudi na sejmih v Švici, Italiji, povpraševanje je, a v proizvodnjo ne gremo, dokler ne zaključimo testiranja. V serijsko proizvodnjo bi lahko šli septembra.«

Lani so v Adrii Dom prenovili linijo mobilnih hišic X-line, najbolj prestižno od treh linij. Tudi letošnje leto ne bo prav lahko, lotevajo se prenove mobilnih hišic S-line, ki predstavljajo 70 odstotkov njihove prodaje. Pripravljajo pa se tudi na širitev proizvodnje, ki naj bi jo izpeljali v letih 2017 in 2018.