Javni zavod RTV Slovenija bo v februarskem kulturniškem duhu, ko se spoštuje in neguje klena slovenska beseda, in v času, ko se obeta sprejetje novele o medijih, ki zapoveduje kar 60 odstotkov slovenske glasbe celo podnevi, svojim gledalcem in plačnikom ponudil ves mesec slovenske zabavne godbe v obliki Dnevov slovenske zabavne glasbe (DSZG) 2016. V soboto je bil na sporedu prvi festivalski večer v poprock izvedbi, v ponedeljek je v živo iz studia nastopila rockovska skupina Siddharta, že to soboto se bodo gledalcem paradnega prvega programa nacionalne televizije in poslušalcem radia predstavili izvajalci popevkarskega žanra, za finale pa bo konec meseca na sporedu še izbor za slovensko pesem na Evroviziji.

Čakajoč, da se poslušalci navadijo

»Kupujem slovensko« in »Poslušam slovensko« sta slogana, ki se v zadnjih letih vse bolj sidrata v zavest slovenskega življa. Včasih tudi z malce prisile, kot je to v primeru obveznih glasbenih kvot v obliki slovenske glasbene produkcije, ki nas verjetno čakajo že v bližnji prihodnosti. Če je bil kulturni praznik oziroma proslava v Cankarjevem domu obarvana z »multikulti« primesmi, so ustvarjalci DSZG 2016 svoj program napolnili izključno s slovenskimi avtorji, tudi v oddihih med posameznimi izvajalci. Vendar pa v nasprotju s kulturno proslavo v studiu na Kolodvorski ni izostala ograja, saj jo je v zaključnem govoru po razglasitvi zmagovalca prvega večera, ob podelitvi denarne nagrade 1500 evrov, ki jo je podaril Sazas, pokala iz Rogaške in rdečega pušeljca, omenila glavna direktorica televizije Ljerka Bizilj.

Tudi cenzure menda ni bilo, so bile pa zato seveda dosežene omenjene kvote, kar tudi ni nobeno naključje, saj celomesečni festival poteka pod pokroviteljstvom Sazasa, glavnega borca za uveljavitev kvot in pravic slovenskih glasbenih ustvarjalcev. Festival je sicer nastal v sodelovanju med razvedrilnim programom Televizije Slovenija, glasbeno produkcijo RTV Slovenija in Radiem Slovenija. V prihodnosti naj bi prerasel v pravi praznik popularne glasbe, ki bi poleg festivalskih vključeval tudi revijalni večer z zgodovinskim pregledom najboljših slovenskih skladb in ob udeležbi na Pesmi Evrovizije tudi izbor slovenskega predstavnika.

»Zastavljen je kot dolgoročni glasbeni projekt festivalskih večerov, s katerim bo RTV Slovenija ponudila prostor glasbenim ustvarjalcem različnih žanrov, s projektom pa želimo spodbuditi razvoj slovenske popularne glasbe,« so povedali pred prvim, zgodovinskim glasbenim večerom na nacionalki. Sobotno Popevko bo vodil sam urednik razvedrilnega programa Mario Galunič, izbor za Evrovizijo pa Klemen Slakonja.

Je pa imel že prvi predstavitveni dan v znamenju poprocka, ki je potekal v živo iz studia nacionalne televizije in ob navzočnosti peščice gledalcev, ki so jo sestavljali prijatelji nastopajočih in tisti, ki se redno javljajo za oglede oddaj, zato ne zahtevajo honorarja, kar hudo konkurenco. V Cankarjevem domu je isti večer žgolela skupina Parni valjak, na Pop TV pa je tonil Titanik. Tudi zato ratingi niso bili pretirano visoki. Ampak so ustvarjalce zadovoljili, saj je bilo v zakulisju mogoče slišati, da verjetno ljudje ne bodo preveč zadovoljni s tolikšno količino slovenske glasbe, ampak je pač treba počakati, da se navadijo.

Manj rocka, več popa

Glasovanje na obeh tekmovalnih večerih poteka v dveh krogih. Najprej petčlanska strokovna žirija izbere tri pesmi, ki se uvrstijo v veliki finale, v njem pa o končnem zmagovalcu in prejemniku velike nagrade odloča telefonsko glasovanje. Že prvi večer je dal slutiti, v katero smer se po novem nagiba slovenska glasbena poprock scena. V bolj sladkorno obarvane vode, z manj rocka in več popa. Po razglasitvi zmagovalca Alexa Volaska je v zaodrju eden izmed rahlo užaljenih konkurentov nastop žirije in celoten poprockovski večer strnil takole: »Tale žirija je bolj gluha, saj res ne pozna žanra poprocka.« Rocka je bilo res bore malo, zato pa veliko brenkanja na kitaro in besedil, ki bodo nedvomno pomagala ohraniti podhranjeno slovensko besedo.

Alkohola na prireditvi skoraj ni bilo. Na vprašanje, kako to, da za nastopajoče poprockerje ni prav nobenega primerka alkoholnih pijač, pa je glavna piarovka odgovorila, da se bodo že sami znašli. In so se, čeprav redki. Tudi zakuske se je udeležilo bolj malo nastopajočih. Je bilo pa zato v studiu med čakanjem na nastop in po njem opaziti rumene gumijaste škornje skupine Josip Brass, medvedka Anje Kotar, ki je na prireditev prišla v spremstvu matere, bosopeto Tino Marinšek in precej zdolgočaseno mešanico poprockerjev, ki so s kovinskih stolčkov na velikem zaslonu opazovali nastope konkurentov. Tudi peščica novinarjev in fotografov je bolj kot ne melanholično tavala po studiu in čakala na odrešilni glas ljudstva za zmagovalca. Se je pa zato na ekran nacionalke v obliki glavne povezovalke programa in celo pevke, ki je ob pomoči Zlatka, Jana Plestenjaka, Lare Baruca, Tine Marinšek, Lee Sirk in Karin Zemljič zapolnjevala premore med nastopajočimi, vrnila izgubljena hči TV Slovenija Ana Maria Mitić.

Ustvarjalci večera so precej hermetično varovali podatek, kdo so skrivnostni žiranti. Še več, podatki naj bi bili hudo tajni, objavili pa naj bi jih šele to soboto, ko bo na sporedu popevkarski del. Zakaj, nihče ni znal pojasniti. A med glasbeniki ni veliko skrivnosti. Neuradno se je izvedelo, da je četverica od petih skrbno varovanih imen, ki so bila menda med glasovanjem zaprta v posebni sobi brez stika z okolico: Tomi Meglič, Neisha, Slavko Avsenik ml. in Darja Švajger.

Raztreščen kot atomska bomba

Na javni razpis za Poprock in Popevko je prispelo 132 prijav, izborna komisija pa je za vsak večer izbrala 10 tekmovalnih skladb in rezervi. Na festivalu nove poprock pesmi so se slovenski javnosti predstavili ADAM, Anja Kotar, Voranc Boh, Josip Brass, Kristina Oberžan in Matevž Šalehar - Hamo, Orlek, Clemens, E.V.A., Alex Volasko in Društvo mrtvih pesnikov. Na koncu je petčlanska žirija izbrala tri potencialne zmagovalce, glas ljudstva pa je odločil, da je prvi slovenski poprock zmagovalec v zgodovini Alex Volasko, ki je ob veličastni zmagi povedal, da je »raztreščen kot atomska bomba« in da je napočil čas za mlade sile.

No, stare sile se očitno res poslavljajo s studijskih odrov, saj razen Orlekov in Društva mrtvih pesnikov žirija očitno stavi na več svežine. A bodo zaradi povečanih kvot še vedno verjetno pogoste na vseh programih nacionalnega radia in televizije, kar velja tudi za nastopajoče na popevkarskem večeru. Na njem bodo nastopili Eva Černe, Lea Bartha, Flora in Paris, Nuša Derenda, Eva Boto, Irena Vidic in Gregor Ftičar, Eroika, King Foo, Eva Hren in Tinkara Kovač ter Anika Horvat, na izboru za evrovizijsko popevko pa Anja Baš, Anja Kotar, D Base, ManuElla, Nuša Derenda, Raiven, Regina, San Di EGO, Sebastijan Lukovnjak in Žan Serčič.