Slovenski policisti v povprečju na leto odkrijejo blizu 22.000 primerov kršitev uporabe mobilnih telefonov med vožnjo. Natančnega podatka, koliko prometnih nesreč se je zgodilo na račun tega nevarnega virusa moderne dobe, v Generalni policijski upravi nimajo, saj je, kot pravijo, to težko zanesljivo ugotoviti.

Tuje raziskave kažejo, da voznik, ki med vožnjo uporablja mobilni telefon, tvega nesrečo v enaki meri kot voznik z 0,8 promila alkohola v krvi. Ali kot pravi Bojan Kos iz kranjske policijske uprave, vozniki s telefonom v roki vozijo v okoliščinah, kjer se prepleta mnogo dejavnikov in kjer kanček nepazljivosti lahko povzroči hudo nesrečo.

Nevarnosti se ne zavedamo

Da so posledice takšnega kančka nepazljivosti lahko tragične in zelo krute, opozarja tudi videooglas Javne agencije RS za varnost prometa, ki ga je mogoče najti na medmrežju, že nekaj časa ga predvajajo tudi po televiziji. V kratkem filmu je mogoče videti, kako dve mladenki v osebnem vozilu, od katerih ena sedi za volanom, s pogledoma, prikovanima na pametni telefon, za hipec pozabita na cesto in povzročita, da neki fantič ostane brez mamice, ki v krvi obleži na asfaltu. Krvavo in šokantno. Ali je tak oglas tudi dejansko učinkovit?

Marjeta Markl iz Javne agencije RS za varnost prometa nam je povedala, da so novo medijsko kampanjo, ki se nanaša na uporabo mobilnih telefonov med vožnjo, sprožili zato, ker gre za problematiko, ki je v zadnjem obdobju v porastu. »Tudi tuje raziskave in študije povedo, da skoraj dve tretjini voznikov telefonira med vožnjo in da 40 odstotkov mladih med vožnjo uporablja družbena omrežja, fotografira in podobno. Udeleženci v prometu se premalo zavedajo, za kako veliko tveganje za povzročitev prometne nesreče gre,« pravi Marklova in pojasni, da z bolj emocionalno kampanjo želijo jasno sporočiti, da je uporaba mobilnega telefona med vožnjo resen problem. »Zaradi prevladujoče prisotnosti splošne sprejemljivosti telefoniranja med vožnjo smo želeli z bolj dramatičnim prikazom predstaviti potencialne posledice,« šokantnost in krutost oglasa pojasnjujejo v agenciji.

Preveč krvav oglas lahko odbija

Klinična psihologinja Vesna Radonjič Miholič, tudi članica strokovnega sveta zavoda Varna pot, pa je do omenjenega oglasa kljub zgornjim navedbam precej kritična. »Oglas, ki je krut in krvav, odbija in ne sporoča želenega preventivnega sporočila. Ni nujno, da se ljudje od takšne grožnje kaj naučijo, prej odmaknejo pogled,« pravi Radonjič-Miholičeva, ki meni, da niti prostoročno telefoniranje ni nič bolj varno. »Vse, kar vozniku odteguje pozornost, ne sodi k vožnji. Nesreče so se dogajale tudi, ko so ljudje v avtomobilih menjavali zgoščenke ali kasete. Mobilni telefoni enostavno ne sodijo v avto in ne razumem, zakaj tega tehnično ne preprečijo. Verjamem, da se da.« Naša sogovornica priporoča, naj v šolah vožnje tej problematiki namenijo še posebno pozornost.

Marklova vseeno meni, da krvav prizor v oglasu vendarle lahko tudi pripomore k manjši uporabi mobilnih telefonov med vožnjo: »Tudi v preteklosti smo uporabili različne pristope v naših medijskih kampanjah, od bolj zastrašujočih, na primer 'Alkohol ubija', in vplivanja na emocije obžalovanja in krivde 'Prehitra vožnja – obžalovanja vredna' do pozitivnejših 'Hvala, ker voziš zmerno' ali 'Red je vedno pas pripet'. Večinoma smo z analizo ugotavljali relativno dobro učinkovitost kampanj.« Tudi na policiji soglašajo, da je vsaka preventivna vsebina, ki vpliva na boljšo prometno varnost, dobrodošla.

V praksi tudi nekaj svetlih zgledov

Dobrodošlo je tudi, če se v kampanjo ozaveščanja o nevarnosti telefoniranja in pisanja kratkih sporočil med vožnjo vključijo tudi druge organizacije, na primer šole, avtošole in gospodarske družbe, katerih zaposleni manj ali več časa prebijejo za volanom. Med njimi je tudi nekaj svetlih zgledov, ki bodo, upamo, za sabo potegnili še koga. Barbara Popovič iz ljubljanskega podjetja Shell Adria nam je zaupala, da so svojim uslužbencem med vožnjo prepovedali uporabljati mobilne telefone. »Še več, tudi ljudi, ki nas kličejo in po značilnih šumih ugotovimo, da telefonirajo med vožnjo, opozorimo, naj tega ne počno, naj raje najprej varno ustavijo in nas pokličejo kasneje,« pove Popovičeva.