V Slovenskih železnicah (SŽ), ki jih je država lani dokapitalizirala s 110 milijoni evrov, so sindikati dobili novo darilo. V začetku januarja so namreč s poslovodstvom, ki ga vodi Dušan Mes, sklenili dogovor o stroških dela. Ta predvideva dodatke za povečan obseg dela in delo na vnaprej predviden prost dan. Prav tako vključuje tudi poseben dodatek za delo, povezano z begunci.

Znano je, da imajo železničarski sindikati že vrsto let pomemben vpliv na ključne odločitve v družbi. To pojasnjuje tudi, kako jim je v zadnjih letih, ko je šel SŽ skozi proces sanacije, kljub državnim finančnim injekcijam in odpuščanju uspelo izboriti si več dvigov plače in drugih prejemkov. Že v začetku leta 2014 so tako v SŽ plače najprej dvignili na raven pred letom 2012, saj je takrat nehal veljati tako imenovani krizni dogovor s sindikati, ki je plače začasno znižal. To jih je stalo okoli pet milijonov evrov, po nekaterih ocenah pa naj bi bil ta znesek še višji. Nekaj mesecev pozneje so v SŽ zaposlenim z najnižjimi plačami (do 1400 evrov bruto) izplačali 3,5 milijona evrov zaradi »uspešnosti« poslovanja, lani pa je sledilo še dobrih pet milijonov evrov vredno zvišanje plač.

Novi dodatki tik pred iztekom mandata

Zdaj je poslovodstvo SŽ s sindikati sklenilo nov dogovor, ki - naključno ali ne - časovno sovpada s skorajšnjim iztekom Mesovega mandata. Z njim bo več kot 6000 zaposlenih v skupini razen tistih, ki delajo v Železničarskem gradbenem podjetju (SŽ-ŽGP) in Kamnolomu Verd, upravičenih do višjega dodatka za povečan obseg dela. Po novem bodo nadure, ki jih bodo opravljali zaposleni, plačane 65 odstotkov bolje kot redne ure in ne več 40 odstotkov, kot je veljalo do zdaj. V SŽ bodo uvedli tudi poseben dodatek za klic na intervencijo. Če bodo torej v Slovenskih železnicah zaposlenega poklicali na delo, ko bo imel ta vnaprej predviden prost dan, določen z razporedom delovnega časa, mu bodo za to izplačali poseben dodatek v višini skoraj sedem evrov. Za vsako uro takega dela bo prejel še dodatnih 0,85 evra.

Koliko bo to stalo SŽ, za zdaj ni znano. »Natančnejših podatkov o višini stroškov teh izplačil še ne moremo dati, so pa bistveno nižji, kot bi bili, če bi imeli v vseh procesih organizirane stalne dežurne službe,« so pojasnili v SŽ. Dodali so, da dodatek za vpoklic velja že od leta 1993, vendar ga v vseh družbah v skupini niso enakovredno obravnavali. Zanj so se odločili zaradi večjega obsega dela, izrednih dogodkov v prometu in pri nujnih vzdrževalnih del na javni železniški infrastrukturi.

Dodatne tri evre na uro za čiščenje za begunci

Dogovor uvaja še dodatek – za »dejansko delo, povezano z begunci«, in to v treh stopnjah. Čistilke, ki bodo čistile vagone za prevoz beguncev, bodo prejele skoraj tri dodatne evre bruto na uro, po evro manj na uro pa osebje, ki bo vključeno v prevoz beguncev z vlaki: strojevodje, sprevodniki, vozovni pregledniki, premikači, koordinatorji… Zakaj to osebje potrebuje posebne dodatke za delo na vlakih, ki prevažajo begunce, saj že dobivajo plačilo za nočno in nadurno delo? V SŽ odgovarjajo, da gre pri prevozih vlakov z begunci za »dela, ki se opravljajo v posebno težkih delovnih razmerah«, pri teh pa kolektivna pogodba predvideva dodatke. »Med njimi do sedaj ni bilo takšnih, ki se navezujejo na posebno težke delovne razmere pri izvajanju prevoza migrantov, vključno s čiščenjem garnitur, zato smo to uredili s podpisom navedenega dogovora. Predviden strošek ne bo presegel 10.000 evrov bruto,« pojasnjujejo v SŽ. Čeprav dogovor velja od začetka januarja, bodo določila, ki se nanašajo na vlake z begunci, veljala za nazaj. Zaposleni v SŽ bodo tako dodatna plačila prejeli za obdobje od sredine lanskega septembra, ko je v Dobovo prispel prvi vlak z begunci.