Počen spoj čisto majhnega elektronskega delca v sistemu kontrole krmiljenja je bil glavni krivec za 162 mrtvih v letalski nesreči airbusa A320-200 letalske družbe AirAsia, ki je 28. decembra lani strmoglavilo v morje na poti iz Surabaye v Singapur.

To je pokazala kar leto dni trajajoča preiskava indonezijskih preiskovalcev, ki so sprva menili, da je vzrok za nesrečo mogoče iskati v kombinaciji napake pilotov in slabega vremena. Trud je bil na neki način poplačan, saj je bilo iz razbitin, ki so jih potegnili z dna morja, sila težko najti tisti majhen pokvarjeni delec, ki je tako usodno zaznamoval let.

A tehnična napaka ni bila edini krivec za strmoglavljenje. Sistem krmiljenja je zaznal okvaro kar štirikrat med poletom, preiskava pa je pokazala, da se je to zgodilo že 23-krat na drugih letih. Omenjeni pokvarjeni delček je bil razlog, da sta pilota dobila štiri opozorila o napaki. Ker se je to dogajalo že prej, sta težavo skušala odpraviti na enak način – s ponovnim zagonom računalnika. To pa je bilo usodno, saj se je izklopil avtopilot, pilotoma pa potem ni uspelo znova vzpostaviti nadzora nad airbusom, ki je na koncu zaradi prenizke hitrosti strmoglavil v morje. Nekaj naj bi k temu pripomogla tudi slaba komunikacija med pilotom in kopilotom, saj je pilot med najhujšimi težavami ukazal, naj kopilot letalo usmeri k tlom, čeprav je takrat že samo izgubljalo višino. Prav tako sta pilot in kopilot v nekem trenutku vsak svoje krmilo potiskala vsak v svojo stran. Nekaj krivde bi lahko nosili tudi vzdrževalci, ki so bili s težavami krmilnega mehanizma seznanjeni, a jih očitno niso odpravili.

Poročilo sicer neposredno ne pokaže na krivce in ne išče odgovornosti, pač pa je bolj namenjeno pomoči letalski industriji, da v prihodnje ne bi več prihajalo do podobnih napak, ki bi se lahko tako tragično končale. »Iz tega primera smo se tako v letalski družbi kot vzdrževalci in letalska industrija žal veliko naučili,« je povedal direktor družbe AirAsia Tony Fernandes. Letalska družba je v tem letu izvedla kar 51 ukrepov za izboljšanje varnosti, navaja objavljeno poročilo. Iz Airbusa so medtem sporočili, da vsebino poročila še pazljivo preučujejo.

Letalo družbe AirAsia je strmoglavilo 28. decembra lani v nevihtnem vremenu med letom iz indonezijskega mesta Surabaya v Singapur. Nesreča leta QZ8501 je tedaj sprožila veliko mednarodno iskalno akcijo, v kateri so sodelovali številne ladje in letala več držav. Iskalna akcija je potekala več dni, na koncu pa so našli trupla le 106 od skupno 162 ljudi, kolikor jih je bilo na letalu. pk, agencije