Več osnovnih šol je v zadnjem času ugotovilo, da mobilni telefoni, ki jih po besedah učiteljev v šolo prinašajo celo že šestletniki, negativno vplivajo na delo in življenje učencev, zato so njihovo uporabo povsem prepovedale – tudi med odmori.

Ministrstvo uporabe mobilnih telefonov v šoli ne ureja, ampak to prepušča vodstvu šol, ki mora pravila zapisati v svoje interne akte. »Z učenci je v vsakem primeru treba vzpostaviti sistem vrednot, tukaj pa morajo s šolo sodelovati tudi starši in ta sistem vrednot načrtno uporabljati tudi širše,« poudarjajo na direktoratu za predšolsko vzgojo. A prav tukaj se pogosto zaplete. Če bi namreč otroci že doma osvojili pravila primerne uporabe telefona, takšne prepovedi sploh ne bi bile potrebne, opozarjajo psihologi.

Med odmori je spet slišati smeh

»Prepoved uporabe mobilnikov smo uvedli zato, ker smo ugotovili, da se otroci sploh ne pogovarjajo več med sabo, svojih vrstnikov tako rekoč ne poznajo, če ne sedijo ravno v istem razredu, v zadregi so, ko morajo iz oči v oči rešiti določen problem. Ugotovili smo tudi, da obiskujejo spletne strani, ki so za njihovo starost povsem neprimerne,« opisuje ravnateljica Osnovne šole Brezovica Meta Trček. Na njihovi šoli so nova pravila stopila v veljavo lansko šolsko leto, pred tem jih je potrdil tudi svet staršev.

»V dobrem letu smo opazili vrsto pozitivnih učinkov: med odmori je slišati pogovarjanje in smeh, lažje rešujejo probleme, opažamo celo upad nasilja na šoli.« Nekateri starši se s takšnim ukrepom seveda ne strinjajo, dodaja Trčkova, a to so pričakovali. Bistveno se jim zdi, da otroku na noben način ne onemogočajo komunikacije s starši, saj jih lahko še vedno pokliče iz tajništva ali s svojega mobilnika, če se tako dogovori z dežurnim. Na besne spletne zapise staršev, da šola nima pravice posegati v otrokovo pravico do lastnine, sogovornica odgovarja, da telefona nikoli ne odvzamejo na silo. »Otrok telefon na zahtevo učitelja izroči sam. Če ga noče, se pogovori z mano ali s svetovalno delavko. Če pa s kršenjem pravil nadaljuje, ga običajno doleti priprava seminarske naloge o učinkih pretirane uporabe telefonov ali kakšen podoben vzgojni ukrep,« še opiše sogovornica.

Motnje hranjenja in spanja

Psihologinja Špela Reš, ki dela kot svetovalka na Centru pomoči pri prekomerni rabi interneta Logout, opozarja, da lahko ima prekomerna uporaba mobilnih telefonov zelo negativne posledice za otroka, še posebej, če ta nima drugih aktivnosti. »Največjo nevarnost predstavlja poseganje po mobilniku zaradi dolgčasa, kar preraste v slabo navado, ali zaradi sprostitve v čustvenih stiskah, kar preraste v nefunkcionalno reševanje težav.« Poleg tega se lahko pri otroku pojavijo pretirana vpletenost in psihična angažiranost do telefona, izguba občutka za čas, opuščanje drugih aktivnosti in konjičkov, pogostejši konflikti z okolico, slabši medosebni odnosi, opuščanje učenja in slabši učni uspeh, celo motnje spanja in hranjenja, saj mobilnik počasi postane prioriteta pred vsemi ostalimi aktivnostmi.

Šola, ki se odloči za prepoved telefonov tudi med odmori, ima čisto drugačno energijo kot tista, kjer so učenci zazrti vsak v svoj ekran, opaža psihologinja. Med njimi namreč ni neposredne interakcije, to pa močno okrni otrokov socializacijski razvoj. Nenazadnje se je tudi med poukom težje nadzorovati, če je mobilnik na dosegu roke in ga je otrok še pred nekaj minutami lahko uporabljal med odmorom.

Možnosti uporabe obstajajo tudi v šoli

Ni uporaba mobilnikov tista, ki povzroča težave otrok, ampak njihova zloraba, pa dodaja izredni profesor za računalništvo v izobraževanju na ljubljanski pedagoški fakulteti dr. Jože Rugelj. Do pavšalnih prepovedi je skeptičen. »Otroke je treba usmerjati in jim svetovati, kako pravilno uporabljati tehnologijo, določiti pravila, kdaj in na kakšen način lahko v času, preživetem v šoli, uporabljajo telefon. Telefoni so pač dejstvo, z njimi se srečujejo vsak dan in se bodo tudi v prihodnje. Učitelji bi zato morali učence seznaniti z vsemi nevarnostmi in problemi, ki jih nova tehnologija prinaša, tudi če je v šoli ne uporabljajo. Če pa vse nove naprave prepovemo ali se delamo, da jih ni, se teh pasti ne bodo mogli zavedati.«

Po njegovem bi morali možnosti uporabe telefonov iskati v samem učnem procesu. »V šolah se je že izkazal sistem Kahoot, platforma, namenjena interaktivnemu učenju, ki ji učinkovitost priznava tudi stroka. Pametni telefon je nenazadnje lahko zelo uporaben tudi pri naravoslovnih dnevih, tako za orientiranje s pomočjo zemljevida kot za pojasnila o objektih, ki jih lahko otrok najde na spletu.« Reševa se strinja: »Cilji in način uporabe morajo biti jasno definirani, uporabo pa mora nadzorovati učitelj. Takšne naprave so konec koncev orodje, ki nam ob kreativni in funkcionalni uporabi lahko bistveno olajša življenje.«