Boeing 777 družbe Malaysia Airlines je 17. julija 2014 letel nad vzhodom Ukrajine na 10.000 metrih nadmorske višine, ko je z njegove sprednje desne strani priletela raketa tipa buk ruske izdelave. Prekrižala mu je pot in ob 13. uri, dvajset minut in tri sekunde po lokalnem času eksplodirala nad levim delom nosu. Šrapneli so takoj ubili pilota in kopilota ter prerešetali letalo, ki je zaradi škode in udarnega vala eksplozije postopoma razpadlo. Potniki in člani posadke so takoj umrli ali izgubili zavest. Minuto do minuto in pol pozneje so večji deli letala prileteli na tla. Raketa je bila izstreljena nekje s 320 kvadratnih kilometrov velikega območja. Letalo se je nad območjem spopadov nahajalo kljub temu, da so imele ukrajinske oblasti zadostne razloge, da bi za civilni promet zaprle zračni prostor.

Takšen je povzetek dolgo pričakovanega končnega poročila nizozemskih preiskovalcev o usodi leta MH17 oziroma o sestrelitvi potniškega letala malezijske družbe nad vzhodom Ukrajine, v kateri je umrlo 298 potnikov in članov posadke. Zelo podrobno spisano poročilo po pričakovanjih ugotavlja, da je letalo zadela raketa buk ruske izdelave. Ne odgovarja pa na ključno vprašanje: kdo je pritisnil na sprožilec. Preiskovalci pravijo, da to ni njihova naloga, ampak delo ločenih kazenskih preiskav.

Kriminalna preiskava še teče

Po objavi poročila je pričakovati nadaljevanje medsebojnih obtožb o odgovornosti, kar so pokazali tudi prvi odzivi. Ukrajinske oblasti in Zahod trdijo, da so letalo sestrelili proruski uporniki ali ruske enote, Rusija pa, da so na sprožilec pritisnili ukrajinski vojaki. Rusija je že med pripravo poročila trdila, da nizozemski preiskovalci ne upoštevajo dovolj njenih podatkov in argumentov, včeraj pa je namestnik zunanjega ministra Sergej Rjabkov dejal, da je poročilo »pristransko« in da je Moskva pripravljena objaviti svoje informacije. Predstavnik upornikov v Donecku Edvard Basurin trdi, da v tistem času niso imeli raket tipa buk. Ukrajinski premier Arsenij Jacenjuk na drugi strani ne dvomi, da so napad izpeljale ruske enote. ZDA pa so sporočile, da še naprej verjamejo, da je bila raketa izstreljena z območja pod nadzorom upornikov.

Mark Rutte, premier Nizozemske, od koder je bilo največ žrtev, je pozval Rusijo, naj sprejme ugotovitve in sodeluje pri iskanju krivcev. Nizozemska namreč vodi ločeno mednarodno kazensko preiskavo, ki je vzela pod drobnogled več oseb, vendar letos ne bo končana. Rusija je sicer letos v varnostnem svetu z vetom preprečila mednarodno kazensko preiskavo dogodkov.

Politično občutljivo poročilo je objavljeno v času, ko je na terenu zaživelo premirje in sta sprti strani začeli umikati težko orožje s frontnih linij, kot določa letošnji sporazum, ki naj bi ga uresničili do konca leta.

Trup brez kabine letel še 8,5 kilometra

279 strani dolgo poročilo je razdeljeno na dva dela, ki se dotikata dveh bistvenih vprašanj. Prvi se glasi: vzroki strmoglavljenja. Vzorci šrapnelov in poškodbe na letalu ter najdeni ostanki dokazujejo, da je letalo zadela raketa zemlja-zrak buk 9M38 ruske izdelave, navaja poročilo. Raketa je priletela z desne strani letala in ga nekoliko preletela. Raketa tega tipa deluje tako, da njena bojna konica eksplodira, ko se raketa cilju približa na dovolj majhno razdaljo. Sedemdesetkilogramska bojna konica tipa 9N314M je eksplodirala štiri metre nad levim delom nosa letala. Več kot osemsto šrapnelov je prerešetalo pilotsko kabino in sprednji del trupa. Takoj so ubili pilota in kopilota. Potniki se najverjetneje niso zavedali, kaj se dogaja. Takoj so bili izpostavljeni pospešenemu padanju, izgubi pritiska in kisika, hudemu mrazu, letečim predmetom in zračnim tokovom. Nekateri so bili verjetno takoj mrtvi zaradi poškodb, ostali so naglo izgubili zavest, čeprav so enega našli z nameščeno kisikovo masko. Letalo, ki ga je poškodoval tudi udarni val eksplozije, je začelo razpadati. Najprej je odpadla pilotska kabina. Trup je letel še 8,5 kilometra in nato razpadel. Večji deli letala so treščili na tla minuto do minuto in pol po eksploziji. Možnosti, da bi kdo preživel, ni bilo, navaja poročilo.

Druge teorije o vzrokih strmoglavljenja, kot so vreme, samodejni razpad letala, eksplozija prostora za gorivo ali uporaba drugih tipov orožja, so preiskovalci izključili. Glede na vzorec škode na trupu letala pa so začrtali 320 kvadratnih kilometrov veliko območje, s katerega je bila raketa izstreljena. Poročilo ne govori o tem, kdo ga je nadziral. Je pa za nekatere dele tega območja znano, da so tam potekali spopadi.

Dvig na 9750 metrov brez pojasnila

Drugi del poročila se ukvarja s tem, zakaj je letalo letelo nad območjem spopadov. Kot navaja, so ukrajinske oblasti spomladi 2014 prepovedale polete civilnih letal nižje od 26.000 čevljev (7900 metrov). To so storile na zahtevo vojske. Ta je želela, da njena letala zaradi varnosti letijo višje kot sicer, torej do višine 26.000 čevljev. Oblasti so zato avtomatično domnevale, da so varna tudi civilna letala, ki letijo še višje. Tri dni pred padcem malezijskega letala, 14. julija, pa so na zahtevo uprave za civilno letenje prepoved dvignili na višino do 32.000 čevljev (9750 metrov). Zakaj ta sprememba, ni jasno, saj je v Kijevu v nasprotju z mednarodnimi zahtevami niso pojasnili. Vendar odločitev časovno sovpada s sestrelitvijo ukrajinskega vojaškega letala 14. julija na višini 6500 metrov. Komunikacija ukrajinskih predstavnikov priča o ocenah, da so uporniki vojaško letalo sestrelili s sistemom, ki bi lahko ogrozil tudi civilna letala. To je bil po oceni preiskovalcev zadosten razlog za to, da bi ukrajinske oblasti zaprle zračni prostor na vzhodu države. »Vendar niso sprejele nobenih ukrepov za zaščito civilnih letal pred takšnimi tipi orožja,« navaja poročilo in dodaja, da suverena država edina nosi odgovornost za varnost svojega zračnega prostora. Ukrajinsko letalo je bilo v času sestrelitve le tristo metrov od spodnje dovoljene meje.