Analiza policije je pokazala, da zna le 40 odstotkov kolesarjev tako dobro opisati svoje kolo, da bi ga policisti na podlagi tega opisa lahko nedvoumno identificirali. Lastniki namreč pogosto ne poznajo znamke kolesa, modela, številke okvirja in podobno. In ravno dejstvo, da veliko oškodovancev nima podatkov o svojem kolesu, policiji zelo oteži iskanje koles, je zatrdil predstavnik policije za odnose z javnostmi za področje kriminalitete Drago Menegalija. Zato policija lastnikom koles svetuje, naj jih fotografirajo ter popišejo številke okvirja kolesa in druge opreme.

Več kot 415.000 Britancev že registriralo kolo

V Veliki Britaniji in predvsem v Londonu, kjer so kolesa prav tako priljubljena tarča tatov, mnogi lastniki svoje kolo registrirajo v nacionalno bazo koles BikeRegister, ki jo je vzpostavilo podjetje Selectamark Security Systems. Do sedaj je opise in slike svojega kolesa v to bazo podatkov vneslo več kot 415.000 Britancev. BikeRegister svojim uporabnikom ponuja tudi možnost, da kupijo unikatno številko, ki jo nanesejo na svoje kolo in deluje kot neke vrste registrska številka, da ga je tako lažje identificirati. To bazo podatkov uporabljajo tudi londonski policisti, ki lahko tako najdenim kolesom tudi hitreje poiščejo lastnika.

Kolesarji na kolo nalepijo tudi opozorilo, da je registrirano, saj naj bi s tem marsikaterega tatu odvrnili od kraje ravno tega kolesa. S pomočjo BikeRegister lahko tudi kupci rabljenih koles preverijo, ali je določeno kolo morebiti ukradeno. Registracijo kolesarjem priporoča tudi londonska mestna policija, ki v sodelovanju z BikeRegister večkrat na leto pripravi dogodke, na katerih kolesarjem brezplačno označijo kolo z unikatno številko in jim dajo še druge nasvete, kako kolo zavarovati pred tatovi.

V Sloveniji register vzpostavili letos poleti

V ljubljanskem mestnem redarstvu ocenjujejo, da bi morebitna uvedba takšnega sistema registracij lahko pomenila boljšo sledljivost koles ter »delovala preventivno, saj bi odvračala tako tatove koles kot tudi njihove kupce«. Na oddelku za gospodarske dejavnosti in promet pa so dodali, da je takšen sistem smiseln le, če je organiziran na državni ravni.

Menegalija je omenil, da kolesarji, ki so bili žrtve kraje, informacije in fotografije o ukradenih kolesih objavljajo na spletni strani www.ukradenakolesa.com. Opozoril pa je, da tudi že v Sloveniji obstaja sistem registracije koles, ki se imenuje Centralni kolesarski register. Tega sta letos poleti vzpostavili družbi BI.REG in E-PIK skupina, v njem pa je trenutno registriranih približno 40 koles.

»Vpis kolesa v register je preventivni ukrep, s katerim bi tatovom otežili preprodajo (nihče ne bo želel kupiti kolesa, ki je označeno kot ukradeno) in prav tako policistom olajšati iskanje ukradenega kolesa, saj jim bodo informacije o kolesu na voljo v zelo kratkem času in predvsem na enostaven način – z vnosom unikatne številke v iskalnik registra se jim bo izpisalo, ali je kolo ukradeno ali ne,« je pojasnil eden od soustanoviteljev Miroslav Lukić. Razkril je, da so se pri vzpostavljanju registra po pomoč pri reševanju nekaterih neznank obrnili tudi na britanski BikeRegister.

Povezati se želijo s policijo in zavarovalnicami

Lukić je pojasnil, da je potrebo po tovrstnem registru zaznal maratonski kolesar Rudolf Štigl (prav tako soustanovitelj), ki je bil na različnih kolesarskih tekmovanjih priča številnim krajam dragih koles. Nekatera so bila vredna tudi 4000 evrov in več, je poudaril Lukić. Štigl je pri raziskovanju tega področja odkril, da podobni registri v tujini že obstajajo in se tudi dobro obnesejo. Lukić je omenil, da naj bi se v Londonu kraja koles zaradi vzpostavitve registra zmanjšala za 30 odstotkov.

Kolesarji lahko v slovenskem registru trenutno brezplačno registrirajo kolo, in sicer tako, da naložijo eno sliko in vnesejo osnovne identifikacijske podatke o kolesu. Plačljivih paketov, ki bi uporabnikom podobno kot v Veliki Britaniji omogočili pridobitev unikatne kode, s katero bi označili svoje kolo, za zdaj niso aktivirali, ker po Lukićevih besedah želijo naprej skleniti dogovore s policijo in zavarovalnicami, saj bi z njihovim sodelovanjem ta storitev delovala stoodstotno. Čeprav register vsakomur omogoča, da registrira svoje kolo, želijo ustanovitelji predvsem lastnikom dragih koles omogočiti tudi možnost zavarovanja kolesa, da bi jim v primeru kraje zavarovalnice povrnile vrednost koles.