Trošarina za zemeljski plin se deli glede na namen uporabe. Za pogonski namen tako znaša 0,0920 evra za kubični meter, za ogrevanje pa 0,0184 evra za kubični meter. »To pomeni, da je trošarina za pogon petkrat višja od trošarine za ogrevanje,« pojasnjuje Primož Škerl z ljubljanske Energetike. Odjemalci, ki gorivo uporabljajo za ogrevanje objektov in toplo sanitarno vodo (poleg zemeljskega plina je to tudi kurilno olje), torej plačujejo nižjo trošarino.

To je do pred dobrim letom veljalo tudi za naprave, ki s pomočjo fiksnih motorjev (torej tistih, ki s svojim delovanjem ne povzročajo premikanja, kot ga na primer avtomobilski motorji) proizvajajo toploto za ogrevanje ali hlajenje. Sem spadajo toplotne črpalke na zemeljski plin in, kar je v Sloveniji vse pogosteje, naprave za soproizvodnjo toplote in električne energije (oziroma naprave SPTE). Finančna uprava (FURS) pa meni, da vsi motorji predstavljajo »pogon«, tudi če se ne premikajo. »Po njihovem mnenju pogon pomeni vsako vrtenje, ne glede na to, ali so motorji pritrjeni na podlago ali nameščeni v vozilu,« razlaga Škerl.

Furs ne »razume« učinkovite rabe energije

Že pred letom dni je Furs od Energetike Ljubljana zahteval, naj za dobavljeno gorivo za vse motorje, torej tudi za toplotne črpalke na zemeljski plin in naprave SPTE, začne obračunavati trošarino za pogonski namen. To je v nasprotju z idejo o učinkoviti rabi energije, ki jo spodbuja Evropska unija in posledično tudi slovenska zakonodaja. Toplotne črpalke na zemeljski plin in naprave SPTE namreč predstavljajo najučinkovitejšo pretvorbo primarnega goriva v končno koristno energijo.

»Treba je poiskati ustrezno rešitev za toplotne črpalke na zemeljski plin in jih izenačiti z ostalimi ogrevalnimi napravami. Te so po delovanju povsem enake kotlovskim napravam in so namenjene ogrevanju. Zato je zgolj striktna tehnološka obravnava neustrezna in ne spodbuja energetsko učinkovite tehnologije,« opozarja Stane Merše, vodja centra za energetsko učinkovitost z Inštituta Jožefa Stefana.

Energetska zbornica in resorno ministrstvo enotna

Na težavo je opozorila tudi Energetska zbornica Slovenije, ki je ministrstvo za infrastrukturo zaprosila za obrazložitev namena uporabe goriva v napravah SPTE. »Če se bo trošarina za pogon uporabljala tudi za toplotne črpalke na zemeljski plin, to pomeni ukinitev tovrstnih naložb v prihodnje, kar je v nasprotju z dozdajšnjo energetsko strategijo in nerentabilnost že uresničenih naložb,« opozarjajo energetski strokovnjaki. Hkrati je zbornica predlagala, naj se gorivo za naprave SPTE opredeli kot gorivo za ogrevanje, ki mu pripada tudi nižja trošarina. Ministrstvo za infrastrukturo se s predlogom strinja.

A na finančnem ministrstvu, na katerem pripravljajo predlog novega zakona o trošarinah, so neomajni in stališča ministrstva za infrastrukturo ne sprejemajo. Sprememb v višini trošarine ne bo, poudarjajo na finančnem ministrstvu. Dodajajo, da zakon o trošarinah specifične uporabe energenta ne opredeljuje. »Tam, kjer ni jasne opredelitve, ali gre za rabo za pogon ali ogrevanje, pa presoja Finančna uprava,« poudarjajo na finančnem ministrstvu. Na drugi strani so na primer v ljubljanski Energetiki prepričani, da bi morala država povrniti staro ureditev obračuna nižjih trošarin za ogrevanje za gorivo za fiksne motorje, torej tudi za toplotne črpalke in za naprave SPTE.