»Pogoji v javnem naročilu so zelo izključujoči in jih očitno izpolnjuje samo in izključno en kandidat, to je dozdajšnji izvajalec Gradbeni inštitut ZRMK.« Takšni so očitki, ki z različnih koncev letijo na razpis Eko sklada za koordinacijo in vodenje mreže svetovalnih pisarn Ensvet v prihodnjih treh letih. Glede na stroške delovanja mreže v letošnjem letu, ki jih Eko sklad v poslovnem in finančnem načrtu ocenjuje na milijon evrov, je razpis težak tri milijone evrov.

Kdo jih bo dobil, je očitno odločeno vnaprej. Razpis vsebuje številne pogoje, ki izključujejo konkurenco in so pisani na kožo ZRMK, opozarjajo številni sogovorniki. Mitja Lenassi z Inženirske zbornice Slovenije recimo pravi, da na razpisu ne morejo kandidirati iz povsem bizarnega razloga – ker je bila zbornica ustanovljena po zakonu o graditvi objektov. Razpisni pogoji namreč določajo, da lahko mrežo svetovalcev vodi zgolj tista organizacija, ki je bila ustanovljena po zakonu o gospodarskih družbah, o ustanovah ali o zavodih.

Brez enega samega dneva za primopredajo

Lokalnih energetskih agencij zaradi tega sicer iz tekme na Eko skladu, ki ga od julija kot vršilec dolžnosti vodi Hinko Šolinc z ministrstva za infrastrukturo, ne morejo izločiti. Imajo pa agencije po besedah Gorazda Marinčka iz Slovenskega E-foruma težave z zahtevanimi finančnimi garancijami. Čeprav mora storitve energetskih svetovalcev vnaprej financirati organizator mreže, Eko sklad pa stroške poravna šele po tem, ko jih prizna, razpis od prijaviteljev kljub temu zahteva še dodatne bančne garancije. »Nadaljnji dokaz, da je naročilo prilagojeno zdajšnjemu izvajalcu, je zapovedano določilo, da je treba začeti z izvajanjem storitev takoj na dan podpisa pogodbe, kar ne omogoča primopredaje dokumentacije v javni lasti med dozdajšnjim in morebitnim novim izvajalcem projekta. Za vsak dan zamude so predvidene drastične kazni v višini 14.000 evrov na dan, normalen čas za primopredajo pa bi bil 30 dni,« opozarja Marinček. Hkrati dodaja, da ima ZRMK neupravičeno prednost pred konkurenco tudi zato, ker dozdajšnja poročila o izvajanju storitev mreže Ensvet, ki jih je seveda izdeloval inštitut, niso javno dostopna. Zato ostali kandidati recimo ne vedo, katere prakse so doslej delovale bolje in katere slabše.

Šef sklada potrebuje manj izkušenj kot izvajalec projekta

Seznam diskriminacijskih razpisnih pogojev s tem še zdaleč ni izčrpan. Nekdanji energetski svetovalec v mreži Ensvet Matjaž Valenčič, ki se želi na razpis prijaviti skupaj z lokalnimi energetskimi agencijami, recimo izpostavlja zahtevo po referenčnih projektih na temo učinkovite rabe in obnovljivih virov energije, ki jih je prijavitelj v preteklosti že izvajal – med občani. Enaki projekti, če so bili namenjeni šolam, vrtcem, občinam, podjetjem... očitno niso referenčni. Za izločitev vseh manjših podjetij iz konkurenčnega boja bi po Valenčičevih besedah morala poskrbeti razpisna zahteva po vsaj dveh administrativnih delavcih z najmanj petletnimi izkušnjami. »Sodobno elastično podjetje nima računovodkinje, ampak najema zunanji računovodski servis, tajnice pa ne potrebuje, ker direktor elektronsko pošto pregleduje sam,« nenavadno zahtevo v razpisu komentira Valenčič. In dodaja, da je tudi sicer bolj utemeljena zahteva po vsaj eni osebi z več kot desetletnimi vodstvenimi izkušnjami ter izkušnjami s področja učinkovite rabe in obnovljivih virov energije malce vprašljiva. Za direktorja Eko sklada, ki ga po julijski razrešitvi Milenka Ziherla tudi ravno zdaj iščejo nadzorniki sklada, zadostuje osem let delovnih izkušenj, od tega »zgolj« pet let na vodilnih delovnih mestih.

Toda vrh ledene gore in odločilni razpisni pogoj v prid inštitutu ZRMK predstavljajo dogovori o sodelovanju, ki jih mora vsak prijavitelj podpisati z najmanj 60 energetskimi svetovalci in priložiti h kandidaturi. Gre za ljudi, ki imajo po razpisnih zahtevah Eko sklada opravljen posebni izpit za svetovalca v mreži Ensvet, hkrati pa opravljeno vsaj usposabljanje za energetskega izkazničarja (lahko pa tudi opravljen izpit in pridobljeno licenco izkazničarja). Njihov seznam je bil sprva dostopen zgolj ZRMK in so ga na Eko skladu objavili šele dva tedna po odprtju razpisa na opozorilo zainteresiranih ponudnikov, še zdaj pa po Valenčičevih besedah ni popoln. Med kontaktnimi podatki svetovalcev so navedeni le njihovi elektronski naslovi, a še to ne pri vseh svetovalcih in ne vsi delujoči.

Le trije morajo reči ne?

Na seznamu je zgolj 87 svetovalcev. In niti ti ne izpolnjujejo vsi zahtevanih pogojev Eko sklada. »Trenutno ima z ZRMK pogodbo 53 svetovalcev, štirje ne delamo, 30 pa je pripravnikov. Če je svetovalcev samo 57, je nemogoče dobiti 60 podpisov. Zato na Eko skladu mednje štejejo tudi pripravnike. Toda pravilnik je povsem jasen. Pripravnik postane svetovalec šele, ko konča pripravniško dobo,« poudarja Valenčič.

To pa še ni vse. »Izpit za energetskega svetovalca ima 87 oseb, izpit za neodvisnega strokovnjaka za izdelovanje energetskih izkaznic pa okoli 32 svetovalcev in 30 pripravnikov, torej skupaj 62 oseb. Samo trem od njih je treba reči, naj ne dajo podpisa konkurenčnemu ponudniku in ta ne bo dobil 60 glasov. Vsaj trije energetski svetovalci pa so v službi na ZRMK,« opozarja Valenčič.

»Seveda, saj jih imajo vsi razen enega,« tudi Simon Kavka Jensterle iz podjetja Cenilna družba, ki bo tudi kandidiralo za vodenje mreže Ensvet, odgovarja na vprašanje, ali se tudi oni soočajo s težavami pri pridobivanju soglasij energetskih svetovalcev. Na odzive Eko sklada in ministrstva za infrastrukturo še čakamo, vodja Ensveta na ZRMK Miha Praznik pa se je vsebinskega komentarja vzdržal.