Legendarna zadarska klapa je te dni potrdila, da jim je slovensko ministrstvo za kulturo odobrilo koncert 16. oktobra v dvorani Tabor v Mariboru. Vsiljevanje vzporednic z Laibachom pa zavračajo in trdijo, da jih ne zanima cenena estradna provokacija, ampak raziskovanje in podiranje mej in tabujev ter gradnja mostov med narodi in kulturami.

»V očeh povprečnega zahodnjaka, bombardiranega s pogrošno medijsko in hollywoodsko propagando, je Slovenija samo srce teme, izolirana mala diktatura z jedrsko centralo in državnimi taborišči za urjenje smučarjev, ki po svetu širijo slavo svoje domovine,« pišejo v sporočilu za javnost ob napovedanem koncertu. »Za ta zahod je bilo seveda zelo eksotično, ko je v Scorsesejevem filmu Volk z Wall Streeta Leonardo di Caprio za tihotapljenje denarja izbral ravno slovensko striptizeto in prostitutko. Ali pa ko te dni, ko manipulirana svetovna javnost legitimen slovenski diplomatski boj za Piranski zaliv spremlja kot vojno hudobnih Slovencev proti preostalemu svetu, tretjerazredni ameriški režiser Philip Gardiner predstavlja svojo pogrošno vampirsko grozljivko Volkodlak v Sloveniji. Plitka zahodnjaška propaganda prikazuje to državo kot evropsko Korejo, v kateri morajo tujci kupovati vinjete za avtoceste – zakleto, mračno deželo hokejistov, striptizet, perverznežev, bolnikov, vampirjev, volkodlakov in reformiranih komunistov, ki se prepirajo s sosedi in svetu grozijo z vojno – ne da bi se kdo potrudil, odšel tja in se prepričal o pravi resnici Slovenije. Ne trdimo, da je to urejena demokratična država, trdimo samo, da ni najslabša na svetu.«

»Slovenija zagotovo niso samo smučarji, hokejisti, socialdemokrati, kurbe, volkodlaki, Cerar, Janša in Borut Pahor,« sklene umetniški vodja klape Tomislav Bralić. »Prav letos poleti sta na primer v tej zaprti, izolirani diktaturi domača pevca Oto Pestner in Lado Leskovar v Ljubljani izvajala pesmi Elvisa Presleyja in Franka Sinatre, a o tem v zahodnih medijih ne boste prebrali ničesar. V ameriških in evropskih časopisih lahko berete samo, da neki slovenski državni znanstvenik trdi, da so Slovenci najstarejši narod v Evropi, ali da je premier Miroslav Cerar zaradi Piranskega zaliva dal ustreliti slovenskega člana arbitražnega sodišča. Zahod potrebuje takšno, izolirano in totalitarno Slovenijo.«

Po napovedanem programu bo klapa Intrade v Mariboru izvajala pesmi s svojega zadnjega studijskega albuma Cviće, pa tudi nekatere starejše hite, kot sta »Zore bile« ali »Ne damo te, pismo naša«. Nekaterih pesmi, vključno s »Croatijo, iz duše te ljubin« in »Hrvatsku«, na mariborskem koncertu ne bodo izvedli zaradi prepovedi ministrstva za kulturo Republike Slovenije, mnoge druge pa so prestale cenzuro ministrstva. Slovenski državni cenzorji so iz slavne protestne pesmi »Ribar sam stari« tako izločili verza »Morje, morje, pravim ti zbogom in v duši umiram za teboj«, v besedilu izjemno subverzivne »Samo more nosin ja u duši« pa so cenzurirali samo slovite verze »Morje, samo tebi dajem kapo dol, samo morju se izpovedujem (…), tvoji valovi mi tečejo po venah, in kaj naj drugega, kot da se ti predam«.

Sploh so zaradi občutljive politične situacije v zvezi s Piranskim zalivom Cerarjevi cenzorji kontroverzni zadarski klapi odobrili izvedbo samo tistih dalmatinskih pesmi, v katerih se ne omenjajo valovi, otoki, čeri, ladje, jadra, mreže, trnki, ribiči, galebi, sardele, morje in zalivi – še posebej ne morje in zalivi – tako da naj bi zgodovinski koncert v dvorani Tabor trajal približno osem minut.

Predlog je zato bil, da bi program razširili s presenečenjem za mariborsko publiko – s klapino predelavo stare slovenske ljudske pesmi »Barčica po morju plava, jadra se razpenjajo, o le naprej, o le naprej, do brezkončnih krajev mej« – a Cerarjeva cenzura je bila neizprosna: v pesmi se namreč omenjajo »meje«. Klapa se je tako znašla na udaru kritik svetovnih medijev. The Guardian zameri Tomislavu Braliću, da je s pristankom na cenzuro uničil ves smisel svoje klape in vse, kar je zadnjih trideset let počel, New York Times pa piše, da bo Intrade s tem, ko se prilizuje slovenski režimski propagandi, namesto diverzije v srcu Slovenije priredil mladinski zlet v čast Cerarjevega režima. »Tri tisoče mladih volkodlakov in vampirjev s hokejskimi palicami v rokah in Elanovimi smučmi na nogah bo v religioznem zanosu pelo 'Ne damo te, pesem naša',« zlobno piše Rolling Stone, »Bralić in klapa Intrade pa bosta to predstavila kot kritiko totalitarizma in nevarno diverzijo globoko za sovražnikovimi linijami najbolj brutalne diktature 21. stoletja.«

Kultna dalmatinska klapa pa se ne ozira na kritike. »Če smo nastopili v ZDA, zakaj ne bi v Sloveniji?« pravijo. »Zakaj bi bila Slovenija hujša od ZDA?«