»Zdaj pa v Ljubljano,« smo lahko v soboto slišali komentatorja Televizije Slovenija, preden je Tinkara Kovač predstavila, kako so evrovizijske točke letos podelili Slovenci. Grafika je nakazala virtualni skok z Dunaja v slovensko prestolnico. Tinkara se je v živo rdečem prikazala pred Prešernovim trgom in Tromostovjem. Nato pa je sledilo presenečenje: »Dober večer, sosedje. Good evening from Lipica.« Dober večer iz Lipice, torej. Lipice? Medtem ko je naš komentator verjetno v zadregi umolknil, je Andi Knoll z ORF presenečen ugotovil, da je prenos vseeno iz Ljubljane. »Verjetno je šel namig na lipicance,« je pristavil, verjetno eden redkih, ki mu je bilo v tistem trenutku jasno, kaj se dogaja.

Ironija na avstrijski spot za Slovenijo

Očitno so bili presenečeni tudi na RTV samem, saj so nam ob povpraševanju, kako je do tega prišlo, odgovorili: »Osebna in trenutna odločitev poročevalke je bila, da v uvodnem pozdravu omeni Lipico.« Kovačeva nam je razložila, da se je za takšno potezo res odločila samoiniciativno, in sicer kot odgovor na promocijski spot avstrijske televizije, ki je napovedal slovenska izvajalca, v njem pa se z lipicanci pojavljata na kmetiji v Köflachu na avstrijskem Štajerskem. »Šlo je za ironijo, šalo na video, ki v danem kontekstu nikakor ni bil šala. Lipicanci so najstarejša slovenska blagovna znamka, ki si zasluži spoštovanje, in zato bi veliko raje videla, da bi se Maraaya pripeljala s kočijo iz Lipice na Dunaj, ne pa da so naše lipicance posneli v Avstriji,« je pojasnila.

Nadaljevala je, da je Evrovizija še kako političen dogodek na več načinov in priložnost za promocijo sodelujočih držav pred večmilijonskim občinstvom, zato je kot javna osebnost, ki je predstavljala Slovenijo, čutila odgovornost opozoriti gledalce. »Mi smo s takšnim videom to priložnost tokrat na žalost zamudili, kar sem želela nekoliko popraviti. In kot kaže, mi je uspelo, saj so mi ljudje v odzivih večinoma pritrdili. Nekaterim pa tudi ni bilo čisto jasno, zakaj je do tega prišlo,« je razložila.

Lipicance smo izbrali sami

A očitno iste želje o kočijaženju do avstrijskega glavnega mesta niso delili ne ustvarjalca in ne odgovorni na nacionalni televiziji, ki spota niso razumeli kot avstrijske provokacije. »Televizija Slovenija je bila o spotu obveščena, na razpolago je bila še druga lokacija, s smučišča, a se je tudi izvajalcema zdela primernejša v Köflachu. V tem ni nihče videl kakršne koli provokacije ali politične konotacije, tudi uradna voditeljica novinarskih konferenc je ob predstavitvi slovenske razglednice jasno povedala, da Marjetka in Aleš prihajata iz dežele lipicancev. Organizatorji so razglednico zasnovali dobronamerno in tudi na RTV Slovenija smo to razumeli kot prijateljsko gesto v duhu letošnje pesmi Evrovizije – Gradimo mostove.« Predvidevajo, da večina gledalcev intervencije ni razumela, in verjamejo, da to nikakor ne bo vplivalo na odlične odnose med televizijama in dobre med državama.

Na avstrijski nacionalni televiziji so potrdili, da nikakor ni šlo za provokacijo in da tudi komentarja Tinkare Kovač niso razumeli na tak način. »Prav lipicanci so del tako avstrijske kot slovenske kulture in tako predstavljajo čudovit most med obema deželama,« je komentiral predstavnik ORF Roman Horacek.

»Neposrečen dovtip« zgolj za domačo publiko

Da je bil »Tinkarin dovtip« neposrečen, je prepričan filozof in medijski analitik Boris Vezjak, ki meni, da je bila lahko naslovnik le domača publika, saj »nihče drug cinizma praktično ni mogel kontekstualizirati«. Sklenil je: »Dovtip predpostavlja, da se je na avstrijski strani zgodila provokacija, in stavi na učinke teorije zarote. Ampak duo Maraaya je implicitno pojasnil, da tega ni bilo: organizatorji so jima ponudili več lokacij in sama sta se navdušila nad avstrijsko kobilarno, ker so jima lipicanci blizu. Zato je Tinkarino sporočilo neposrečeno namigovanje teoretikov zarot na uho naroda teorij zarot. Nerodno je, ko se to počne pred večstomilijonsko publiko.«