Po nedeljski tragediji v Sredozemlju, v kateri naj bi umrlo okrog sedemsto ljudi, so včeraj čez dan prihajale informacije o novih nesrečah beguncev s čolnov. Pred obalo Libije so se potapljali še trije čolni in potrjenih naj bi bilo najmanj dvajset novih žrtev. Poleg teh so begunce z nasedlega čolna včeraj reševali tudi v Grčiji. Obenem so v malteško pristanišče v Valeti ves dan vozili trupla, ki so jih našli na območju nedeljske tragedije. Večina utopljencev je še ujetih v ladji, ki je potonila na morsko dno.

Brodolomci so žrtve tihotapcev, ki begunce, večinoma iz podsaharske Afrike in z Bližnjega vzhoda, natlačijo na preperele barkače in jih prepustijo valovom. Analize dogajanja so pokazale, da v nekaterih primerih tihotapci celo namerno poškodujejo plovila, da bi izzvali reševalno akcijo.

Pomoč velikokrat pride prepozno. Beguncem na geografsko izredno širokem območju, na več sto kilometrih morja med Libijo in italijanskimi otoki, priskočijo na pomoč mimoidoče tovorne ladje, ki niso posebej usposobljene za reševanje, ter malteška in italijanska obalna straža. Italijanske oblasti so objavile podatek, da so letos rešili že enajst tisoč življenj, urad Združenih narodov za begunce UNHCR pa je ocenil, da je pri poskusu prečkanja Sredozemskega morja letos umrlo že okrog dva tisoč prebežnikov, med njimi tudi veliko žensk in otrok.

Krizni sestanek zunanjih ministrov članic EU

»Naša politična in moralna dolžnost je, da prevzamemo odgovornost,« je na kriznem sestanku zunanjih ministrov članic EU v Luksemburgu dejala Federica Mogherini, visoka predstavnica EU za zunanjo politiko. »Sredozemsko morje je naše in vesti se moramo kot Evropejci. Gre za naš interes in našo kredibilnost. Evropsko unijo smo zgradili na temelju zaščite človekovih pravic, človekovega dostojanstva in človeških življenj. Pri tem moramo vztrajati.«

Težava Evropske unije je, da reševanje beguncev prepušča tistim, ki so najbolj na udaru – torej Italiji, Malti in Grčiji. Italija je do novembra lani izvajala operacijo Mare Nostrum, ki se ji je med drugimi pridružila tudi slovenska ladja Triglav, vendar so večinoma sami – resda s pomočjo evropskega denarja – v enem letu rešili več kot sto tisoč življenj. Od konca lanskega leta pa v Sredozemlju deluje le še operacija Triton, ki jo vodi evropska agencija za zaščito meja EU Frontex. Stane 2,9 milijona evrov na mesec in vključuje sedem ladij, en helikopter ter štiri letala. Omejena pa je na delovanje 30 navtičnih milj od obale ter namenjena predvsem »zaščiti meja« in ne pomoči beguncem.

Dramatičen apel na pomoč je svojim kolegom v Evropski uniji že v nedeljo naslovil predsednik italijanske vlade Matteo Renzi. »Italija se s problemom čedalje večjega števila ljudi, ki se iz držav, ki jih pretresajo vojne in krize, preko afriških obal podajo čez Sredozemsko morje na pot v Evropo, ne more več soočati sama in mu preprosto ni kos. Zato se mora to breme razdeliti tudi na druge evropske države,« je dejal in zahteval, naj se voditelji evropskih držav kar najhitreje sestanejo na izrednem vrhu. Predsednik evropskega sveta Donald Tusk je včeraj izredno zasedanje evropskih voditeljev napovedal za četrtek.

Visoki komisar Združenih narodov za človekove pravice Zeid Ra'ad Zeid Al-Hussein je Evropski uniji očital, da je v begunski politiki povsem odpovedala. »Od začetka leta se ob obalah Libije vsak teden utopi okoli sto beguncev in migrantov. To je humanitarna kriza, ki jo je treba nasloviti takoj in s skupnim evropskim odzivom, brez nadaljnjega vitja rok in zatiskanja oči,« se mu je pridružil John Dalhuisen, direktor Amnesty International za Evropo in srednjo Azijo.

EU gluha za zahteve nevladnikov

Nevladne organizacije zahtevajo možnosti legalnega in varnega vstopa beguncev v Evropsko unijo, razmišljajo tudi o posebnih centrih v državah izvora, v katerih bi lahko begunci vložili prošnje za azil, in o posebni humanitarni vizi. Hagen Kopp, predstavnik nevladne organizacije Watch the Med, pa celo zahteva, naj Evropska unija v afriška pristanišča pošlje trajekte, ki bodo beguncem omogočili varen in legalen prehod Sredozemskega morja, oziroma jim omogoči potovanje z rednimi trajektnimi linijami. Kopp trdi, da je spričo človeške tragedije, ki se je zgodila, to celo moralna obveza evropskih voditeljev, če v resnici hočejo reševati človeška življenja in zavreči očitke, da takšne katastrofe po tihem »odobravajo« za uspešno zastraševanje tistih, ki načrtujejo podobno pot.

Evropska komisija naj bi v četrtek predstavila program v desetih točkah za odziv na tragedijo. Čeprav o njem še niso znane vse podrobnosti, se že kaže, da Evropska unija v veliki meri ostaja gluha za velik del pozivov kritične javnosti.

Naj se učijo iz boja proti piratom

Evropska komisija naj bi tako predlagala podvojitev števila ladij, ki delujejo v operaciji Triton, za kar naj bi zagotovili tudi več denarja. Evropska unija naj bi se učila tudi iz izkušenj boja proti piratom pred somalsko obalo, tako da bi lahko uničila čolne, ki jih tihotapci uporabljajo za prevoz beguncev čez Sredozemsko morje. Načrt naj bi predvidel tudi pravičnejšo in bolje nadzorovano razdelitev beguncev, ki so že prispeli v Evropsko unijo – 5000 beguncev naj bi razdelili med članice Evropske unije, kasneje pa bi se njihovo število lahko povečalo na 10.000. Nemški minister za notranje zadeve Thomas de Maizière je Italiji in Grčiji že ponudil pomoč pri sprejemu beguncev.

Metka Naglič iz Amnesty International Slovenija ugotavlja, da se največ beguncev zateče v države, ki niti same nimajo dovolj močnega gospodarstva in se šibijo še pod tem bremenom: »Večina beguncev iz Sirije se je zatekla v pet sosednjih držav; zgovoren in žalosten je podatek, da so Združeni narodi 380.000 teh beguncev opredelili kot posebej ranljive (žrtve mučenja, posilstev, s hudimi zdravstvenimi težavami…), za katere bi morale ostale države ponuditi mesta za preselitev.« Ves svet je ponudil le okoli petino teh mest, vključno z dovolj bogatimi državami, ki bi si lahko privoščile več. Slovenija ni ponudila še nobenega mesta za takšno preselitev. Zgovoren je tudi podatek, da je evropska komisija Grčiji med letoma 2011 in 2013 namenila več kot 227 milijonov evrov, da bi begunce in migrante zadrževala zunaj ozemlja EU, v istem obdobju pa manj kot 20 milijonov evrov za pomoč pri njihovem sprejemanju.

Franci Zlatar iz Slovenske filantropije ocenjuje, da bi bil resnično učinkovit ukrep skupna evropska migracijska politika, ki bi jasno določala odgovornosti posamezne evropske države do beguncev. Za začetek bi morala Evropa omogočiti legalne poti za begunce do svojih ozemelj. Vzpostaviti bi morala dostopen in učinkovit azilni sistem, verjetno tudi določiti kvote, koliko beguncev mora sprejeti posamezna država. Bistveno več pozornosti bi morala nameniti tudi programu ponovne naselitve, s katerim bi lahko evropske države begunce preselile neposredno iz tako imenovanih tretjih držav.


»Prelomne« tragedije na mejah EU

dogodek

odziv

ukrepi

2011

Čoln, prepuščen smrti (Left To Die Boat)

kraj in čas

med Libijo in Sicilijo, 27. marec 2011–10. april 2011

dogodek

Čoln z 72 begunci – tudi ženskami in dvema otrokoma –, ki mu je zmanjkalo goriva, tokovi nosijo po morju. Begunce opazi več civilnih ladij, dve Natovi vojaški ladji in vojaški helikopter. Nihče jim ne pomaga, zato je po štirinajstih dneh, ko čoln zanese nazaj na libijsko obalo, živih le še enajst beguncev.

odziv

Posebna poročevalka Sveta Evrope, nizozemska poslanka Tineke Strik, na podlagi satelitskih posnetkov in Natovih internih dokumentov za Parlamentarno skupščino Sveta Evrope (PACE) pripravi poročilo, v katerem PACE ugotovi Natovo odgovornost za smrt beguncev.

ukrepi

Tožbi proti Franciji in Španiji, ki sta sodelovali v Natovi vojaški operaciji.

»Natove ladje so bile tam in so vedele, da je čoln v nevarnosti. Bilo je mnogo priložnosti za reševanje.«

61

št. mrtvih

marec 2012, za Dnevnik

Tineke Strik

2013

Dve tragediji na Lampedusi

kraj in čas

obala otoka Lampedusa (Italija), 3. oktober 2013 in 11. oktober 2011

dogodek

Štiristo metrov pred obalo Lampeduse se potopi 20-metrski čoln s približno 400 begunci, med njimi so ženske in otroci. Umre 360 ljudi. Teden dni kasneje se potopi še en čoln z dvesto begunci. Pomoč se je začela odvijati pet ur po tem, ko je čoln oddal signale, da pomoč potrebuje. Reševalci so na kraj prispeli eno uro po tem, ko se je čoln že potopil.

odziv

Evropski voditelji na več urgentnih sestankih sklenejo, da se mora EU odzvati na tragedije s celovito strategijo pomoči beguncem.

ukrepi

Ukrepov (še) ni.

»Dogodki na Lampedusi nas morajo zbuditi, da bomo povečali solidarnost in medsedbojno podporo, da bi preprečili nadaljnje tragedije.«

Cecilia Malmström

evropska komisarka za notranje zadeve, oktober 2013

~600

št. mrtvih

»Preprečiti moramo nove tragedije, poleg tega pa se moramo ukvarjati tudi z izvornimi problemi in človekove pravice migrantov postaviti v središče pozornosti.«

Ban Ki Mun

generalni sekretar Združenih narodov, oktober 2013

2015

Tregedija pred obalo Libije

kraj in čas

obala Libije, 19. april 2015

dogodek

Pred obalo Libije se pri poskusu reševanja prevrne večja ladja z begunci.

ukrepi

Ukrepov (še) ni.

odziv

Urgentni sestanek zunanjih ministrov EU v Luksemburgu.

»Naša politična in moralna dolžnost je, da prevzamemo odgovornost. Sredozemsko morje je naše morje in vesti se moramo kot Evropejci. Gre za naš interes in našo kredibilnost. Evropsko unijo smo zgradili na temelju zaščite človekovih pravic, človekovega dostojanstva in človeških življenj. Pri tem moramo vztrajati.«

Federica Mogherini

visoka predstavnica EU za zunanjo politiko

~700

št. mrtvih

2015

Druga tragedija pred obalo Libije

kraj in čas

obala Libije, 20. april 2015

odziv

Odzivov (še) ni.

ukrepi

Ukrepov (še) ni.

dogodek

Med sestankom zunanjih ministrov v Luksemburgu se potapljajo 3 ladje z več kot 300 begunci.

20+

št. mrtvih