Naš bralec V. J. (njegove podatke hranimo v uredništvu) se je v bojazni, da bi ga pri zdravljenju in diagnostiki ovirale dolge čakalne dobe, odločil za uporabo Prve zdravstvene asistence (PZA). Ta uporabnikom, ki plačujejo dobrih 26 evrov na mesec, obljublja, da ne bodo več čakali v vrsti. A V. J. se je zgodilo prav to. Na datum za ultrazvok srca pri enem od zdravnikov, ki sodelujejo s PZA, čaka že dva meseca, nam je povedal. Kot »običajni« samoplačnik v zdravstvu bi bil lahko že zdavnaj na vrsti, tudi v javnem sistemu ponekod čakalne dobe niso daljše od enega meseca.

Kaj pomeni hitro, v pogodbi ne piše

»Glede na to, da obljubljajo preglede v okoli desetih delovnih dneh ali celo še isti dan, se res sprašujem, zakaj bi dobrih 300 evrov na leto plačeval za dva meseca čakanja,« se je pridušal naš bralec. Kot pravi, se v čakalno vrsto v javnem sistemu ni vključil prav zato, ker je kot uporabnik PZA pričakoval obljubljeno hitrejšo obravnavo brez napotnice. A bistvo je v (manjkajočih) podrobnostih.

Na spletni strani PZA uporabnikom sicer res obljublja, da bodo v večini primerov na vrsti v desetih delovnih dneh. Prav tako poudarjajo, da omogočajo hiter dostop do številnih specialističnih storitev, na katere bi ljudje sicer morali dolgo čakati v čakalnih vrstah ali jih plačevati samoplačniško. Kaj pomeni hiter, pa v splošnih pogojih, s katerimi se morajo uporabniki strinjati in so skupaj s pristopnico del pogodbe, niso določili. Zapisali so le, da izvajalec zagotavlja terminsko ažurno izvajanje zdravstvenih storitev brez nepotrebnega odlašanja.

PZA: Gre za izjemo

Pri PZA so zatrdili, da gre pri daljšem čakanju nekaterih uporabnikov na ultrazvok srca za izjemno situacijo, ki jo skušajo čim prej rešiti. »Ni težava v pregledu, težava je v ultrazvoku, ki ga vsi kardiologi pri PZA ne opravljajo. Eden od kardiologov, ki ga opravljajo, pa ima termine izjemno redko. Tako se je čakalna doba malo podaljšala. Bolnike že obveščamo, da imajo ultrazvok možnost opraviti drugje,« je pojasnila vodja poslovanja na PZA Blanka Mavrič. Tudi naš bralec lahko torej računa, da se mu bodo oglasili, je zatrdila, prav tako pa jih lahko pokliče sam. Mnogi uporabniki se sicer strinjajo, da bodo čakali dlje, saj želijo ostati pri kardiologu, pri katerem so že bili, opaža Mavričeva. Dodala je, da njihovi uporabniki do večine pregledov, ki so zagotovljeni po pogodbi, sicer pridejo v roku desetih delovnih dni, a so možna tudi odstopanja.

Ljubljanska zastopnica pacientovih pravic Duša Hlade Zore ugotavlja, da zasebna zavarovanja in druge ponudbe za hitrejši dostop do zdravstvenih storitev dobro delujejo, dokler je število izvajalcev usklajeno s številom uporabnikov. »Ko je pacientov naenkrat preveč ali je kadra premalo, pa so lahko čakalne vrste tudi pri takšnih ponudbah daljše.« Po njenem mnenju bi morali pacientom v takšnih primerih čim prej povedati, kakšna je čakalna doba, in jih opozoriti na možnost enakih storitev drugje. Pacientom svetuje, naj tudi sami preverijo, kakšne so čakalne dobe v javnem sistemu, da ne bi ob zanašanju na zasebne ponudbe po nepotrebnem čakali predolgo.