Kljub (pre)skromni podpori doma postajajo slovenska zagonska podjetja čedalje pomembnejši igralci na mednarodnem prizorišču. Nasprotno od mnogih domačih podjetij že dolgo ne razmišljajo več lokalno, temveč globalno. Iščejo izzive med najboljšimi na svetu in jih tudi premagujejo. Potem ko so se zagonska podjetja lani več kot uspešno kosala s svetovno elito in na tekmovanjih pobrala številne ugledne nagrade, tudi letos ne popuščajo. Zato ne preseneča, da je prvo večje letošnje tekmovanje dobilo slovenskega zmagovalca – CubeSensors.

Že drugič brez konkurence

CubeSensors, za katerim stojita poslovneža Aleš Špetič in Marko Mrdženovič, si je včeraj pokoril vse konkurente in pobral nagrado za najboljšo strojno opremo spletnega portala TechCrunch. CubeSensors je s svojimi pametnimi »kockami«, ki merijo različne spremembe ozračja v zaprtih prostorih, v finalu pometel s finalisti: ustvarjalci pripomočka za fitnes Atlas Wearables, proizvajalcem komponent za urbano kolesarstvo Blaze in snovalci sistema nadzora dojenčkovega dihanja Owlet Baby Care.

Zmagoslavje na sejmu zabavne elektronike CES v sončnem Las Vegasu pa ni prineslo le ugleda in ene najbolj zaželenih nagrad na start up sceni, temveč tudi denarno nagrado v višini 50.000 dolarjev. Ta bo v celoti namenjena za plače zaposlenim. Kako predani so skupnemu projektu, kaže dejstvo, da doslej sploh niso prejemali plačil. A to se bo kmalu spremenilo. Po dveh uglednih nagradah v zadnjih 10 mesecih – strojna oprema CubeSensors je bila nagrajena tudi marca lani na festivalu Launch v San Franciscu – je začelo slovensko podjetje končno izpolnjevati naročila. Ravno v minulih dneh so razposlali prve pošiljke dragocenih kock, ki jih mnogi že težko čakajo.

Pri CubeSensors se namreč niso odločili za zbiranje zagonskih sredstev na spletnih portalih, kot sta Kickstarter ali Indiegogo, temveč so si denar zagotovili z lastnim sistemom prednaročil. Vsak uporabnik, ki si je zaželel kocke CubeSensors, je moral plačati 10 dolarjev rezervacije. Kompleti dveh, štirih ali šestih kock z bazno postajo stanejo sicer med 235 in 455 evri. Kljub razmeroma visoki ceni pa je bilo podjetje po zmagoslavju v San Franciscu zasuto z naročili, katerih število se je gibalo okoli 1000. Sprva je bila dobava načrtovana že za lansko poletje, vendar se je zavlekla v začetek letošnjega leta.

Kakšno je »vreme« doma?

Po oceni ekipe CubeSensors večina ljudi preživi skoraj 90 odstotkov svojega življenja v zaprtih prostorih – prikovani na stole, za mize in računalnike, na kavče, v postelje, podnevi in ponoči. Vendar se hkrati zdi, da vemo precej več o vremenu zunaj kot o razmerah v prostorih, kjer preživljamo daleč največ časa. Ker v preteklosti ni bilo celovitega sistema, ki bi nadzoroval razmere v zaprtih prostorih, je ekipa CubeSensors zaznala svojo priložnost.

V sodelovanju s študenti ljubljanske fakultete za računalništvo in informatiko (FRI), ki so razvili vgradno programsko opremo, so ustvarili kocke s pet centimetrov dolgo stranico, ki vsebujejo senzorje za merjenje kakovosti zraka, temperature, vlage, hrupa, svetlobe, stopnje onesnaženosti in zračnega pritiska. Natančni podatki meritev se iz kock prenesejo v računalniški oblak, uporabniki pa lahko do njih dostopajo prek aplikacije na pametnem telefonu, tabličnem računalniku ali prek spleta. Kocke delujejo s pomočjo brezžične povezave, lahko pa tudi prek priključka na elektriko. Ko jih stresemo, začnejo oddajati barvni sij, ki uporabniku pove, kakšno je stanje v prostoru. Če se kocka obarva rdeče, je nekaj narobe, medtem ko moder sij pomeni optimalne razmere.

CubeSensors na preprost način omogoča celovit nadzor kakovosti domačega in službenega okolja. Opozarja denimo na hrup, ki lahko za 40 odstotkov poveča stopnjo stresa, pomaga uravnavati temperaturo, katere odkloni lahko znižajo produktivnost tudi za 10 in več odstotkov, ali pa opozori denimo na neprimerno vlažnost zraka, ki lahko povzroči plesen ali celo spodbudi širjenje bolezni.

Uspeh CubeSensors zagotovo ne bo ostal neopažen. Glede na vse večjo priljubljenost tehnoloških in programskih rešitev, ki so namenjene uporabi v zaprtih prostorih in izkoriščanju zmogljivosti pametnih telefonov, je prav mogoče, da se bo za podjetjem CubeSensors začel ozirati kakšen velik kupec. Apple je na primer lani za 15 milijonov evrov kupil WifiSlam, aplikacijo, ki omogoča na 2,5 metra natančno lociranje naprave v zaprtih prostorih.