V težnji po neprestanem razvoju in vedno boljših tehnoloških rešitvah podjetje Honda vsako leto izbere najbolj prodorne in izvirne zamisli na področju avtomobilskih znanosti. Kemijski inštitut jih je letos prepričal na področju razvoja naprednih baterijskih sistemov in je tako eden od dveh evropskih institucij, s katerima so v teh dneh podpisali pogodbo za sodelovanje. A japonskega velikana ne zanima, kaj bi lahko proizvajali jutri, temveč že danes gledajo desetletje naprej. »Naši gospodarstveniki me nikoli ne vprašajo, kaj mislim, da bi lahko proizvajali čez deset let, in na to jih vedno tudi opozarjam. Honda pa me je povprašala prav to!« pripoveduje raziskovalec dr. Robert Dominko, ki mu ob boku pri vodenju projekta stoji dr. Boštjan Genorio. Obema je novo mednarodno sodelovanje v veliko čast, sploh ker so evropske raziskovalce povabili k prijavi na razpis zelo selektivno.

Najprej enoletna raziskava, nato prototip

Prva asociacija ob kombinaciji Honde in baterije je seveda električni avtomobil, vendar dr. Dominko pojasnjuje, da je Honda globalni koncern, ki posega tudi zunaj avtomobilističnega področja. »Iščejo baterije prihodnosti in na podlagi njihovih lastnosti se bodo kasneje odločili, ali bi bile bolj uporabne za stacionarne aplikacije, kot so pametne hiše, ali pa za električne avtomobile,« pravi in dodaja, da je njegova naloga skupaj s sodelavci preveriti, ali bi bila ta tehnologija sploh primerna za avtomobile na električni pogon. To je cilj v prvem letu. Če pokažejo, da se jo da uporabiti v električnih vozilih, pa bodo nato peljali projekt do izdelave prototipa. Prve izsledke morajo predstaviti septembra, prav tako bodo morali takrat že postreči s približnim načrtom dela za prihodnja leta.

»Neverjetno je, da tako raziskavo naroči industrija,« pravi direktor Kemijskega inštituta, dr. Janko Jamnik, saj je to precej temeljna raziskava, ali določen princip deluje ali ne. Vendar pa iz nje lahko nastane zelo veliko. Pri izkoriščanju obnovljivih virov energije je največja težava shranjevanje energije – ko pride oblak, ko nastopi noč, ko ne piha veter – in tu nastopijo baterije. »Količina ogljikovega dioksida je trenutno najvišja v več tisočletjih, drugo vprašanje je količina nafte. Naša civilizacija bo morala, če želi napredovati na višjo stopnjo razvoja, postati zelo neodvisna,« razmišlja dr. Dominko. V svetu je le še nekaj skupin, ki so zagrizle v to tematiko, vendar pravi, da se glede na znanje in voljo, ki jo imajo v njegovem laboratoriju, ne boji, da jim projekta ne bi uspelo izpeljati. Imajo ustrezno opremo, kar so si ogledali tudi predstavniki Honde, to pa so v zadnjih letih pridobili tudi tako, da so denar raje namenili za opremo kot pa za izplačila in nepotrebne stroške.

Dobro povezani z avtomobilsko industrijo

Ne gre za veliko denarja, trenutno Honda prispeva sredstva zgolj za eno leto, je pa projekt priložnost, da svoje ideje razvijemo v interakciji z globalnim avtomobilskim poslovnim sistemom, ki se zaveda prednosti sodelovanja z znanstvenimi institucijami, še poudarja dr. Dominko. Zaradi njegove predanosti delu se njegova žena pogosto pošali, ali je poročen s Kemijskim inštitutom, priznava, vendar mu njegovo delo predstavlja veliko veselje. Sploh pa mu je užitek sodelovati s podjetjem, v katerem vrhovni menedžment sestavljajo bivši inženirji, ki razumejo pomen razvoja.

Na področju razvoja baterij za avtomobilsko industrijo laboratorij za kemijo materialov Kemijskega inštituta sicer vodi še evropski projekt EUROLIS, v katerem sodelujejo tudi Volvo, Renault in Saft. Dobre odnose negujejo še s podjetjem Toyota, pred kratkim pa sta dr. Dominko in dr. Jamnik predavala tudi v podjetju BMW, kjer so jima zaupali, da so med prvimi petimi raziskovalnimi skupinami in da se utegnejo obrniti na njih, ko bodo naleteli na kakšen specifičen primer.