Čeprav se nam morda ne zdi tako, so sedeži med pomembnejšimi deli v vsakem avtomobilu. Ne samo da imajo pomembno vlogo pri varni in udobni vožnji, od njih je odvisno tudi splošno počutje voznika in potnikov, še zlasti potem, ko po nekajurni vožnji izstopijo iz vozila in ugotovijo, da jih boli hrbtenica, ali pa se le dobro pretegnejo in pozabijo, da so sploh potovali.

Ko so na ceste prišli prvi avtomobili, potniška varnost in udobje še zdaleč nista bili na prvem mestu, saj so imeli lesene klopi, v najboljšem primeru pa nekoliko udobnejše oblazinjene stole. Šele sčasoma so v avtomobilskem razvoju pomembno mesto dobili tudi sedeži, ki znajo danes tudi že ogrevati, hladiti ali pa masirati, v prihodnje pa bodo najbrž še precej pametnejši.

Sedeži bodo samonastavljivi

»Enostavni sedež je sestavljen iz 100, najkompleksnejši pa tudi iz več kot 230 delov. V novejših avtomobilih so nekoliko tanjši, predvsem zaradi razvoja novih materialov, imajo pa takšni sedeži tudi manj funkcij za povečanje udobja. Po drugi strani pa se avtomobilski sedeži razlikujejo glede na določen segment vozil in namen uporabe. Sedeži v vozilih za mestno uporabo so enostavnejši in tanjši, kar seveda vpliva na potniško udobje in niso primerni za daljše vožnje,« pravi Gregor Plazar, direktor prodajnega sektorja v novomeškem TPV, kjer proizvajajo in razvijajo avtomobilske sedeže in njihove posamezne elemente. Njihov največji odjemalec je Renault, status razvojnega partnerja za sedeže imajo tudi pri kupcu AvtoVAZ, ki je del skupine Renault-Nissan. Sedežne sestavne dele razvijajo in dobavljajo tudi za največje svetovne sistemske dobavitelje, kot so Johnson Controls, Faurecia, Brose, Grammer, Magna in Toyota Boshoku.

Po vsej verjetnosti bodo sedeži v avtomobilih bližnje prihodnosti še bolj pod nadzorom avtomobilske elektronike, kar morda pomeni tudi, da bodo znali samodejno prilagoditi nastavitve telesu voznika in sopotnikov. »Primarna funkcija sedeža mora zagotavljati udobnost in varnost potnikov. Bodo pa zelo veliki poudarki pri uvajanju novih materialov, dizajnu, individualnosti sedeža, sproščanju potnikov od vsakodnevnih stresnih naporov in pomanjkanja časa, poudarjeno bo tudi približevanje k naravi tako z uporabo naravnih materialov kot glede počutja,« so prepričani v TPV.

Prevleke morajo biti negorljive

Nič manj kot konstrukcija sedeža so pomembne tudi sedežne prevleke, saj so najbolj v stiku z voznikovim (in potnikovim) telesom. Ne glede na vrsto uporabljenega blaga so prevleke običajno sestavljene iz treh plasti. Spodnja je posebno, tako imenovano snutkovno pletivo, v sredini je poliuretanska pena in vrhnja plast je iz dekorativnega blaga ali usnja. Kakovostne prevleke avtomobilskih sedežev naj bi bile prijetne na otip in na pogled. Za prevleke povprečno velikega avtomobila porabijo od pet do šest kvadratnih metrov dekorativnega blaga. Blago mora imeti posebne lastnosti, kot so visoka trdnost, odpornost proti raztegovanju, trganju in drgnjenju, hkrati pa mora biti obstojno na različne vplive. Med pričakovanimi lastnostmi so tudi dobra zračna prepustnost, sposobnost odvajanja vlage, dobra zvočna in toplotna izolacija ter sposobnost izničevanja vibracij. Z vidika varnosti je pomembno, da se prevleke ne naelektrijo, da so negorljive in da blago ne vsebuje hlapljivih organskih snovi. In ker prevlek ne menjamo ravno pogosto, mora blago ohranjati obstojnost barv pri vplivih svetlobe, vode ali suhega drgnjenja, zelo dobro pa je blago, ki je odporno na umazanijo. In navsezadnje je pomembno, da sedežne prevleke ohranjajo dimenzijsko stabilnost pri pranju in so zaščitene proti bakterijam in plesni.

Usnjene sedežne prevleke največkrat najdemo v avtomobilih višjih cenovnih razredov, a še tam jih proizvajalci vse manj pogosto ponujajo kot del serijske opreme ali pa usnje kombinirajo z različnimi podobnimi umetnimi materiali, ki pa so seveda cenejši. Oblačenje sedežev v dodatne sedežne prevleke pri večini novejših avtomobilov ni več potrebno, saj je blago običajno dovolj kakovostno, težave se pojavijo predvsem takrat, ko so sedežne prevleke svetlejše in s tem seveda dovzetnejše za umazanijo. Pri avtomobilih z boljšo opremo imajo sedeži tudi funkcijo ogrevanja, prezračevanja in masiranja, kar dodatno pripomore k potovalnemu udobju. Grelni elementi ali ventilatorji, ki prek luknjičastega usnja skrbijo za hlajenje, so največkrat kar integrirani v sedežno prevleko, kar ta pomemben avtomobilski sestavni del seveda precej podraži.

Če so v avtomobilu sedeži z usnjenim oblazinjenjem, je priporočljivo, da so tudi ogrevani. Usnje je namreč pri nižjih temperaturah občutno hladnejše kot tekstilno blago, zato je sedenje na takšnih sedežih v hladnejših jutrih precej neprijetno, če ni dodatnega ogrevanja. Toda pozor, zdravniki svarijo, da pretirano ogrevanje sedežev ni najbolj zdravo, saj ima lahko dolgotrajno ogrevanje spodnjega dela okončin posledice za ledvice in druge organe, po nekaterih raziskavah pa lahko pripomore tudi k moški neplodnosti.