Založba Front rock in knjižna zbirka Frontier, ki delujeta pod okriljem zavoda Subkulturni azil, sta v okviru lanske 20-letnice festivala No Border Jam izdali dva kompilacijska cedeja in strip A Tale of a Fight for Survival (Zgodba boja za preživetje). Festival je bil ob jubileju razširjen s platformo Ex-Yu No Border Jamming, ki po besedah urednika založbe Front rock Petra Dobaja povezuje partnerske organizacije na območju nekdanje Jugoslavije in omogoča prenos dobrih praks med njimi.

»No Border Jam je najstarejši punk festival ne le v Sloveniji, ampak na celotnem območju nekdanje Jugoslavije in sosednjih držav,« pravi. Ilustracija »punkovske Jugoslavije« po besedah prikazuje ravno to, kar je že od nekdaj njihov namen – »igranje kakovostne punk glasbe in združevanje scene celotne regije nekdanje Jugoslavije«.

Dve desetletji zvestobe punku

Mariborska Pekarna že več kot dvajset let gosti festival, ki se po besedah organizatorjev že od vsega začetka trudi preseči meje izključno glasbenega festivala. »Osrednji del pa vseeno ostaja nastop skupin iz relativno ozkega žanra anarhopunka,« doda Dobaj. No Border Jam je postal prvi underground festival v samostojni Sloveniji leta 1992, in sicer ob izdaji prve kompilacijske zgoščenke Front rocka, ki so jo nato promovirali s skupnim koncertom skupin.

Novo izdani kompilaciji in strip so nastali v okviru projekta Ex-Yu No Border Jamming, ki je del lanskoletne dvajsete obletnice. »Za projekt smo se pri Subkulturnem azilu povezali s partnerskimi organizacijami iz držav nekdanje Jugoslavije z namenom, da vzpostavimo sodelovanje za prihodnje projekte,« pojasnjuje Peter Dobaj; poleg Subkulturnega azila kot nosilca projekta so vanj vključene še glasbena organizacija Tuzla Live (BiH), Alternativna kulturna organizacija A.K.O. (Srbija) in Udruga Trash (Hrvaška).

V tem sklopu so izdali že sedmi kompilacijski cede z naslovom No Border Jam No. 7, ki tako kot omenjeni projekt združuje vključene organizacije in glasbene skupine iz držav nekdanje Jugoslavije. Urednik kompilacije je bil mednarodno uspešni glasbenik iz Tuzle Goran Čampara. Hkrati so v okviru projekta EX-YU k sodelovanju povabili razne bende iz držav nekdanje skupne države in sodelujočih organizacij ter z njimi posneli kompilacijo NBJ Workshop Compilation: pri snemanju plošče so tako sodelovali murskosoboška skupina Zašenki, srbski bend Ja ko' Mile a Mile ko' Konj, Nova generacija iz Makedonije in Stain iz Bosne in Hercegovine. Dobaj je povzel izkušnjo kot zanimivo in dodal: »Tudi bendi so bili navdušeni, da lahko spoznajo način dela drugih glasbenikov.«

V slogu Alana Forda

Kot tretji produkt projekta pa je bila predstavljena stripovska upodobitev zgodovine festivala, ki je strnjena pod naslovom A Tale of a Fight for Survival. Avtor je mladi stripar iz Novega Sada Ljuba Babić; strip je narejen v kultni obliki Alana Forda in slikovito povzame dvajsetletno zgodovino festivala in njegovega kazanja zob »krizam, politikom, pozerjem in vsem zaspanim dušam«.