Sto neznanih del enega največjih umetnikov zahodnega sveta je prišlo na dan. Italijanski raziskovalci so pokazali medijem popoln Evrokatalog z risbami Michelangela Merisija, bolj znanega po njegovem umetniškem imenu Caravaggio, izpeljanem iz imena podeželskega kraja, v katerem je slikar živel. Iz tega mesteca je mladi Meriti leta 1584, takrat star trinajst let, odpotoval v Milano in postal učenec najpomembnejšega slikarja v mestu. V grafičnemu oddelku mestnega muzeja je bilo na ogled 1378 slik iz njegove delavnice.

Že dve leti raziskovalci pod vodstvom Bernadellija Curuza in njegove sodelavke Adriane Conconi ugotavljajo, ali so manj znane slike res iz Caravaggieve delavnice. Ugotavljajo podobnosti na rokah, očeh in druge posebnosti. Doslej so ocenili okoli sto slik in jih primerjali z rimskimi ali neapeljskimi slikami Caravaggia.

Zanimanje za raziskave je bilo vedno večje

Z vnemo so raziskovalci delali tudi po cerkvah na območju, kjer je slikar občasno živel, predvsem pa v njegovi domači provinci. Tudi v Milanu so že iskali možne sledi umetnikovega delovanja. Prav v letih, ko se je slikar selil v Rim, se je razpela tančica senzacij, povezava s temno - svetlim realizmom rimskega oljnega slikarstva. Marsikaj so raziskovalci dognali, širilo pa se je tudi vprašanje: "Ali je Caravaggio res prišel iz nič?" Nove raziskave upirajo pogled v sopodpise na oltarni sliki v cerkvi Santi Paolo in Barnaba v Milanu, kjer je svoje dosegel tudi Roberto Longhi in slikam vtisnil svojo poudarjeno naklonjenost Caravaggiu.

Po mnenju Bernadellija Curuza, bil je direktor mestnega muzeja v Brescii, Caravaggio ni sodeloval pri slikah o čudežih svetega Pavla, temveč je sliko leta 1590 po naročilu svoje zaščitnice Constante Sforza zanjo kar preslikal. Dokler takšne najdbe niso potrjene, je v cerkvah s temi umetninami veliko zanimanja, zadnje besede o iskanem slikarju pa doslej še niso izrekli.

Po drugi strani se je morda treba vprašati, ali ne gre pri tem za lombardski pozni manirizem? Raziskovalci so na starih slikah odkrili "hitre in mogočne poteze čopiča". Temu dodajajo, da je Caravaggio nekako osemdesetkrat ponovno uporabil neke kretnje in obrazne poteze v svojih poznejših delih. Na tej osnovi se vzbuja dvom, ali so zgodnejše slike res njegovo delo. Ali so morda v njegovem času neki učitelji ali sošolci kopirali njegova dela? Takšne ocene so v nasprotju s sedanjim in nekdanjim postopkom v slikarstvu. Medtem ko je bilo slikarstvo v 16. stoletju delavniška dejavnost, ko so bile cele skupine zaposlene z eno samo umetnino, gre v našem obdobju za izključni opus, ki v večnost odnaša prstne odtise brezčasnih genijev.

Za kolikšno vrednost gre

V skladu s to logiko, ki pa nima nič skupnega z nastankom slike ali z njeno idejo, morajo raziskovalci opraviti veliko dolgotrajnega in dragega dela ter nastalo idejo opremiti v skladu z našim obdobjem: senzacijo in denarjem. Preračunano v sedanjo vrednost denarja morajo biti najdena dela vredna sedem milijonov evrov. Ta številka ni nesmisel samo zato, ker nekaj Caravaggievih del ni mogoče primerjati z nobenim trgom, temveč zato, ker mesto Milan, varuh zbirke, slik v nobenem primeru ne sme nikomur prodati.

Vsekakor bi takšna fantazija s prihodnjo razstavo v milanskem gradu Sforza ali v Palazzo Reale obogatila razstavljavce. Do neke vrste takšne razstave bo nekdaj v prihodnosti zagotovo prišlo.

Do takrat bodo svoje poskušali doseči drugi italijanski zgodovinarji umetnosti, na primer dnevnik Repubblica, in zahtevali "popoln mir" glede razstave. Za takšno stališče imajo dobre razloge, kar časopisom manjka, je namreč dokument, ki bi pritegnil zanimanje umetnikov in zgodovinarjev.

Kot zanimivost pri reševanju uganke, ki se imenuje Caravaggio, omenjajo možnost, da je slikar svoja zgodnja dela vzel s seboj, ko se je iz Milana selil v Rim. Ta senca dvoma je vzbudila sum, da se je Caravaggio umaknil iz Milana predvsem zaradi svoje slave. Založba Amazon je sestavila 600 strani obsegajoč komentar in ga posredovala tudi po medmrežju. Takoj je bilo slišati namig, da je treba biti previden pri poskusih, da bi umetnost Michelangela, Leonarda in Rafaela potencirala Caravaggia kot možnega vrstnika velikih svetovnih slikarjev.

Letos spomladi so v Italiji organizirali veliko razstavo Rim v Caravaggievih časih. Delo ponazarjajo slike številnih sodobnikov v galeriji Palazzo Venezia. Tudi v slikarjevem rojstnem kraju, imenovanem Caravaggio, so odprli razstavo prvorazrednih kopij njegovih slik. (fl)