Kot predjed koncertni poslastici bo premierno prikazan kratki film režiserja Jana Cvitkoviča z naslovom Sto psov, kateremu je glasbeno podlago priskrbel ustanovitelj in sedanji vodja skupine The Stroj Primož Oberžan. Filmska zgodba preko močnih podob, a brez besed, pripoveduje o Adamu, ki se, že ostarel in utrujen, odloči osvoboditi Evo ter ji pomagati, da končno spet postane ženska. Posadi jo na svoj prestol, saj se zaveda, da zanj ni več nobene vloge.

Ko glasba postane vidna

Za tem, ko je leta 2007 originalno zasedbo zapustila večina članov, ki so delo nadaljevali pod imenom StrojMachine, se je znamka The Stroj leta 2009 po dvoletni ustvarjalni praznini na odre vrnila z novimi člani in povsem svežim konceptom, a z istim vodjo. Skupine tako odtlej ne poganja več udarjanje napol golih mladcev po sodih, odsluženi strojni opremi ali delovnem orodju, temveč jo definira predvsem kymatika, slikovno uprizarjanje zvoka, ki poteka brez računalniške pomoči. Publika si bo tako na platnu ogledala neposredne fizikalne učinke njihove glasbe na različne vrste materialov v prahu in tekočini.

Nenavadno obnašanje fluidnih snovi pod vplivom zvočnih vibracij je konec šestdesetih let raziskoval švicarski naravoslovec Hans Jenny, The Stroj pa so v sodelovanju s kiparjem Boštjanom Drinovcem izdelali elektromehanski stroj, ki deluje na osnovi posebej prirejenih zvočnikov; z njihovo pomočjo se zvočne vibracije pošilja na kovinsko ploščo, na kateri se različne vrste tekočin in snovi v prahu animirajo v dinamične in kompleksne vzorce. Visokoresolucijske kamere in projektorji omogočajo prenos tega dogajanja na platno. Spektakularni in abstraktno obarvan projekt Kymatikon je bil sicer premierno predstavljen že pred tremi leti, a so ga zaradi tehnične zahtevnosti izvedli le nekajkrat, vrh tega pa vsak tako imenovani kino-koncert ponuja unikatnost, saj skupina neprestano razvija nov inštrumentarij, glasbo in sam nastop.

Nove zvočne razsežnosti

Kot pojasnjuje Oberžan, je prenovljena zasedba ohranila udarne tolkalske elemente in kompleksne ritmične strukture, a obenem zvok razširila z ženskim vokalom, ki predstavlja protiutež "industrijski simfoniji", elektronsko manipuliranimi terenskimi posnetki, novimi zunajserijskimi inštrumenti ter starimi elektronskimi glasbili, kot so trautonium, telharmonium ali teremin, najstarejši elektronski inštrument, ki šteje že več kot osemdeset let. "Zanima nas retro-futuristični pristop, kar pomeni, da skušamo stare tehnologije uporabljati na inovativen način in tako proizvajamo nekaj, kar še ni bilo slišano ali videno."

Poleg tega The Stroj ponujajo resnično nevsakdanjo kombinacijo zvokov različnih naprav in orodij, denimo kotne brusilke, elektroobločne peči, pisalnega stroja, frekvenčnih generatorjev ali mehanskih igrač. Renovirana skupina tako namesto industrijskih pripomočkov iz 18. in 19. stoletja na oder postavlja stroje, ki so nam sicer po datumu nastanka bliže, a so povečini že izginili iz našega dometa uporabe. Osrednji koncept zasedbe, raziskovanje odnosa med človekom in strojem skozi okvirje popularne glasbe, torej ostaja na svojem mestu.

Reciklirana zasedba je na radijske valove kot prva poslala single Laika, ki je nastal ob 52-letnici izstrelitve istoimenskega psa v vesolje. Ritem skladbe, 103 udarci na minuto, ustreza Lajkinemu srčnemu utripu, ki so ga nekaj ur pred njeno smrtjo izmerili senzorji na njenem telesu.

Fizično delo na odpadu

Ker glasbeni "klan" veliko stavi tudi na vizualno atraktivnost, se vodji in ustanovitelju zasedbe ne zdi pomembna le funkcionalnost samosvojih, "doma" narejenih glasbil, temveč tudi njihov videz. "Trudimo se, da inštrumenti eksplicitno izražajo dejstvo, da so sestavljeni iz odpadnih materialov ali delov tehnologije, ki prvotno ni bila namenjena za proizvajanje zvokov. Za razliko od večine ostalih bendov se naše ustvarjanje ne začne s snovanjem glasbe, temveč s konstrukcijo samih inštrumentov, in ker v ta raziskovalni proces vložimo veliko časa ter močno določa naš glasbeni izraz, se nam zdi pomembno, da je viden tudi na koncertih," zakulisje delovanja razgrne Oberžan, ki navdih za ustvarjanje išče predvsem v zgodovini znanosti in umetnosti.

Na nocojšnjem nastopu se bodo The Stroj simbolno vrnili na prizorišče, kjer so v začetku delovanja, pred petnajstimi leti, našli navdih in materiale za izdelavo inštrumentov - na odpad torej. "Zelo me veseli, da je pobudo za koncert dalo samo vodstvo reciklažnega centra, kajti odpade dojemamo na poseben način. V odpadkih vidimo absoluten potencial, surovine prihodnosti. Če se sprehodiš med smetmi in nanje vržeš inovativni pogled, ugotoviš, da je iz njih mogoče narediti kar koli," je prepričan Oberžan, ki je z izvorno zasedbo sicer nastopal že na številnih koncertno neobičajnih krajih, kot so rudniki, kamnolomi, predelani mestni avtobusi, različni industrijski objekti ali streha sladarne Pivovarne Laško.

H koreninam pa se kolektiv vrača tudi, ko gre za gibalni izraz. "V dobi didžejstva, ko na odru nastopajoče vse pogosteje gledamo zgolj s prenosnim računalnikom v roki, je za nas izjemno pomembno, da zvoke ustvarjamo s fizičnim delom, kajti v tem vidimo nekaj primarnega, saj se je med obredi človek z gibanjem izražal že pred tisočletji. To ostaja del naše filozofije in estetike. Intenzivno fizično premikanje med nastopom dojemamo kot nekakšen ritual, ki zahteva posebno vrsto koncentracije," poudarja sogovornik. Tako si občinstvo kljub na videz manj napornim in udarnim koreografijam, kot jih je bilo vajeno od predhodne sestave, lahko obeta energično popotovanje, ki ne bo minilo brez pirotehničnih sredstev.