Katere znamke in modeli avtomobilov so najbolj na udaru tatov?

Največkrat so tarča tatov najnovejši modeli znamk BMW, Audi, Mercedes. Iskana sta predvsem nova modela audi A8 in A6. Nekaj časa so tatovi iskali tudi Volkswagnove phaetone, vendar je bilo teh v Sloveniji malo. Predvsem pa kradejo vse tiste, ki imajo brezkontaktne ključe za zagon motorja. Vsi ti avtomobili imajo preprosto diagnostiko, tatovi za vsakega naštudirajo, kako priti v notranjost, ne da bi jih zaznali varovalni sistemi, priključijo se na računalnik in si konfigurirajo prazen ključ.

Kam vodijo poti v Sloveniji ukradenih avtomobilov?

Ena smer je na kamniško območje, kjer avtomobile razstavijo in jih nato prodajo po delih, druga smer pelje proti Hrvaški. Število ukradenih avtomobilov, namenjenih v Srbijo, se nekoliko zmanjšuje, sicer pa jih gre precej tudi v Ukrajino in Romunijo. Učinkovitega varovanja za zaščito avtomobilov pred krajami pravzaprav ni.

Tatovi so vedno iznajdljivi, na kakšne načine kradejo avtomobile?

Eden od najnovejših načinov je tako imenovana kraja s kosom papirja. Tatovi na avtomobile, parkirane v garažnih hišah, za zadnji brisalnik zataknejo kos papirja. Ko lastnik sede za volan, pri vzvratnem pogledu ugotovi, da nima pregleda nazaj, zato običajno že pri zagnanem motorju izstopi, da bi odstranil moteči papir. V tistem trenutku v avtomobil sede tat in odpelje avtomobil, z njim pa običajno izginejo tudi dokumenti, denarnica in prenosni telefon. Nekateri lastniki policiji sploh ne priznajo, na kakšen način so jim ukradli avtomobil, ampak povedo, da je bila tatvina nasilna, da je prišlo do prerivanja in tako naprej.

Vem tudi za nekaj primerov, ki so se zgodili v Ljubljani, ko je avtomobile odpeljal privatni pajek, pobarvan v barve tistega, ki ga ima mestno redarstvo. Pri teh "akcijah" sodeluje več ljudi, najprej gredo opazovalci v uniformah mestnih redarjev, ki zatikajo listke z lažnim obvestilom o napačnem parkiranju in pazijo, da jih ne zaloti policija ali redarstvo, drugi pridejo in naložijo avtomobil na tovornjak.

So tatvine avtomobilov večinoma delo organiziranih tolp?

Vlome v avtomobile večinoma zagrešijo narkomani, ki hitro potrebujejo denar, pri večini avtomobilov pa gre za kraje po naročilu. V nekaterih državah, na primer v Srbiji, vam lahko v dveh urah "dobavijo" kakršen koli avtomobil ali sestavni del. Sicer pa imajo v Srbiji tudi relativno varna parkirišča z visokimi ograjami, zlasti pred boljšimi hoteli.

Kako se zavarovalnice in policija angažirajo pri odkrivanju tatvin?

Kakšnega posebnega interesa ni, saj je izplačilo odškodnine za ukradeni avtomobil za zavarovalnice sorazmerno poceni, ker imajo sklenjena pozavarovanja. Nekatere zavarovalnice stranko vsaj napotijo do detektiva in potem se hitro izkaže, ali je bila tatvina resnična, dogovorjena ali izmišljena. Policija se z iskanjem ukradenih avtomobilov ukvarja predvsem takoj po tatvini in dokler avtomobil ne prečka meje.

Na kakšen način ukradene avtomobile iščete detektivi?

Naše delo je zelo administrativno, poznamo določene povezave, ki jih ne izdamo. Zavrtimo nekaj telefonskih številk, pogosto se dogovarjamo za odkup ukradenih avtomobilov, česar policija ne sme delati. Provizije za najdene in odkupljene avtomobile so mizerno nizke, nekako za polovico slabe pokojnine. Običajno se s tolpami tatov ne pogajamo neposredno, pogosto nam pomagajo policisti iz drugih držav.