Policija priznava, da ji od približno 1500 ukradenih avtomobilov uspe izslediti le četrtino na leto. Kljub temu so prepričani, da je ob več kot milijonu registriranih motornih vozil možnost za tatvino relativno majhna, kar potrjuje tudi podatek, da je delež ukradenih in odvzetih motornih vozil na 100.000 prebivalcev v Sloveniji eden najnižjih v Evropski uniji.

Tolpe so dobro organizirane

Scenariji organiziranih avtomobilskih tatvin so si v večini podobni. Člani hudodelskih združb so specializirani in dobro usposobljeni, predvsem pa avtomobil, ki jih zanima, in navade njegovega lastnika, opazujejo dalj časa. Po podatkih slovenske policije je večina pri nas ukradenih avtomobilov ukradenih med 23. uro zvečer in 5. uro zjutraj, kar pa seveda ne pomeni, da avtomobilski tatovi niso na delu tudi v dnevnem času. Ob budnem spremljanju navad in gibanja lastnika izdelajo načrt za čim lažjo odtujitev. Še vedno velja, da so najbolj ogroženi avtomobili, katerih lastniki brezbrižno puščajo kontaktne ključe na lahko dostopnih mestih, na policah v predsobah, v garažah ali kar ključavnicah.

Toda ljubitelji tuje štirikolesne pločevine dobro obvladajo tudi zagon brez ključev in z napravami, s katerimi onesposobijo alarmne sisteme. Do podatkov o posameznih avtomobilih se tatovi dokopljejo na različne načine, včasih avtomobil najamejo in ga podrobno pregledajo, s pomočjo računalnika si naložijo nastavitve in pripravljalni del tatvine je opravljen. Obstaja tudi možnost nepooblaščene izdelave nadomestnega ključa, kar se lahko zgodi v času, ko je avtomobil na servisu, ključ pa v tovarni naroči eden od serviserjev, ki sodeluje s tatovi.

Čim prej na policijo in k detektivu

Tatvina avtomobila je za vsakega lastnika nedvomno velik šok, kljub temu pa sta pomembna hitra zbranost in ustrezno reagiranje. Takojšnje obveščanje policije o vseh pomembnih podatkih je lahko ključno, ker bodo hitro obveščene vse razpoložljive patrulje, ki bi lahko ukrepale. Kadar je bil storilec opažen ali celo posnet z varnostno kamero, si je dobro zapomniti njegov opis in smer pobega, medtem ko zaradi varnosti policisti odsvetujejo neposredno zadržanje tatov, ki lahko delujejo v organiziranih skupinah in so oboroženi.

Kadar je vozilo ukradeno v tujini, je treba izginotje takoj prijaviti na najbližji policijski postaji in počakati na zapisnik o prijavi ali drug ustrezen dokument oziroma potrdilo, iz katerega bo razvidno, da je bilo vozilo ukradeno. Po vrnitvi je treba s tatvino seznaniti tudi slovenske policiste in kriminaliste. Ni odveč, če izginuli štirikolesnik iščemo tudi s pomočjo detektivskih agencij, ki imajo za takšno delo ustrezno licenco. Pogosto imajo namreč detektivi boljše komunikacijske kanale kot policija, lahko hitreje odkrijejo, kje je ukradeno vozilo, in se lahko dogovarjajo tudi za odkup, kadar to zahtevajo organizirane tople tatov.

Znesek za odkup je v primerjavi z vrednostjo sorazmerno nizek, saj običajno sega od 500 do 1000 evrov, v nekaterih bolj zapletenih primerih tudi več. Detektivi sicer svetujejo, da je za zaščito proti kraji najbolje vgraditi v avtomobil skrite elektronske komunikacijske naprave, za katere tatovi ne vedo, omogočajo pa stalen stik z avtomobilom in nadzor njihovega gibanja, ki ga je mogoče spremljati po internetu ali prek pametnega telefona.