Državni statistični urad je v preteklosti spremljal obiskanost posameznih izbranih turističnih znamenitosti, muzejev, galerij, kopališč, igralnic in igralnih salonov po Sloveniji, vendar od leta 2009 tega ne spremlja več iz več razlogov, med drugim to ni v skladu z načeli uradne statistike.

Postojnska jama, Blejski grad, živalski vrt v Ljubljani

Tako so zadnji statistični podatki o najbolj obiskanih slovenskih turističnih znamenitostih, muzejih in galerijah za leto 2008, ko je bila na vrhu po obiskanost s precejšnjim naskokom Postojnska jama s skoraj 550.000 obiskovalci. Sledil je muzej na Blejskem gradu z dobrimi 221.000 obiskovalci, nekaj manj jih je v letu 2008 imel ljubljanski živalski vrt (214.000).

Virtualni muzej in razgledni stolp na Ljubljanskem gradu si je v letu 2008 ogledalo skoraj 123.000 obiskovalcev, Predjamski grad 115.000 obiskovalcev, mejo 100.000 obiskovalcev je v letu 2008 presegel tudi obisk v Škocjanskih jamah. Sedma na lestvici obiska je bila s 95.730 obiskovalci Kobilarna Lipica.

90 odstotkov tujih obiskovalcev

Še naprej pa število obiskovalcev beležijo posamezne turistične znamenitosti in ustanove. Tako je tudi lani daleč največ obiska zabeležila Postojnska jama. Kot so sporočili iz družbe Postojnska jama, je lani jamo obiskalo dobrega pol milijona gostov, od tega približno 90 odstotkov tujih. Obiskovalci prihajajo z vsega sveta. Letno tako na statističnem izpisu zabeležijo od 130 do 160 različnih držav, kar po navedbah družbe ni zanemarljiv podatek, glede na to da je na svetu 196 držav.

Glede obiska v letošnjem letu predvidevajo podobno končno številko, nekoliko pa se spreminja struktura. V Postojnski jami so v prvem polletju letos zabeležili manj domačih obiskovalcev in precej večje povpraševanje s tujih trgov. Veliko število gostov prihaja tudi iz držav Daljnega vzhoda, kot so Japonska, Kitajska, obe Koreji in Indija. Obiskovalci iz tega dela sveta predstavljajo že znaten delež v skupnem številu, navajajo v družbi Postojnska jama.

Uvedli tudi avdio vodenje

Vsako leto za obiskovalce pripravijo nekaj novosti. Tako so letos v Postojnski jami uvedli avdio vodenje, ki je gostom na voljo v 14 jezikih. Osnovna cena vstopnice za obisk Postojnske jame je 22,90 evra, študentje in otroci imajo popust. Cena ogleda je ugodnejša v kombinaciji z drugimi ogledi, med drugim z ogledom Predjamskega gradu.

Na drugo mesto med najbolj obiskanimi znamenitostmi v Sloveniji se uvršča Blejski grad. Lani so tam našteli 211.903 obiskovalcev, letošnji dosedanji obisk je podoben lanskemu. Med tujimi obiskovalci gradu so lani prevladovali Britanci, Japonci in Italijani, delež slovenskih obiskovalcev je nekaj več kot 20-odstoten, so pojasnili na Zavodu za kulturo Bled.

Večerni koncerti na Blejskem gradu

Poleg obstoječe stalne ponudbe vsako leto pripravljajo programske novosti. Poletno dogajanje letos dopolnjujejo z večernimi koncerti enkrat tedensko. Cena vstopnice na Blejski grad je za odrasle osem evrov, za otroke pa 4,5 evra.

Ljubljanski grad je od aprila 2011 pravno-formalno samostojen javni zavod, katerega ustanoviteljica je Mestna občina Ljubljana. Pred tem je z njim upravljal Festival Ljubljana, s tirno vzpenjačo pa Javno podjetje Ljubljanska parkirišča in tržnice. Z ustanovitvijo samostojnega zavoda Ljubljanski grad je bila uvedena enotna vstopnica za prevoz z vzpenjačo, obisk Razglednega stolpa, Virtualnega muzeja in stalne razstave Slovenska zgodovina.

Virtualni grad

Od aprila do konca decembra lani se je za omenjeno enotno vstopnico in za vodene oglede odločilo 318.839 obiskovalcev, letos so jih na zavodu primerljivo v aprilu in maju beležili nekoliko več, so za STA pojasnili v zavodu Ljubljanski grad.

V poletnem času je na Ljubljanskem gradu več tujih obiskovalcev, v ostalih mesecih pa več domačih. Od začetka letošnjega leta si lahko obiskovalci ogledajo Virtualni grad, ki jih popelje na virtualni sprehod po grajski zgodovini. Predvsem domačim obiskovalcem je od letošnjega junija na voljo mesečna vozovnica za prevoz z vzpenjačo, ki stane 15 evrov.

Tretjina domačih gostov

Park Škocjanske jame si je od januarja do junija lani ogledalo okoli 25.000 obiskovalcev, v letošnjem primerljivem obdobju okoli 24.000, kar je v skladu z načrtovanim obiskom, so navedli v Parku Škocjanske jame. Približno tretjina je domačih gostov in dve tretjini tujih.

Regijski park Škocjanske jame je sicer javno dostopen vsem obiskovalcem, obiskovalci pa plačujejo za dodatno ponudbo, denimo za voden ogled jam.

Priljubljena tudi Kobilarna Lipica

V Kobilarni Lipica so do konca maja lani brez obiskovalcev prireditev našteli 22.312 obiskovalcev, letos v enakem obdobju pa 18.524 obiskovalcev. Začetek leta je bil za kobilarno zaradi izredno mrzlega vremena precej negativen. Kot so pojasnili v Kobilarni Lipica, se letos najbolj pozna upad italijanskih gostov, ki jih je kriza močneje prizadela, delni izpad bo tudi pri gostih s križark v Kopru, saj je letos napovedanih občutno manj prihodov križark kot lani.

V Kobilarni Lipica tako prevladujejo tuji gosti, prihajajo iz več kot 60 držav sveta in predstavlja 65-odstotni delež obiska. Največ je Nemcev, Avstrijcev in Italijanov. Cena vstopnice za ogled kobilarne je 11 evrov, če si zraven ogledate še predstavo lipiške klasične šole jahanja pa je 18 evrov. Otrokom do petega leta nudijo brezplačen vstop, tisti, stari med pet 15 let, pa imajo vstop za polovično ceno.

Slovenski turizem neposredno povezan z znamenitostmi

Najbolj izstopajoče slovenske turistične znamenitosti so vključene v vse oblike promocije slovenskega turizma, pojasnjujejo na Slovenski turistični organizaciji (STO). Kot so navedli, je slovenski turizem neposredno povezan s temi znamenitostmi, pogosto so to tudi najbolj prepoznaven element promocijskih aktivnosti.

Terme, Ljubljana, Alpe, Portorož, Bled, Soča, Bohinj pa so najpogosteje uporabljene ključne besede in besedne zveze v povezavi s slovensko turistično ponudbo v letu 2011 na spletnih družbenih omrežjih, kaže raziskava STO, ki jo je izvedel Attentics 2012.