Mariborčan Simon Čelan, ki upa, da bo kmalu ponosen lastnik vozniškega dovoljenja, večino svojega časa preživi v prestolnici, vendar je za opravljanje vozniškega izpita raje izbral mariborsko avtošolo. "Tam ceste in križišča bolje poznam, vse skupaj pa bo tudi ceneje. Za eno uro odštejem le 18 evrov," je Čelan pojasnil izbiro ene najugodnejših šol vožnje.

Cene ure vožnje se razlikujejo od kraja do kraja. V avtošoli AMZS, ki je med dražjimi, so potrdili, da svojo ponudbo prilagajajo drugim ponudnikom. Bodoči vozniki morajo pri njih za posamezno uro vožnje brez dodatnih ugodnosti v Ljubljani odšteti 24 evrov, v Mariboru 23 evrov in v Kopru 21 evrov, različno pa je tudi število ur. "Slišal sem, da bi v Ljubljani potreboval vsaj deset ur več, preden bi me spustili na izpitno vožnjo," je dodal Čelan. Predvideva, da bo vsega skupaj potreboval približno 30 ur. Po toliko urah so po podatkih AMZS kandidati uspešni tudi v Kopru, medtem ko kandidati v prestolnici plačajo več ur, v povprečju od 40 do 50.

V Ljubljano ali Domžale?

Nasprotno od Simona pa se je Monika Habjanič odločila ravno za eno od ljubljanskih avtošol. "Mislim, da se v Ljubljani naučiš zelo dobro voziti, nista toliko pomembna cena in število ur," je dejala. Avtošolo, v kateri spoznava ljubljanske ceste, je izbrala na podlagi pohval, ki jih je zasledila na spletu. Stroški opravljenih voženj se ji zdaj že počasi približujejo okroglim 1000 evrom, vendar je z izbiro zelo zadovoljna. Ne razmišlja, da bi izpit opravljala zunaj Ljubljane, ker naj bi bilo izpit laže opraviti v manjšem kraju.

"Ne drži, da je v Domžalah laže narediti izpit, saj v Ljubljani, če kandidat vozi v času prometne konice, nima veliko dela," je prepričan Štefan Starbek iz domžalskega izpitnega centra. A primerjava obeh uspešnosti obeh izpitnih centrov kaže, da so kandidati v Domžalah uspešnejši od ljubljanskih, čeprav v povprečju vozijo manj ur. Lani se je v Domžalah srečno končalo okoli 60 odstotkov izpitnih voženj, v prestolnici pa je uspešnost že vrsto let nekaj manj kot 50-odstotna.

Tako se ljubljanska izpitna komisija v povprečju z vsakim kandidatom sreča vsaj dvakrat, kandidati pa pogosto menijo, da so izpitno vožnjo neupravičeno končali z zavrnitvijo. "V Ljubljani so tako ozke enosmerne ulice kot večpasovnice, zato potrebujejo kandidati res visoko stopnjo znanja in spretnosti, da opravijo izpit," je na kritike odgovoril Dušan Kmet iz ljubljanskega izpitnega centra. Po drugi strani inštruktor vožnje Goran Lapič iz avtošole Ježica meni, da je ključna razlika v pristopu: "Kolikor opažam, so v Domžalah bolj pedagoški, bolj se potrudijo, da se kandidat sprosti, medtem ko mora v Ljubljani v prvih petih minutah, ko sploh še ne more razmišljati, že bočno parkirati."

Po izpit šele pri petindvajsetih

Cene ure vožnje okoliških avtošol v primerjavi z ljubljanskimi niso veliko nižje, a ker je ur na koncu manj, je opravljanje vozniškega izpita v okolici glavnega mesta vseeno cenejše. V vsakem primeru gre še vedno za velik finančni zalogaj. "Marsikateri starši si ne morejo več privoščiti, da bi otroku omogočili opravljanje vozniškega izpita B-kategorije. Šele ko otroci sami prihranijo dovolj denarja in izpit že nujno potrebujejo, se odločijo za obisk avtošole," predvideva Lapič. Medtem ko je včasih večina prve kilometre prevozila že pri osemnajstih letih, se danes povprečna starost mladih voznikov približuje petindvajsetemu letu.

A ne le starši in bodoči vozniki, tudi avtošole se srečujejo z vedno večjimi finančnimi težavami. Število kandidatov upada, bencin je vedno dražji. "Na podlagi uradnih izračunov bi morala ura vožnje znašati 37 evrov, da bi poslovali pozitivno," je pojasnil Aleš Živic iz avtošole Evropa, ki svoje kandidate pripravlja na ljubljanskih ulicah, kjer je konkurenca neprizanesljiva. Pred leti je imela izpostavo v prestolnici tudi avtošola Petrišič, a ker sta bolj kot cena pomembna tradicija in ugled, so obupali. Danes učijo le še v Posavju. "Smo najugodnejši, a iskreno rečeno životarimo," je priznal lastnik Bogdan Petrišič.