Čeprav se število nezgod iz leta v leto zmanjšuje, lanskoletna črna statistika pa je bila zelo vzpodbudna, saj sta na prehodu ceste čez železnico umrla le dva človeka, pristojni poudarjajo, da je vsaka smrtna žrtev še vedno preveč. Zato bo do konca tedna po vsej državi pod sloganom "Ustavite se. Vlak se ne more." potekala preventivna akcija za večjo varnost na prehodih ceste čez železniško progo, ki naj bi pomagala zmanjšati število tovrstnih prometnih nesreč in omiliti njihove posledice. Njen cilj je hkrati povečati zavedanje in odgovornost voznikov pri prečkanju železniških prehodov.

"Problematika varnosti na prehodih ceste čez železniško progo je predvsem povezana z neupoštevanjem prometnih pravil, pa tudi z nizko kulturo in predrznostjo udeležencev v prometu. Posledice takšnega obnašanja so prepogoste in hude prometne nesreče na prehodih," opozarja Robert Strah iz Javne agencije za varnost prometa.

Največ nesreč se sicer zgodi na tako imenovanih pasivno zavarovanih železniških prehodih, torej na tistih, kjer na grozečo nevarnost prihajajočega vlaka opozarja zgolj andrejev križ. Takšnih je v Sloveniji po zadnjih podatkih kar 505, največ na Dolenjskem, v Pomurju in Podravju ter v Savinjski regiji. Pristojnim službam je v zadnjih enajstih letih uspelo zmanjšati število tovrstnih prehodov za 220 in podoben trend napovedujejo tudi v prihodnje, vendar vseh ne bi bilo smiselno odpraviti.

V naši državi bo tako po oceni Zvezdane Dolenec iz Slovenskih železnic v vsakem primeru ostalo okoli 150 takšnih železniških prehodov. Zato je še toliko bolj pomembno, da vozniki upoštevajo predpise. "Pasivno zavarovanemu prehodu se moramo približati s povečano previdnostjo in s takšno hitrostjo, da lahko pred njim varno ustavimo. Najpametneje in najodgovorneje se je na takšnih prehodih ustaviti in se prepričati o nadaljnji varni vožnji," najboljši recept za varno prečkanje pasivno zavarovanih železniških prehodov opisuje Strah.

Tudi pri aktivno zavarovanih prehodih je treba dosledno spoštovati signalizacijo. Če na svetlobnem znaku izmenično utripata rdeči luči, ki naznanjata prihod vlaka oziroma spuščanje zapornic, je treba brezpogojno ustaviti in počakati, da vlak odpelje ter luči prenehajo utripati. Če so zapornice ali polzapornice že spuščene, naj jih voznik nikakor ne skuša obvoziti, saj se lahko neučakanost in predrznost končata zelo tragično.

V preventivni akciji bodo sodelovali tako policisti kot inšpekcijske službe. Policisti bodo na pasivno zavarovanih železniških prehodih opazovali promet in opozarjali voznike na njihovo ravnanje, inšpektorji pa bodo ugotavljali, ali signalizacija omogoča varno prečkanje železniške proge. Načrtujejo, da bodo v tem tednu pregledali deset odstotkov vseh tovrstnih železniških prehodov, o ugotovitvah pa bodo obvestili pristojne organe.