Malev je ta teden sicer zaprosil za zaščito pred upniki, potem ko je Evropska komisija zahtevala, da prevoznik vrne državno denarno pomoč, ki jo je prejemal v letih od 2007 do 2010. Malev bi tako moral odplačati znesek v višini 38 milijard forintov (130 milijonov evrov), skupno pa je zadolžen za kar 60 milijard forintov. Leta 2010 je družba utrpela izgubo v višini 24,6 milijarde forintov, podobno kot v letu 2009. Za lansko poslovno leto še ni podatkov.

Predsednik družbe Laszlo Berenyi je izjavil, da je prevoznik postal opravilno nesposoben, ker "država zaradi odločitve EU ne more več zagotavljati sredstev, na obzorju pa ni nobenega primernega poslovnega partnerja." Neposreden vzrok za prenehanje delovanja je bila sicer odločitev osebja v izraelskem Tel Avivu, da zavrne sodelovanje z madžarskim prevoznikom.

Orban ostaja optimističen

Malev, ki se je že vrsto let soočal s finančnimi težavami, sicer zaposluje 2600 ljudi in ustvari 40 odstotkov vsega prometa na letališču Liszt Ferenc v Budimpešti. Madžarski nacionalni prevoznik je bil ustanovljen leta 1946, po nekaj neuspelih privatizacijah v zadnjih 20 letih, ki vključujejo tudi lanski neuspeli poskus prodaje kitajski družbi Hainan Airlines, pa je Malev sedaj v 95-odstotni rasti države. Prevoznik je tudi član združenja Oneworld, v kateri med drugim delujeta družbi International Airline Group (British Airways in Iberia) ter American Airlines, ki je prav tako v stečajnem postopku.

Madžarski premier Viktor Orban je danes za madžarski radio MR1-Kossuth vseeno izjavil, da bi Malev lahko nadaljeval s poleti, če bi se uspeli znebiti "okostnjakov v omari". Toda kolaps Maleva odraža tudi žalostno sliko madžarskega gospodarstva, ki si prizadeva obuditi pogajanja z EU in Mednarodnim denarnim skladom (IMF) o finančni pomoči, s katero bi se spopadli z visoko zadolženostjo, ki je najvišja med vzhodnimi državami članicami EU.

Kdo bo naslednji?

Težava pa ni omejena zgolj na Madžarsko, saj so tudi številne ostale evropske vlade bolj nenaklonjene financiranju državnih podjetij v rdečih številkah, kajti težke gospodarske razmere jih silijo v poostrene varčevalne ukrepe. Tako je že prejšnji teden svoj bridki konec dočakal španski prevoznik Spanair, potem ko je katalonska regionalna vlada ukinila pomoč, prevzemni pogovori s Qatar Airways pa so propadli. V podobnih škripcih se nahajajo še nekateri prevozniki, kot so švedski SAS, portugalski TAP, irski Aer Lingus, poljski LOT in češki ČSA.

Malev je imel sicer danes samo iz Budimpešte na sporedu 64 poletov, a potniki si bodo očitno morali poiskati alternative. Zaradi tega se je v imenu družbe vsem potnikom opravičil tudi izvršni direktor Lorant Limburger, ki je poudaril, da je kljub prizadevanjem do samega konca likvidnostni položaj družbe preprosto nevzdržen.

Adria priskočila na pomoč prizadetim potnikom

Iz slovenskega nacionalnega prevoznika Adria Airways pa so sporočili, da bodo potnikom, ki imajo že kupljeno letalsko vozovnico Maleva, ponudili posebno ceno prevoza na kateremkoli izmed Adriinih rednih direktnih letov. Ponudba velja za potovanja do vključno 29. februarja 2012, in sicer za potnike, ki so kupili vozovnice prevoznika Malev do vključno 3. februarja 2012.