Na dvodnevni mednarodni konferenci, na kateri sodeluje okoli 200 udeležencev iz Evrope, ZDA in Avstralije, so ugledni strokovnjaki s področja mediacije in arbitraže med drugim spregovorili o mednarodni arbitraži ter o tem, kako povečati zanimanje za mediacijo in zagotoviti kakovostno mediacijo.

Jernej Sekolec, podpredsednik londonskega arbitražnega sodišča (sicer tudi kandidat za slovenskega arbitra v arbitražnem sodišču, ki bo odločilo o meji s Hrvaško), je izpostavil pomen mediacije in arbitraže v gospodarstvu. Sekolec tako zasebnikom kot podjetjem svetuje, naj odvetnika, ki ima odklonilen odnos do mediacije, zamenjajo. Pri odločanju podjetij za mediacijo ali arbitražo gre po njegovem predvsem za poslovno odločitev. Sekolec je pri tem poudaril, da je varnejše in pogosto tudi ceneje, če postopek vodi uveljavljeno združenje oziroma institucija, ki je specializirana za alternativne postopke reševanja sporov. Mediacija ali arbitraža sicer nista nujno vedno najboljši rešitvi. Mark Appel z Mednarodnega centra za reševanje sporov je tako dejal, da je treba obliko reševanja sporov vselej prilagoditi sporu.

Na velik pomen mediacije v poslovnem svetu je opozoril tudi francoski arbiter in mediator Thierry Garby. Poslovni partnerji so si, kot je ponazoril, prvi dan še naklonjeni, saj želijo poslovati, vendar pa se njihovi interesi lahko sčasoma spremenijo. Po mnenju Garbyja bi zato že v pogodbe o sodelovanju morali vključiti posebno klavzulo, s katero bi se zavezali, da bodo morebitna nesoglasja poskušali najprej reševati po mirni poti. Poskusiti spor rešiti z mediacijo namreč ne prinaša nobenega tveganja, je prepričan Garby. Vendar Shamlikashvilijeva ugotavlja, da ravno poslovneži, ki naj bi bili najbolj napredni, nad mediacijo pogosto niso posebno navdušeni.

Ljudi je treba znati navdihniti in motivirati za mediacijo, pa meni nizozemska mediatorka in arbitrica Machteld Pel. Kadar namreč niso v sporu, so nad mediacijo pogosto zelo navdušeni, ko se znajdejo v sporu, pa tega navdušenja naenkrat ni več, ker ne želijo sedeti za mizo z ljudmi, s katerimi se ne razumejo.

Strokovnjaki so kot zelo pomembno poudarili tudi izobraževanje na področju mediacije. Pelova je tako opozorila, da bi morali bodoče pravnike že na pravnih fakultetah ter tudi odvetnike in sodnike naučiti, kako obravnavati spore. S tem se je strinjala tudi Shamlikashvilijeva, kot je pojasnila, so namreč ravno odvetniki tisti, ki svetujejo strankam, kako naj rešijo neki spor.