In pripomb imajo vsaj na ZPS precej. Glavna pa je, da po novem zakonu, če bi bil sprejet, proizvajalcem in prodajalcem tako imenovanega tehničnega blaga zanj ne bo več treba zagotavljati enoletne garancije. Ta pravica je v Sloveniji uzakonjena že skoraj 40 let, potrošniku pa zagotavlja, da mu bodo v garancijskem roku vsako okvaro na izdelku brezplačno popravili najkasneje v roku 45 dni ali pa bo dobil novega. Še tri leta po izteku garancije pa mu je omogočen ustrezen servis aparata in rezervni deli zanj.

Iz obvezne v prostovoljno garancijo

Po novem zakonu torej prodajalec ali proizvajalec ne bo več dolžan zagotoviti leto garancije, lahko pa jo bo svojemu kupcu vseeno ponudil. In to ne le za leto dni, ampak tudi za daljši čas. Gre za tako imenovano prostovoljno garancijo, ki jo lahko prodajalec ali proizvajalec ponudita potrošniku za kateri koli izdelek ali storitev in jo bodo najverjetneje ponujali ponudniki bolj zanesljivih, pa tudi dražjih izdelkov. Predvsem v kriznih časih se tako na široko odpirajo vrata za prodajo nekakovostnih izdelkov ljudem, ki raje kupujejo ceneje, je pojasnila predsednica ZPS Breda Kutin.

Če bo zakon sprejet, bodo lahko svojo pravico do brezhibnega izdelka potrošniki očitno uveljavljali le s tožbo na sodišču, če prodajalec ne bo prostovoljno odpravil okvare ali zamenjal izdelek, so še dodali na ZPS. Zakon o varstvu potrošnikov sicer ponuja še eno rešitev - sklicevanje na tako imenovano stvarno napako izdelka.

Napaka je stvarna, če denimo izdelek, ki ste ga kupili, nima lastnosti, ki so potrebne za njegovo normalno rabo, ali nima lastnosti in odlik, ki so bile dogovorjene oziroma predpisane. Potrošnik mora o napaki obvestiti prodajalca v dveh mesecih od dneva, ko jo je odkril. Načeloma lahko prijavi stvarno napako v dveh letih, če je bil izdelek rabljen leto dni. Potrošnik lahko od prodajalca zahteva, da ta odpravi napako na blagu, blago zamenja ali vrne kupnino. Lahko pa zahteva tudi povrnitev stroškov, ki jih je imel s prenosom in prevozom izdelkov nazaj, in podobno. Dobro je vedeti tudi, da z nobenim pogodbenim določilom ni mogoče omejiti ali izključiti prodajalčeve odgovornosti za stvarne napake. Torej tudi če vam v drobni tisk pogodbe zapišejo, da za stvarne napake ne odgovarjajo, po zakonu morajo.

Nič več kazni tržnih inšpektorjev

Spremembe zakonodaje bodo ugodnejše za prodajalce in proizvajalce tudi zato, ker so po sedanji zakonodaji odgovorni vsi. "Kršitelje zakonodaje lahko kaznuje tržna inšpekcija. Po novem pa teh pravil ne bo več, trgovec ali proizvajalec se bo sam odločil, ali za svoj izdelek ponudi garancijo za brezhibno delovanje, za koliko časa ter kako bo urejeno servisiranje izdelkov in zagotavljanje rezervnih delov. Ker je danes na trgu čedalje več izdelkov slabe kakovosti, ki posledično ekonomsko oškodujejo potrošnike, hkrati pa njihova slaba kakovost pomeni tudi potencialno nevarnost za zdravje in življenje potrošnikov, je obvezna garancija pomembna varovalka za potrošnike," je še pred dnevi poudarila Kutinova.