Kutinova je na današnji novinarski konferenci v Ljubljani pojasnila, da je obvezna garancija za t. i. tehnično blago v Sloveniji uzakonjena že skoraj 40 let, pri čemer potrošnikom in drugim kupcem zagotavlja, da bo proizvajalec ali prodajalec morebitne okvare na izdelku, če se pojavijo v določenem garancijskem roku, brezplačno odpravil najpozneje v 45 dneh ali pa izdelek zamenjal z novim.

Poleg tega sedanji zakon proizvajalcem in prodajalcem narekuje, da morajo servisiranje in preskrbo z rezervnimi deli zagotavljati tudi tri leta po izteku garancije, je dodala.

"Za brezhibno delovanje izdelka iz skupine t. i. tehničnega blaga je po sedanji zakonodaji odgovoren proizvajalec skupaj s prodajalcem, kršitelje zakonodaje lahko kaznuje tržna inšpekcija. Po novem pa teh pravil ne bo več, trgovec ali proizvajalec se bo sam odločil, ali bo za svoj izdelek ponudil garancijo za brezhibno delovanje, za koliko časa in kako bo urejeno servisiranje izdelkov in zagotavljanje rezervnih delov," je opozorila predsednica ZPS.

Prepričana je, da ministrstvo za gospodarstvo, ki je predlagatelj zakona, na ta način na široko odpira vrata za prodajo nekakovostnih izdelkov. Teh je na trgu po njenih besedah čedalje več, pri čemer za potrošnika ne pomenijo le ekonomske grožnje, temveč tudi potencialno nevarnost za njegovo zdravje in življenje.

Predlagana ukinitev obvezne garancije je zato po besedah Kutinove nerazumna in neskladna s programom varstva potrošnikov na nacionalni in evropski ravni. Inšpekcijskim organom odvzema pravno podlago za ukrepanje, kar pomeni, da bodo lahko potrošniki v primeru, da proizvajalec ali prodajalec ne bosta želela odpraviti napake, svojo pravico do brezhibnega izdelka uveljavljali le še s tožbo na sodišču, je dodala.

Obenem je Kutinovo zmotila tudi obrazložitev ministrstva, da predlagane spremembe zakona uvaja na zahtevo Evropske komisije po uskladitvi z direktivo o prodaji blaga in s tem povezanimi garancijami. "Komisija ne zahteva ukinitve instituta obvezne garancije, temveč zgolj uskladitev zakona z direktivo v tistih določbah, ki urejajo prostovoljno garancijo, ki jo lahko za katerikoli izdelek ali storitev potrošniku obljubi prodajalec ali proizvajalec," je poudarila.

Odvetnica ZPS Živa Drol Novak pa je povedala, da direktiva navaja celo, da lahko države članice sprejmejo ali ohranijo strožje določbe za zagotovitev višje ravni varstva potrošnikov. Slovenija bi morala po njenih besedah zato nujno ohraniti obvezno garancijo in 45 dni celo skrajšati na krajše obdobje, saj si je danes težko predstavljati, da bo človek 45 dni brez pralnega stroja ali računalnika.

Po njenem mnenju želi država s spremembami zakona povečati dobiček prodajalcev oz. spodbuditi konkurenčnost ponudnikov blaga z nižanjem ravni varstva potrošnikov, kar pomeni, da bodo najkrajšo potegnili tisti z najmanj denarja, ki kupujejo cenejše izdelke manj znanih in manj zanesljivih proizvajalcev.

Tako Kutinova kot Drol Novakova sta bili kritični tudi zato, ker se je ministrstvo za javno razpravo za spremembo zakona odločilo brez ustrezne razprave na strokovnem svetu Urada RS za varstvo potrošnikov in brez posvetovanja z ZPS, čeprav ga k temu zavezuje nacionalni program varstva potrošnikov.

Poleg tega je ministrstvo za javno razpravo predvidelo samo 14 dni (in to v času praznikov), zato je ZPS predlagala, da se čas izteka javne razprave z 31. decembra premakne vsaj na 15. januar, pri čemer pa je treba sklicati še srečanje strokovnega sveta urada za varstvo potrošnikov.

Ob koncu je Kutinova k podpori zahteve za umik predlaganih spornih sprememb zakona pozvala tudi sindikate in civilna združenja.

Z ministrstva za gospodarstvo so ločeno sporočili, da so predlagano novelo pripravili v skladu z evropsko zakonodajo in prakso na tem področju ter da v času javne obravnave pripomb zainteresirane javnosti ne komentirajo.

Če pa bodo po koncu javne razprave ugotovili, da je pripomb na predlagane rešitve veliko, bodo podaljšali čas javne obravnave in usklajevanja. Po končani javni obravnavi je po terminskem načrtu pred posredovanjem gradiva v medresorsko obravnavo predvidena tudi obravnava končnega predloga na seji strokovnega sveta Urada RS za varstvo potrošnikov.