"Grozljivo veliko ljudi meni, da v tuji državi cestna pravila zanje ne veljajo več. Tujih voznikov je na evropskih cestah pet odstotkov, napravijo pa 15 odstotkov vseh prekrškov. Če ste take vrste voznik, imam slabe novice za vas. Tega je konec," je ob dogovoru poudaril evropski komisar za promet Siim Kallas.

Če prehitrega slovenskega voznika ujame kamera v Belgiji, je po navedbah komisarja težko, če ne nemogoče, preveriti registracijo avtomobila. Nova pravila, o katerih so se danes dogovorili ministri, naj bi rešila ta problem.

Gre za dogovor o izmenjavi podatkov o registracijah vozil med državo, kjer je prekršek storjen, in državo, v kateri je vozilo registrirano, kar bo olajšalo izvršitev kazni. Če bo slovenski voznik kršil cestna pravila v tuji državi, ga bo policija te države lahko izsledila in odločila, ali in kako bo ukrepala.

Država, v kateri je prekršek storjen, bo tako odločila o uveljavljanju kazni za prekršek in to sporočila državi, iz katere prihaja kršitelj. Ta bo nato kazen izterjala. Nova pravila v obliki direktive ne usklajujejo niti narave prekrškov niti kazni za prekrške, tako da glede tega še vedno veljajo nacionalna pravila.

Pri tem strokovnjaki poudarjajo, da pri današnjem dogovoru ne gre za izterjavo kazni, temveč za izmenjavo podatkov med organi. Organ, ki bo dobil podatek o tem, kdo je storil kršitev, bo lahko poslal informativno pismo s položnico, ne bo pa prisilnih sredstev za izterjavo, ki bo sicer potekala po že obstoječih instrumentih pravosodnega sodelovanja.

Nova pravila veljajo samo za finančne kazni in za najbolj smrtonosne cestne prekrške, ki terjajo 75 odstotkov življenj na evropskih cestah. To so štirje "veliki ubijalci": prehitra vožnja, neupoštevanje rdeče luči, neuporaba varnostnega pasu in vožnja pod vplivom alkohola.

Poleg tega pravila veljajo tudi za vožnjo pod vplivom droge, neuporabo varnostne čelade, nezakonito uporabo cestnih pasov in nezakonito uporabo mobilnega telefona med vožnjo. Neplačevanje parkirnine pa ni vključeno, saj so pravila osredotočena na življenjsko nevarne prekrške.

Današnji dogovor mora na plenarnem zasedanju potrditi še Evropski parlament, nato pa bodo imele države članice dve leti časa, da direktivo prenesejo v svoje zakonodaje. Nova pravila naj bi tako začela veljati enkrat do leta 2013.