S kakšnimi težavami se srečujejo vozniki, ki med vožnjo telefonirajo brez uporabe ustreznih priprav? Kaj je dejansko najbolj nevarno?

Voznik mora biti seveda med vožnjo zelo pozoren na dogajanje okoli sebe, ta sposobnost zaznavanja pa je omejena. Povprečen človek lahko dojame okoli sedem elementov v svoji okolici, pomagamo si sicer tako, da zadeve povezujemo v nekakšne skupke, a če ena stvar prevzame del pozornosti, potem je zmanjka za kaj drugega. Mobilni telefon je lahko le ena od motenj v tem procesu, res pa je tudi, da je z vse večjo uporabo mobilnih telefonov vse večji delež "krivde" tudi v tem, da "odnaša" del pozornosti. Če je voznik zatopljen v telefonski pogovor, ostale udeležence enostavno spregleda.

Mnogi trdijo, da je tudi kajenje, upravljanje radijskega sprejemnika, celo uživanje hrane ali pijače ali pa pogovor s sovoznikom enako ali celo bolj moteče in nevarno kot telefoniranje. Kakšno je vaše stališče?

Tudi sam pogovor s sovoznikom prevzame del voznikovih mentalnih kapacitet. Takrat radi pravimo, da voznik "gleda v prazno". Zato naj bi veljalo, da se med vožnjo ne govori, ne je, ne išče stvari po avtomobilu ali žepih, ker sta pri tem zasedeni tudi voznikovi roki, ki bi morali biti konec koncev na volanu. Podobno lahko voznika zelo zmoti pretirano čustven pogovor. Opažamo, da so najbolj kritične rutinske vožnje na kratkih razdaljah. Na neznani cesti se vozniki veliko bolje koncentrirajo na vožnjo kot na njim zelo dobro znanih relacijah. Mobilni telefon pa lahko prevzame del informacij v enaki meri kot alkohol, le da je pri tem še slika v voznikovih možganih precej popačena. A resen pogovor po telefonu enako moti voznika, kot da bi imel 0,8 promila alkohola v krvi.

Različne priprave in sodobni pripomočki se nikakor ne morejo uveljaviti, kljub strogi zakonodaji. Zakaj še vedno toliko voznikov krši zakone in ogroža sebe in druge?

Verjetno zato, ker se vozniki ne zavedajo resnosti teh težav oziroma podcenjujejo to problematiko. Vožnja in telefoniranje za ljudi nista nevarnost, kot je na primer vožnja skozi rdečo luč. To v okviru socialnih norm velja za "prepovedano", telefoniranje med vožnjo pa očitno ne. Sovoznik bi bil zgrožen, če bi voznik zapeljal v rdečo luč, telefoniranje med vožnjo pa se še tolerira kot "znosno" nevarnost. Nadalje, zakon o tem je težko uveljaviti, po drugi strani bi morale biti medijske kampanje še bolj intenzivne. A za zdaj se pri nas lotevamo v večjem obsegu problematike hitrosti in alkohola za volanom, zato je manj pozornosti usmerjene na telefoniranje. In ko se bodo vsi ti tehnični pripomočki v vozilih uveljavili kot samoumevni in za njih ne bo treba preveč doplačevati, ali pa sploh nič, se bo stvar počasi začela premikati na bolje. In naj napol v šali dodam, da tudi ženske ne zmoremo opraviti več stvari naenkrat, pa če smo še tako prepričane, da zmoremo več kot moški.

Kako voznike prepričati, da je telefoniranje med vožnjo nevarno, s kakšnimi akcijami ali ponudbo ustrezne opreme je to mogoče doseči?

Mobilni telefon je zelo uporabna in dobrodošla naprava, zato ne smemo začeti neke gonje proti temu, a ne smemo biti sužnji tehnologije, ampak mora tehnologija služiti nam. Na stranišče verjetno tudi ne greste s telefonom, čeprav nekateri žal počnejo tudi to, v naši prejšnji kampanji smo malce provokativno pozivali ljudi, da verjetno tudi med seksom ne telefonirajo. In zavedati se moramo, da avtomobil ni pisarna, kar mnogi vozniki, ki so dnevno veliko v avtomobilu, tudi mislijo oziroma se tako obnašajo. Za njih je čas v avtomobilu izgubljen čas in ga želijo nadoknaditi s številnimi drugimi opravki. In kdo medtem vozi, če voznik pregleduje sporočila SMS, jih piše, telefonari, se dogovarja za sestanke? Če se že morate oglasiti, bodite izredno kratki, če pa je nujno, se za tisto minuto varno ustavite ob cesti in se v miru pogovorite.