Po dostopnih podatkih sta se na razpis prijavila dva ponudnika: poleg podjetja Traffic Design, ki je v lasti izumitelja cestninskega sistema ABC Tomaža Kastelica, še podjetje Monolit, ki storitve, povezane s tako imenovanim kanalom prometnih sporočil (TMS - "Traffic Message Channel"), Darsu ponuja za dobrih 175.000 evrov. Kasteličeva ponudba naj bi bila "težka" pol manj, okrog 78.000 evrov, po neuradnih informacijah pa ni izključeno, da bodo na Darsu razpis razveljavili.

Na Darsu so sicer decembra lani, ko so razpis objavili, očitno pozabili na pomembno "podrobnost". Le sedem mesecev pred objavo razpisa, torej maja lani, je namreč nekdanja uprava družbe s Tomislavom Nemcem na čelu skupaj z državno direkcijo za ceste vzpostavitev sistema obveščanja o stanju v prometu prepustila RTV Slovenija. Ta je za objavljanje informacij prek radijskih valov izbrala svoj Radio SI, za obveščanje prek navigacijskih naprav pa našla zasebnega partnerja, madžarsko podjetje TrafficNav. Ob tem velja opozoriti, da sta direkcija, ki jo vodi Gregor Ficko, in Dars nacionalki in posledično tudi Madžarom posel oddala brez razpisa, in to za obdobje petih let.

Vse to je posledično pomenilo, da je madžarsko zasebno podjetje v uporabo dobilo tudi podatke, ki se zbirajo pri državnem Prometnoinformacijskem centru za državne ceste (PIC). TrafficNav je namreč zagotovil programsko opremo, prek katere Radio SI vnaša podatke o prometu, ki jih lahko vozniki avtomobilov vidijo na svojih navigacijskih napravah. S tem ko Madžari skrbijo za delovanje storitve, ki sicer skoraj v celoti temelji na javni infrastrukturi (oddajni mreži in podatkih), naj bi po naših informacijah pridobili tudi pravico do uporabe tako imenovanih lokacijskih tabel, torej informacij o trenutnem dogajanju v prometu na slovenskih cestah.

Prav te so bistvo posla - TrafficNav jih lahko namreč bolj ali manj brez nadzora trži in preprodaja proizvajalcem navigacijskih naprav. Če želijo ti uporabnikom omogočiti vpogled v stanje na slovenskih cestah prek sistema TMC, morajo pri tem odkupiti lokacijske tabele, ki jih prodaja TrafficNav. Takšen dogovor so tako Madžari že sklenili s podjetjem Navigon, Garminovi uporabniki pa bodo za prometne informacije na nadgrajeni napravi plačevali po 15. aprilu.

Pri tem sta najbolj sporni dve dejstvi. Prvič, čeprav sistem TMC temelji na javni infrastrukturi, je za uporabnike plačljiv. Podatki, ki jih zbira Prometnoinformacijski center, so tako šifrirani, njihov nakup pa je vštet v ceno novega ali ustrezno nadgrajenega sprejemnika TMC. Za primerjavo, podatki iz istega sistema so brezplačni v severni Italiji, Avstriji, Belgiji, Švici, Franciji, Nemčiji, na Danskem, Nizozemskem, Češkem in še v nekaterih evropskih državah. V Sloveniji se sicer podatki v navigacijskih napravah osvežujejo le na vsakih petnajst minut.

Prav iz prakse v drugih državah izhaja drugo sporno dejstvo. Po dostopnih podatkih namreč s sistemom TMC v večini držav EU upravljajo državni organi ali podjetja: v Avstriji tamkajšnji upravljavec avtocestnega omrežja Asfinag, v Nemčiji Zvezni inštitut za avtoceste, na Nizozemskem tamkajšnji prometni center, na Danskem in Finskem pa tamkajšnji prometni ministrstvi. Madžarski TrafficNav je sicer najuspešnejši zasebni ponudnik TMC, saj skrbi za omenjeni sistem še na Madžarskem, Hrvaškem, Irskem in Portugalskem. Po informacijah, ki nam jih včeraj ni uspelo preveriti, naj bi TrafficNav nastopal kot podizvajalec tudi v ponudbi, ki jo je na Dars poslalo podjetje Monolit.

primoz.cirman@dnevnik.si