Glede na dogajanje, povezano z nakupom oklepnikov patria, je bilo pričakovati bolj transparentno nakupovanje vojaške opreme, vendar vidimo, da ni tako. Ministrstvo, ki ga vodi obrambna ministrica Ljubica Jelušič, se izgovarja, da je tudi po zakonodaji EU mogoče kupovati vojaško opremo brez razpisa, in pri tem citira direktivo EU iz leta 2004, čeprav je medtem EU uveljavila predpise, ki od držav zahtevajo, naj tudi pri vojaških nakupih, kjer je le mogoče, zagotavljajo konkurenco. Nova vozila humvee bodo jeseni odšla v Afganistan skupaj s približno 90 vojaki, ki bodo prevzeli urjenje bataljona afganistanske vojske.

V zadnjih dneh smo pridobili verodostojne podatke, da obrambno ministrstvo brez razpisa ali javnega zbiranja ponudb kupuje 12 terenskih vozil 4 x 4, konkretno ameriške humveeje, za potrebe nove slovenske vojaške enote za mentorstvo in povezavo (OMLT), ki bo od jeseni naprej urila bataljon afganistanske vojske. Treba je opozoriti, da je obrambno ministrstvo pri tem nakupu popolnoma izključilo konkurenco, kar je sicer eno temeljnih pravil postopkov javnega naročanja. Na naša vprašanja nam je namreč odgovorilo, da bodo vozila kupili v ZDA v aranžmaju vlada vladi. Slovenija bo torej po letu 2000, ko je brez razpisa že kupila 30 lahkih oklepnih vozil (LKOV) humvee (ki naj bi bili že izrabljeni), letos kupila še 12 takšnih vozil in to ponovno z izločitvijo konkurence, kar je z vidika sistema javnih naročil in transparentnosti porabe javnega denarja nesprejemljivo.

V iskanju argumentov

Predsedniku računskega sodišča dr. Igorju Šoltesu smo postavili vprašanje, kako ocenjuje način kupovanja vozil z javnim denarjem, kot to zdaj počne obrambno ministrstvo Ljubice Jelušič. Šoltes pravi, da o konkretnem primeru ne more govoriti, saj z njim uradno še ni seznanjen, načelno pa pri javnih naročilih velja naslednje: "Načeloma mora biti vsaka poraba javnih sredstev izvedena v skladu z veljavno zakonodajo - zakonom o javnih naročilih. Izjeme od uporabe določil zakona so taksativno navedene in te je treba restriktivno razlagati. Vsaka izjema mora torej imeti podlago v zakonu in biti ustrezno argumentirana." Ministrstvo za obrambo nam je povedalo, da so se za takšen postopek odločili, ker gre "za dokup oziroma zamenjavo obstoječega tipa vozil, ki ga v operaciji v Afganistanu že uporabljajo". Po takšni logiki bi lahko vsi veliki sistemi, kot so policija, železnice, Dars, mestni avtobusni promet in podobni, pri vseh nakupih vozil izločali konkurenco z argumentom, da gre za "dokup oziroma zamenjavo obstoječega tipa vozil" in bi tako določenemu proizvajalcu vozil zagotovili dolgoročni monopol brez javnih razpisov. Evropska unija tudi pri nakupih za vojaške potrebe teži k čim večji transparentnosti in konkurenčnosti - izvedbi javnih razpisov. Tudi zaradi tega je bil vzpostavljen enotni portal za obrambna naročila. Objavi na tem portalu se je Slovenija izognila. Konkurenta pri tem poslu bi sicer lahko bila vsaj še švicarski Mowag in italijanski Iveco, tudi po principu posla vlada vladi.

ZDA niso v EU

V nasprotju s tem se ministrstvo za obrambo sklicuje na to, da javni razpis za nakup LKOV ni potreben, ker tega ne zahteva Pogodba o delovanju Evropske unije in pa direktiva EK iz leta 2004, ki velja za oddaje javnih naročil gradenj, blaga in storitev v okviru EU. Toda ZDA, v katerih bo slovensko ministrstvo kupilo vozila, niso članica EU. Povrhu tega je bila medtem sprejeta nova evropska direktiva, posebno za področje obrambe, ki zelo oži izjeme med javnimi razpisi.

Pri nakupu 12 vozil humvee je več sumljivih podrobnosti. Že dolgo so na trgu ter po nobenem kriteriju niso posebej tajno in kompleksno vojaško blago, zato ni jasno, po katerem kriteriju so jih uvrstili med naročila zaupne narave in izločili konkurenco. Nadalje ministrstvo skriva ocenjeno vrednost nakupa. Pri vsakem javnem naročilu je treba namreč vnaprej oceniti vrednost naročila in takšne podatke nam je ministrstvo pri vseh dosedanjih nakupih brez težav posredovalo. Bralcem lahko zato razkrijemo neuraden, a zanesljiv podatek, da bo 12 vozil humvee Slovenijo stalo približno tri milijone ameriških dolarjev (približno 2,2 milijona evrov).