To bi lahko dokazoval dopis, ki ga je nekdanjemu predsedniku vlade Janezu Janši 18. marca lani, dva dni preden je vlada določila cene (pol)letnih vinjet, poslal namestnik predsednika uprave Darsa Žan Jan Oplotnik. V njem mu je pojasnil različice izračunov izplena od uvedbe vinjet. Pri tem je med drugim zapisal tudi, da je "v tem primeru dejansko bolj smiselno uporabo avtocestnega omrežja čim bolj približati domačemu uporabniku s povprečnimi dohodki in obremenitev prevaliti na tuji tranzitni osebni ter tovorni promet."

Kot je znano, je evropska komisija zaradi uvedbe vinjet Sloveniji za skoraj leto dni zamrznila 140 milijonov evrov za gradnjo več avtocestnih odsekov. Janševa vlada je sicer še oktobra lani v odgovoru na opomin, ki ga je prejela od evropske komisije, med drugim zapisala, da sistem ni diskriminatoren, ker v enak položaj kot tuje voznike postavlja tudi velik del slovenskih državljanov.

Kot je razvidno iz dopisa, je Oplotnik, ki je v Darsovi upravi zadolžen za finance, o uvedbi vinjet komuniciral neposredno s predsednikom vlade, torej mimo tedanjega ministra za promet Radovana Žerjava. Oplotnik namreč navaja, da mu "model izračunov za vinjete v stari različici excela pošilja glede na dogovor". Prav tako je opaziti, da je Oplotnik Janši elektronsko pošto poslal na njegov strankarski (sds.si) in ne vladni naslov (gov.si).

"V zbirni tabeli smo vam pripravili dve varianti," Janši v pismu pojasni Oplotnik. "Varianta 1 po naši oceni bistveno bolj približa uporabo avtocestnega omrežja domačim uporabnikom ter sorazmerno bolj obremeni tuje uporabnike, ki Slovenijo obiščejo zgolj nekajkrat na leto ali samo v času dopustov. Varianta 2 je bližja avstrijskemu modelu, ki pa z vidika dohodkovne elastičnosti v manjši meri približa avtocestno omrežje domačim uporabnikom, tujim uporabnikom pa ga glede na prvo različico tudi bistveno ne poceni," razloži prvi Darsov finančnik. Pri tem doda, da "z vidika Darsa kot koncesionarja ni pomembno, na kakšen način se zbira prihodek od uporabe avtocestnega omrežja, bodisi neposredno od uporabnikov ali posredno prek proračuna".

"A je to pomembno z vidika javnih financ in argumentacije porabe denarja iz skupne vreče - v tem primeru je dejansko bolj smiselno uporabo avtocestnega omrežja čim bolj približati domačemu uporabniku s povprečnimi dohodki in obremenitev prevaliti na tuj tranzitni osebni ter tovorni promet," zapiše Oplotnik in Janšo še opozori, da je "poslan model v excelu uporabniku zelo prijazen, saj omogoča hiter vpogled v finančne rezultate in primerjave glede na obstoječi sistem in obveznosti iz naslova dolga". "Možna je tudi simulacija s spremembo cen in količin," v pismu še doda Žan Jan Oplotnik.

Iz vsebine in datuma omenjenega dopisa (18. marec) je razbrati še dve pomembni dejstvi. Prvič, da se je nekdanja vlada kolikor toliko resne analize javnofinančnih posledic vinjet lotila šele po uradni odločitvi o njihovi uvedbi, ki jo je sprejela v prvih dneh marca. O premišljenosti uvedbe vinjet veliko pove tudi podatek, da je Janša obe različici cenovnega modela vinjet na elektronski naslov prejel v torek, 18. marca, ob pol desetih zvečer, vlada pa je sklep o cenah (pol)letnih vinjet sprejela že v četrtek, torej manj kot 48 ur kasneje.

In drugič, da je nasvete Janši pri cenovnem modelu in celo "argumentaciji" uvedbe vinjet dajal prav Oplotnik, ki je še mesec dni pred tem, natančneje februarja lani, trdil, da "Dars nikakor ne bo pristal na uvedbo sistema, ki bi mu zmanjšal prihodke". Mimogrede, čeprav Oplotnik v dopisu priznava, da "vinjetni način cestninjenja finančno ni enakovreden obstoječemu sistemu", obenem zapiše, da "tudi ta zaradi znanih pomanjkljivosti ne omogoča optimalnih prihodkov".

Manj kot leto dni kasneje, po zamenjavi oblasti, je sicer Oplotnik ploščo spet obrnil. Vlada Boruta Pahorja ga je namreč imenovala v delovno skupino za pripravo predloga za cestninjenje, ta pa je ugotovila, da "obstoječi model financiranja avtocestnih programov kratko- in dolgoročno ni vzdržen".

primoz.cirman@dnevnik.si